Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Перетягування повноважень

17 листопада, 2006 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛІЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХІВУ «Дня»

Верховна Рада прийняла в першому читанні за основу урядовий законопроект «Про Кабінет Міністрів», довга відсутність якого серйозно ускладнювала роботу всього державного механізму. За відповідне рішення проголосували 247 депутатів, зокрема чотири депутати від БЮТ і двоє від «Нашої України».

Як і слід було чекати, дискусія розгорнулася в політичній, а не в правовій площині. У боротьбі за суто технічний приз — бути прийнятим за основу — читалося зовсім інше: кому вдасться перетягнути на себе ковдру владних повноважень. Саме тому вся депутатська увага була прикута здебільшого до двох законопроектів: президентського й урядового. (Хоча у ВР зареєстрований ще й третій законопроект, розроблений групою депутатів під керівництвом Миколи Онищука.)

Представляючи урядовий варіант, міністр юстиції Олександр Лавринович заявив, що вони відрізняються між собою закладеними принципами діяльності вищого органу виконавчої влади. За словами міністра, урядовий законопроект, згідно зі ст. 113 Конституції, передбачає, що Кабмін є вищим органом у системі виконавчої влади. Кабмін відповідальний перед Президентом і Верховною Радою в межах, передбачених Конституцією, та є підконтрольним і підзвітним парламенту.

Президентський же проект, заявив О. Лавринович, пропонує закріпити за урядом тільки забезпечення повноважень Президента та «функціонування його інституційних, дорадчих й інших допоміжних служб». Що, на його думку, повертає українську систему влади до «форми», яка існувала до набуття чинності політреформи.

У свою чергу радник Президента України Ігор Коліушко вважає, що урядовий законопроект містить норми, що суперечать Конституції України, а також загальноприйнятим нормам управління більшості демократичних країн. За його словами, урядовий законопроект також не створює правових основ для «конструктивної співпраці між Президентом і урядом». Радник зазначив, що законопроект, поданий Президентом, у своєму змісті має ширший предмет правового регулювання системи взаємовідносин і роботи Кабінету Міністрів. І хоча, за словами І. Коліушка, Президент не наполягає на прийнятті за основу його законопроекту, але просить врахувати його пропозиції.

Якщо ж пропозиції враховані не будуть і ВР ухвалить запропонований урядом закон у повному обсязі, Президент скористається правом вето. Такий прогноз зробив член фракції «Наша Україна» Юрій Ключковський. Зокрема, за його словами, вето Президента може стосуватися позиції про соціальне забезпечення членів Кабінету Міністрів. За його словами, згідно з прийнятим у першому читанні документом Кабінет Міністрів «сам собі визначає розмір соціальних виплат, розмір пенсій». Депутат так само висловив думку, що у разі ветування цього закону, подолання вето залежить від опозиційних фракцій, насамперед від БЮТ.

До речі, фракція Блоку Юлії Тимошенко не має наміру голосувати за жоден варіант законопроекту про Кабінет Міністрів України. За словами бютівця Олександра Турчинова, замість того, щоб узгодити з опозицією законопроект про Кабмін і підтримати вимогу БЮТ про прийняття законопроекту про опозицію, відбувається нав’язування та протягування проекту про Кабінет Міністрів.

Але так чи інакше, домовлятися все одно доведеться. Сьогодні, коли політична ситуація стала більш ліберальною і всі суб’єкти влади зацікавлені в чіткому правовому регулюванні політичних процесів, новий законопроект навряд чи спіткає доля неодноразових вето, що переслідували його в минулому.

Лука ГРИНЕНКО, «День»
Газета: