Наступного тижня Кабінет Міністрів підпише Меморандум про співпрацю з українськими виробниками нафтопродуктів. Про це оголосив прем’єр- міністр Анатолій Кінах. Очікується, що документ виключить прийняття будь-яких розпоряджень уряду з регулювання ринку палива без узгодження з найбільшими нафтотрейдерами. У групу з формування державної політики на ринку бензину увійдуть компанії-власники нафтопереробних заводів.
Шукати компроміс з нафтотрейдерами уряд почав вчасно. Після скасування податкових пільг для СП і поновлення з першого січня сплати ПДВ на імпорт нафти в Україні склалися передумови до цінових ігор на ринку бензину. Погіршення податкового режиму призвело до падіння виробництва нафтопродуктів. За даними Держкомстату, шість нафтопереробних заводів країни в січні знизили обсяги переробки нафти до 1,365 млн. тонн з 1,383 млн. тонн у грудні 2001 року. Ця тенденція поновилася вперше за останні два роки, так що уряду було від чого злякатися.
Ще до підписання Меморандуму Кабінет Міністрів поспішив порадувати нафтотрейдерів втішливими новинами. ПДВ за січень їм дозволили сплатити не грошима, а векселями. Це потурання діятиме протягом усього першого кварталу. «Ми будемо шукати шляхи співпраці з нафтотрейдерами, щоб цінова ситуація залишалася стабільною», — заявив міністр економіки Олександр Шлапак. Зазначимо, що бензин у січні впевнено дорожчав практично в усіх областях країни. Мінекономіки прогнозувало місячне зростання цін на 6—12%, але реальне подорожчання в деяких регіонах досягло 15%. У першій половині лютого ціни трохи знизилися, але на попередні позиції вже, звичайно, не повернуться.
Унаслідок новорічного введення ПДВ на нафту, а також акцизу на бензин, бензин у Україні став дорожчим, ніж в Білорусі та Росії. Олександр Шлапак у зв’язку з цим резонно передбачає, що виникає ризик зростання імпорту і витиснення вітчизняних виробників з внутрішнього ринку. Боротися із ввезенням бензину міністр економіки планує введенням мита. Очікується, що мито на імпорт нафтопродуктів стане таким, щоб зробити імпорт невигідним. «Зараз ми міркуємо над розміром цього мита, рішення уряд прийме найближчим часом», — повідомив міністр. Очевидно, саме рішення з цього питання стане дебютом лобістської групи, в яку уряд запросив об’єднатися найбільших нафтотрейдерів.
«Припинення ввезення нафтопродуктів в Україну стане основним напрямом роботи держави в цій галузі найближчим роком», — заявив голова Держнафтогазпрому Михайло Кальченко. За його словами, це дасть можливість вітчизняним нафтопереробним заводам встановити новий рекорд продуктивності. Відзначимо, що виробництво бензину, мазуту і дизельного палива в минулому році збільшилося вдвічі. Відбулося це внаслідок приватизації українських НПЗ переважно російським бізнесом і, як наслідок, активізації поставок нафти. Цього року планується скромніше зростання: 8% по бензину — до 4 мільйонів тонн, і 17% по дизпаливу — до 5,4 мільйона тонн.
Під час останнього візиту в Росію Президент Леонід Кучма зустрівся з керівництвом Тюменської нафтової компанії, яка володіє Лисичанським нафтопереробним заводом. Судячи з того, що зустріч проходила за закритими дверима, найближчим часом ТНК на українському ринку буде робити щось глобальне. Конкуренти тюменців також не дрімають. 4 лютого в Москві «Роснефть», «Казахойл» і Група «Альянс» підписали угоду про співпрацю з проекту розвитку Херсонського нафтопереробного заводу. Тепер херсонців будуть радувати поставками нафти не тільки з Казахстану, а й з Росії. Крім того, заплановано розширити мережу заправок і, можливо, згодом все-таки інвестувати 120 мільйонів доларів у реконструкцію заводу. «Лукойл», який володіє Одеським НПЗ, на цьому тижні підписав договір із київською мережею заправок «Етрекс», а протягом найближчих трьох років спробує розширити кількість власних АЗС з 82 до 150. Трохи із запізненням, але все-же стрепенулася і «Укрнафта», яка забезпечує Кременчуцький НПЗ. За словами її генерального директора Олега Салміна, в планах компанії також побудувати свою систему реалізації бензину.
Усе це означає, що нестачі в паливі Україна відчувати не повинна. Отже, січневий ціновий стрибок швидко стиратиметься з пам’яті водіїв. Якщо, звичайно, парламент або уряд не вирішать раптом знов підвищити «бензинові» податки. Щоб цього не сталося, нафтотрейдери постараються, очевидно, якомога більше зобов’язань уряду вписати до Меморандуму, а потім часто на нього посилатися. Ну і, очевидно, зовсім на крайній випадок у передвиборних списках майже всіх правих і центристських партій та блоків присутні представники нафтового бізнесу.