Автори законопроекту «Про Кабінет Міністрів» просять Президента терміново внести документ на розгляд ВР. Однак глава держави поки що не поспішає.
Уже ввосьме за останні десять років уряд розробляє законопроект про Кабінет Міністрів України, в якому розписана кожна деталь роботи. Сім попередніх спроб поховав тогочасний президент України Леонід Кучма своїм вето. Цього ж разу проект пройшов усі кола обговорення: тричі в уряді, потім у робочих групах за участі народних депутатів усіх фракцій. Тому автори проекту і наполягають на тому, щоб Віктор Ющенко вніс закон у Верховну Раду як невідкладний. Днями віце-прем'єр Дмитро Табачник, міністр юстиції Роман Зварич і перший заступник міністра Кабінету Міністрів Олександр Лавринович ознайомили представників ЗМІ з новелами чергового проекту закону про Кабінет Міністрів.
Співавтори наголошують: новий проект повністю відображає положення Основного закону про діяльність уряду і є органічним продовження політичної реформи. Крім того, це, на їхню думку, — вагомий крок відособлення політики від державної діяльності.
«Це перший крок до розмежування політичної функції міністерства від функції адміністративної. Ми наполягаємо на тому, щоб запропонувати Президенту внести цей проект у Верховну Раду як невідкладний, і сподіваємося, що рішення Верховної Ради буде відповідним», — говорить міністр юстиції Роман Зварич.
Серед новацій останнього законопроекту «Про Кабінет Міністрів» — введення присяги для міністрів, солідарна відповідальність Кабміну як колегіального органу, а також персональна політична відповідальність членів уряду за стан справ у ввірених їм міністерствах. Крім того, згідно з документом, Кабінет Міністрів отримує право відміняти акти як міністерств, так і місцевих державних адміністрацій.
Імовірно, саме цей пункт стане одним із найпроблемніших для глави держави, який у разі набуття чинності закону втратить контроль над виконанням рішень голів облдержадміністрацій. Крім цього, в законопроекті поки не вдалося врегулювати низку спірних питань щодо розмежування повноважень Кабінету Міністрів і Президента. Зараз на розгляді Конституційного Суду знаходяться два подання Кабміну, в яких уряд просить дати тлумачення положень Конституції про порядок призначення прем'єр-міністра і членів Кабміну, а також про необхідність контрасигнації Кабміном указів Президента.
«Треба, щоб Конституційний Суд дав точне тлумачення: як і за якою чіткою схемою має відбуватися подання та призначення глави уряду, щоб не було такої ситуації, яку ми спостерігали влітку», — констатує Олександр Лавринович.
До речі, головна новація, яку завзято підтримує Президент, — введення посад державних секретарів Кабінету Міністрів — так і не знайшла місця в новому законопроекті. Тим часом саме секретарям відводили роль справжніх державних чиновників, які навіть після звільнення міністра-політика могли б залишатися на цьому посту. Із закону про Кабмін розділ про державних секретарів уряду викреслили.
Тому, найвірогідніше, до винесення рішення КС за цими поданнями Кабміну гарант Конституції не вноситиме законопроект «Про Кабінет Міністрів» на розгляд Ради. Роман Зварич припустив, що Президент, напевно, захоче удосконалити присланий йому з Кабміну документ. Крім інших, у нього може бути внесене положення про введення інституту державних секретарів. У цьому питанні Віктор Ющенко може розраховувати на підтримку ініціативи про введення держсекретарів із боку фракції «Наша Україна». Депутат від НУ Микола Катеринчук уже заявив, що урядовий проект закону незбалансований. «Питання зміни політичної структури в парламенті прямо пов'язане зі складом уряду, — зазначив нашоукраїнець. — Тому дуже важливим є інститут державних секретарів, які при зміні політичного обличчя Кабміну залишалися б на своїх посадах».
Кардинально інша позиція з цього питання у віце-прем'єра Дмитра Табачника. За його словами, в Україні «існує досить огидний досвід співіснування міністрів і держсекретарів».
Тому під час обговорення на засіданні Кабміну пропозиції про введення посади держсекретаря її «практично одноголосно» розкритикували всі члени уряду, «незалежно від їхньої політичної приналежності».
«Усі міністри від Партії регіонів, «Нашої України», СПУ та КПУ одноголосно виступили проти цієї позиції», — сказав Табачник.
«Ми не могли не зважати на таку консолідовану думку, тому пропонується питання про розділення держслужби та політичних посад унормувати в проекті закону «Про державну службу» та «Про міністерства й інші центральні органи влади», — зазначив він.
Очевидно, невдоволення глави держави викличе і пункт другий 29-го розділу, який свідчить, що посадові особи РНБО, Секретаріату, консультативних, дорадчих й інших допоміжних органів і служб, створюваних Президентом, не мають права давати доручення Кабміну та його членам або втручатися в їхню діяльність.
Що стосується преференцій, то тепер (якщо Віктор Ющенко не заветує проект) міністри можуть розраховувати не лише на службові машини, а й на житло. Щоправда, лише на час роботи в Кабміні. А ось від довічного статусу чиновникам доведеться відмовитися.
Самі розробники закону про Кабмін пророкують важкий шлях свого витвору до прийняття парламентом. Не виключають вони й чергового, восьмого, вето. Вже від Віктора Ющенка. «Я щиро прагну, щоб вето не було, щоб був закон. Але так склалося, що сім попередніх вето були за моєї участі. Я розумію, що є певний інтерес, можливості впливу на систему виконавчої влади, можливо, навіть не стільки Президента, скільки людей, які забезпечують його діяльність», — говорить Олександр Лавринович.
ДО РЕЧІ
Президент України Віктор Ющенко пропонуватиме Верховній Раді свій варіант законопроекту «Про Кабінет Міністрів». Про це на вчорашньому брифінгу повідомив радник Президента Ігор Коліушко.
Він сказав, що редакція законопроекту про Кабмін, підготовлена урядом, не враховує більшість зауважень Секретаріату Президента. «У законопроекті вичищений увесь реформаторський зміст». Він зазначив, що ряд положень цього законопроекту не відповідає Конституції. Серед них він, як приклад, навів ч. 2 ст. 9 проекту закону, в якій передбачається, що Президент вносить представлення щодо призначення на посади міністра оборони й міністра закордонних справ на пропозиції коаліції депутатських фракцій парламенту. І. Коліушко зазначив, що такий підхід не відповідає Конституції, зокрема п. 10 ст. 106, згідно з яким внесення представлень про призначення міністра оборони й міністра закордонних справ є самостійною прерогативою Президента.
Також Коліушко сказав, що ч. 9 ст. 25 не враховує положення Конституції, яке надає право відміняти акти голів місцевих державних адміністрацій Президенту й головам місцевих державних адміністрацій вищого рівня.
Серед інших недоліків урядового законопроекту Коліушко назвав виключення з проекту закону положення про державних секретарів міністерств, що, на думку Секретаріату, приведе до втрати основної мети цього закону — створення ефективного уряду, здатного виробляти державну політику.
Крім того, в проекті закону не згадуються повноваження Президента щодо зупинки актів Кабміну, хоча, за словами Коліушкa, саме цей закон має розкрити цей механізм. У проекті також відсутня норма щодо можливості оскарження актів уряду в судовому порядку.
Також законопроект про Кабмін не розкриває процедуру скріплення актів Президента підписами прем'єр-міністра й міністра, відповідального за виконання акту, чим створює перешкоди виконанню вимог ч. 4 ст. 106 Конституції.
Враховуючи все це, Коліушко зазначив, що Секретаріат Президента ухвалив рішення доопрацювати законопроект, який готувався ще в липні, й запропонував Президенту скористатися своїм конституційним правом і внести його на розгляд парламенту. При цьому він додав, що саме такий варіант передбачений в Універсалі національної єдності. «Є таке правило, що реформувати самих себе завжди складно», — наголосив радник Президента.
Пізніше Ігор Коліушко додав, що зараз відбувається підготовка тексту законопроекту за участю першого заступника голови Секретаріату Президента Арсенія Яценюка. За його словами, до кінця тижня планується закінчити цю роботу й наступного тижня представити законопроект для підписання Президенту, a потім внести його на розгляд парламенту.