Механізм легалізації має передбачати «обов’язковий» переказ у банки України або внесення на рахунки в них грошових коштів — прибутків, які легалізуються, з-поміж них також і ті, що перебувають за кордоном. Період здійснення легалізації прибутків, з яких не сплачено податки, матиме тимчасові рамки, спеціальний механізм обкладання податком легалізованих прибутків, із визначенням ставки податку, не вищою за мінімальну ставку прибуткового податку із громадян, а також звільнення фізичних осіб, які легалізували свої прибутки, од відповідальності за порушення податкового законодавства.
Відповідний законопроект, в якому визначаються конкретні механізми процесу легалізації капіталу, за словами першого заступника глави адміністрації Президента Василя Рогового, «практично опрацьовано» і протягом 7-10 днів буде подано у Верховну Раду.
Звичайно, від механізму повернення тіньових грошей багато в чому залежить успішність, половинчастість або невдача запланованої акції. Проте багато які експерти звертають увагу насамперед і на те, що в країні дуже обмежені можливості використання таких капіталів «на світлі», крім того, капітали втікали в тінь насамперед, щоб позбутися податкового пресу. Словом, поки що зрозуміла тільки логіка держави: повернути гроші у вигляді інвестицій, якщо правоохоронні органи не можуть виловити їх іншими методами. Однак не зовсім зрозуміло, чим могли б керуватися «тіньовики», якби вирішили раптом повернути гроші, адже чинники, які виштовхнули їх у тінь, не усунено. Утім, ці процеси могли б синхронізуватися. Можна передбачити, що саме тепер за поведінкою виконавчої і законодавчої влади ретельно спостерігатимуть, так би мовити, зацікавлені особи, щоб визначити для себе, наскільки серйозні наміри влади. Тобто ми вступили в етап, коли почне або не почне формуватися довір’я — основний базис легалізації капіталів. Один із бізнесменів, який побажав залишитися неназваним, зазначив, що пильно стежить за кампанією легалізації, яка розгортається, але поки що навіть одного аргументу на користь повернення своїх грошей «із надійного місця» не бачить.
Анатолій Єрмак, народний депутат, відомий своїми антикорупційними виступами, вважає ідею легалізації актуальною. Як перший крок, що виводить на ефективний механізм повернення грошей в Україну, можна розглядати таку схему: «Якщо гроші не кримінального походження, то сплати з них податки — і будеш звільнений від кримінальної відповідальності за незаконне відкриття валютних рахунків за кордоном і за ухиляння від несплати податків».
Із другого боку, переконаний народний депутат, один закон не зможе врегулювати всі процеси легалізації, треба буде вносити зміни до Кримінального кодексу, а також «відкрити дорогу для легалізованого капіталу, створити економічні передумови для його ефективного використання». Держава має створити пріоритети для вкладення цих грошей. Із погляду А.Єрмака, це може бути сфера освіти, медицини, культури та оборони. «Треба, щоб була можливість бути благородними стосовно тих, хто вкладає гроші в питання, котрі мають загальнодержавну цінність».
Анатолій Єрмак вважає, що, за умови створення ефективних економічних умов та механізму легалізації, із 20 млрд. доларів, які пішли свого часу за кордон, могли б повернутися 6-7 млрд. Якщо ж реальний ринок для цих грошей в Україні не буде створено, то, можливо, ситуація буде використана для легалізації капіталів і подальшого їх вивезення за кордон, вважає А. Єрмак.