Свято Рош а-Шана завжди мало особливе місце в єврейській
традиції. Навіть у ті роки, коли іудаїзм перебував у немилості, коли люди
масово відходили від віри батьків, цього дня синагоги були переповненими.
Сьогодні духовне життя євреїв в Україні переживає відродження. Люди повертаються
до тисячолітніх цінностей Тори. Розростаються і розвиваються старі общини,
створюються нові. Яскравим прикладом тому може служити молодіжна релігійна
община «Еш-а Тора» («Вогонь Тори»). «Еш аТора» об'єднала молодих, активних
і творчих людей, які живуть згідно з духовними цінностями іудаїзму, залишаючись
при цьому сучасними людьми у сучасному світі. Тут зустрілися вчені й актори,
лікарі й програмісти, студенти і викладачі вузів.
Напевно, більшість читачів про це свято знає небагато.
Головна прикмета Рош а-Шана в Україні — масове паломництво до Умані ортодоксів-хасидів.
Щороку вони злітаються сюди з усіх куточків земної кулі, щоб зустріти свято
в тому місці, де жив і був похований один з великих мудреців і наставників
єврейського народу — рабби Нахман.
Спробуємо підняти завісу над таємницями Рош а-Шана. Будь-яке
свято має своє коріння й історію. Найважливіше питання, на яке слід відповісти,
— що саме ми святкуємо в цей день? Відповідей на нього, як це часто буває
в євреїв, декілька.
Єврейський календар веде відлік років від створення світу
Всевишнім, тобто від «шести днів творення». Якому ж із днів творення відповідає
Рош а-Шана? Виявляється, не першому, коли було створено небо і землю, а
шостому — дню створення першої людини, Адама. Єврейські мудреці пояснюють
це тим, що без людини, вінця творіння, світ не може вважатися завершеним,
«функціонально придатним». Отже, Рош а-Шана — день народження всього людства
і створення світу.
Дослівний переклад «Рош а- Шана — «голова року» — допомагає
зрозуміти зміст і значення цього дня. Все, що робить людина, народжується
в її голові. Рош а-Шана живить енергією всі інші дні року, це момент своєрідної
«перезарядки батарейки» нашого світу. Від того, як пройде це свято, багато
в чому залежить те, що чекає на нас у прийдешньому році. Вчення Кабали
говорить, що 365 днів року так само залежать від Рош-а-Шана, як 365 основних
нервових волокон людини залежать від головного мозку. Не випадково одне
з традиційних блюд святкового стола — це риб'яча голова. Вона символізує
наше сподівання бути в новому році «у голові, а не в хвості». Згідно з
єврейською традицією в Рош а-Шана Всевишній визначає, що чекає на людину
наступного року: радість чи смуток, здоров'я чи хвороби. Рош а- Шана —
день визначення долі кожного в прийдешньому році.
Повертаючись до шостого дня творення, згадаємо, що сталося
в цей день з Адамом і Євою. Вони порушили заборону Творця і з'їли плід
дерева пізнання добра і зла, за що були засуджені і вигнані з Едемського
саду. Вперше здійснився Божественний суд над людиною. Відтоді щороку у
цей день Всевишній судить усе людство: кожну людину зокрема, кожен народ
і країну загалом. Головна духовна суть Рош а-Шана — День Суду. Постає питання:
як можемо ми, підсудні, радіти і святкувати день суду над нами?! Справа
в тому, що за свою провину Адам заслуговував негайної смерті, однак Всевишній
пробачив його і змінив покарання на м'якше. Таким чином, цього дня ми бачимо
ще й найбільший вияв Божественного милосердя. Крім того, ми радіємо в День
Суду, бо сам цей суд допомагає нам змінитися. Дуже часто людина відчуває,
що робить неправильні вчинки, але в повсякденній рутині не може знайти
часу й сили, щоб змінити себе. Рош а-Шана — час, коли вона отримує від
Творця додаткові сили для виправлення. «Це час, коли варта пропустить мандрівника
до міста; час, коли брама небес відчинена, коли молитва буде почута і каяття
прийняте», — пише Талмуд про Рош а-Шана.
Каяття (на івриті «тшува») — це ключове поняття Рош а-
Шана. Іудаїзм не визнає індульгенцій. Кожен несе повну відповідальність
за свої вчинки перед Богом. Хоч покаятися ніколи не пізно, не можна грішити
сьогодні з наміром виправитися у майбутньому. Не можна міркувати так: «Сьогодні
я ще раз згрішу, але завтра покаюся, і мені все буде прощено!». Такого
«покаяння» не прийме Всевишній. Один з єврейських мудреців писав: «Покаятися
не пізно за годину до смерті, та хто знає, коли проб'є його годину? Тому
ти повинен виправитися сьогодні, думаючи, що помреш завтра».
Каяття має бути цілковито щирим, і тоді воно матиме величезну
духовну силу. Тшува — складний поетапний процес. Існують чотири рівні,
що ведуть до повного виправлення. Спочатку людина повинна чесно визнати
свою провину, погодитися, що вчинила неправильно. Потім — усвідомити всю
глибину своєї провини, зрозуміти, як слід було зробити насправді. Проте
мало розкаятися перед Творцем. Ти зобов'язаний виправити і відшкодувати
всі збитки, нанесені іншим людям, і попросити у них прощення. Не шкодуючи
грошей, релігійні євреї телефонують через півсвіту, щоб попросити пробачення
в людини, яку вони, як їм здається, образили у році, що минає. А якщо той,
перед ким людина завинила, помер, необхідно приїхати на його могилу і вголос
попросити прощення в присутності десяти чоловік. І нарешті, останній, найважливіший
етап розкаяння — ухвала твердого рішення більше ніколи так не чинити, не
повторювати припущених помилок.
На Рош а-Шана прийнято сурмити в шофар — спеціально оброблений
баранячий ріг. Пронизливі звуки шофара покликані пробудити людину від «духовної
сплячки». Шофар подібний до дзвоника, який повідомляє нам про прихід Головного
Судді у зал засідання суду.
Після Рош а-Шана починаються, так звані, «десять днів каяття».
Ці дні — останній термін для самовиправлення. Хоч суд уже завершений, Всевишній
ще приймає наші «апеляції». Через десять днів настає Йом Кипур — День Спокути,
коли Бог прощає всі гріхи, в яких людина щиро розкаялась. Йом Кипур — день
суворого посту і покаянних молитов. Саме в одній із молитов цього дня найбільш
точно втілена його духовна суть: «На Рош а-Шана вирок записується, а в
піст Йом Кипур скріпляється печаткою: скільком відійти і скільком бути
створеними, кому жити і кому помирати... Але виправленням своїх гріхів
можна скасувати тяжкий вирок». То чому ж ми радіємо в Рош а-Шана? Тому,
що в цей день людині дано можливість отримати прощення і виправити свої
вчинки. «Де ти, Адаме?» — запитав Творець у людини на шостий день творення,
після того, як той уперше згрішив. Єврейські коментатори Біблії так тлумачать
це запитання: «Де твоє місце на землі, людино? Чи виконуєш ти своє призначення,
чи твориш добро?» Відтоді Всевишній щороку в один і той же день, день Рош
а-Шана, звертається із цим запитанням до кожного з нас — де ти?
Щоб зрозуміти, чому тисячі хасидів тягнуться до Умані перед
Рош а-Шана, пригадаймо слова рабби Нахмана: «Для відчаю немає місця в цьому
світі, бо ніяка ситуація не безнадійна, і дорога до виправлення, навіть
якщо вона дуже важка, завжди існує». Рош а-Шана — час, коли нам дається
шанс повернутися до добра і змінити щось у собі. Поки відкрито Браму, поки
звучить шофар...