Учора в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова представники різних міністерств і відомств, громадських студентських організацій, профспілкові асоціації та комітети обговорювали студентські проблеми. Однією з найнагальніших тем було питання корупції в освіті. Голова Всеукраїнської студентської ради при Президентові України Андрій Чорних повідомив, що протягом минулого року в Україні порушили 400 кримінальних справ за фактом зловживань у сфері освіти. «Наприклад, — каже Андрій, — співробітники Управління із боротьби з економічними злочинами виявили, що за залік деякі викладачі брали хабара від 30 грн. до 100 доларів, а за іспит — від 30 до 300 доларів». (Варто нагадати, що досить дієвий спосіб боротьби зі здирством у вищих навчальних закладах запропонувала організація «Українська соціал-демократична молодь». У період зимової сесії члени УСДМ організували гарячу телефонну лінію, де кваліфікований юрист роз’яснював, як студент, котрий знає свої права, може грамотно захищатися від здирства викладачів. Дзвінки щодо того, що такий метод не спрацьовує, вже ні від кого не надходили.)
Однією з найактуальніших проблем студенти називали якість викладання. Тут акцентувалася увага на високому навантаженні викладачів, що перешкоджає індивідуальній роботі зі студентами, а також на низькому рівні зарплат педагогів. Викладацькому складу вищих навчальних закладів студенти пропонують провести анкетування, в ході якого вони могли б дати оцінку якості роботи педагога та внести пропозиції із вдосконалення навчального процесу.
Обговорювали й проблеми студентських гуртожитків. За приблизної собівартості одного місця 70 гривень на місяць студенти платять десь до 20— 30 гривень. Інші кошти доводиться знаходити з бюджету навчального закладу, яких не вистачає на капітальні ремонти та комунальні платежі. Вирішити проблему учасники «круглого столу» пропонують шляхом введення окремого державного фінансування студентських гуртожитків.
Багато уваги приділяли також питанням зміцнення здоров’я студентської молоді, особливо тих, хто перебуває на диспансерному обліку та потребує не тільки відпочинку, а й спеціального лікування. Говорили про необхідність соціального захисту студента у разі складної сімейної ситуації та про організацію дешевого і якісного харчування в стінах рідної alma mater. Йшлося і про певну дискримінацію, а саме про права студентів-контрактників. Вони позбавлені можливості отримувати не тільки соціальні, а й іменні стипендії, не мають пільг на проїзд у транспорті та права на матеріальну допомогу, часто їм доводиться платити за користування гуртожитком більші суми, ніж тим, хто вчиться за держзамовленням. Зачепили й тему розвитку студентського самоврядування, проте на запитання, які ж проблеми студенти мають намір вирішувати з допомогою даних їм повноважень, молоді люди завагалися з відповіддю. Ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Віктор Андрущенко, вчений із великим педагогічним стажем, стверджує, що сьогодні студенти набагато інформованіші, ніж 15—20 років тому. «Проте адекватно осмислювати цю інформацію, — каже Віктор Петрович, — чомусь не в змозі. Т ому їхній рівень свідомості та самосвідомості виявляється нижчим, ніж у студентів 1970—80-х років. Як це не парадоксально, але вони застряють у кількості проблем, у великому потоку інформації, в формалізмі, властивому нашій епосі. Із загальноосвітньої школи на студентську лаву молоді люди приходять недостатньо самостійними. Раніше студенти були активнішими, частіше виступали з різними пропозиціями... Однією з насущних проблем є налагодження партнерських відносин керівництва вищого навчального закладу та педагогів зі студентами... Хоч яким би розвиненим був студент, він однаково залишається молодою людиною, життєвий досвід якої ще невеликий, і їй необхідна підтримка старшого покоління».
На думку міністра Кабінету Міністрів Анатолія Толстоухова, необхідно виводити співпрацю органів влади і студентства на рівень укладення різних договорів щодо вирішення тих або інших проблем. А вчора учасники «круглого столу» зупинилися на рішенні розробити програму поетапного збільшення стипендіального фонду та фонду допомоги студентам і врахувати ці витрати в проекті бюджету наступного року.