Поки депутати знайомляться із програмою уряду та аналізують
її, члени Кабінету Віктора Ющенка знайомлять народних обранців із ситуацією
на ввірених їм ділянках діяльності. На Дні уряду, що відбувся вчора в парламенті,
міністр внутрішніх справ Юрій Кравченко заявив про різке зменшення в Україні
кількості кримінальних формувань та про встановлення «стійкої тенденції»
зниження рівня злочинності. За його словами, 1999 року загальна кількість
злочинів зменшилася на 17,3 тис., при цьому загальне розкриття злочинів
становило 73,4%. (На фото — досягнення МВС із цього приводу і продемонстрував
наочно Ю. Кравченко). Глава МВС зазначив, що внаслідок зусиль міліції протягом
минулого року вдалося скоротити кількість найбільш відомих, стійких, соціально
небезпечних кримінальних формувань із 220 (? — Ред.) до 31, повідомляє
Інтерфакс-Україна. А заступник голови СБУ Юрій Землянський повідомив учора
в парламенті, що Служба безпеки направила в Генпрокуратуру матеріали про
порушення сімома депутатами Закону «Про боротьбу з корупцією».
Програма дій Кабінету Міністрів України пішла по парламентському
«чистилищу», розпочавши цю зовсім не PR- ну для уряду процедуру з комітетів
ВР. На засіданні погоджувальної ради керівників фракцій і комітетів прем’єр-міністр
Віктор Ющенко звернувся до парламенту з проханням пройти цей етап до кінця
поточного тижня. Оговтавшись після першої хвилі депутатських пропозицій,
уряд міг би подати другу версію «Реформ для благополуччя» вже наступного
тижня.
Тим часом, можна передбачити, що проходження програми уряду
через парламент буде досить непростим процесом. Так, окремі народні депутати
вже виступили із критикою як самої програми, так і умов її підготовки.
Зокрема, голова парламентського комітету з питань паливно-енергетичного
комплексу Олександр Гудима зауважив, що отримав програму діяльності уряду
«неофіційним шляхом». З його слів, аналіз тієї частини програми, що стосується
ТЕК «дає підстави вважати, що такий проект не може бути прийнятий Верховною
Радою».
Нагадаємо, що після затвердження програми ВР упродовж року
не зможе поставити питання про відставку уряду. Однак становище уряду перед
початком обговорення програми у парламенті досить складне. Питання про
те, на які реальні важелі може спиратися уряд для «проведення» своїх рішень
через парламент, залишається відкритим. Оскільки в Верховній Раді немає
жодної фракції, яка б повністю і без зауважень підтримувала дії Кабміну,
уряд наголошує, що його програму створено на основі послання Президента
до ВР — це дає їй додатковий плюс для успішного проходження через парламент.
Утім аж ніяк не гарантію того, що це проходження буде безпроблемним. Більш
того, в своєму останньому виступі Президент зазначив, що «уряд має перейти
від декларативних заяв про те, що повинна робити Верховна Рада до відповідних
кроків» (Інтерфакс-Україна). З його слів, наявне налаштування парламентської
більшості на конструктивну співпрацю потребує зустрічних кроків з боку
уряду.
Безумовно, відсутність публічності при підготовці урядової
програми і неузгодження основних її положень з парламентом, вочевидь, є
найбільш небезпечними для урядової програми. На погоджувальній раді В.Ющенко
повідомив, що уряд створив робочі групи, які «будуть супроводжувати» програму
під час її обговорення у парламентських комітетах. Прем’єр особливо наголосив,
що для уряду «надзвичайно важлива» співпраця з Верховною Радою. Без сумніву,
заява необхідна і важлива. От тільки чи не спізнився уряд із цим наміром?
Проте сам прем’єр твердить, що сподівається на повну підтримку програми
у парламенті. Відповідаючи на запитання, які політичні сили у Верховній
Раді перешкоджатимуть прийняттю програми уряду, він відповів: «Я таких
сил не бачу. Усі будуть підтримувати». Тут варто зауважити, що хоча Президент
заявив про неможливість відставки уряду у нинішній момент, Кабмінові чимраз
важче розраховувати на «розуміння моменту». При голосуванні за кандидатуру
Ющенка ще невідомо кого «зламав» парламент — кандидата чи себе, погоджуючись
на компромісну фігуру. Те саме можна сказати і про підстави дій більшості
при затвердженні бюджету-2000. Імовірно, що і цього разу головну роль відіграє
не чарівливість прем’єрського іміджу, а ступінь усвідомлення депутатами
наслідків відставки Кабінету у країні, що балансує на межі дефолту.
Однак, за припущенням народного депутата Олексія Кучеренка,
«процес проходження програми через ВР не буде формальним — депутати збираються
вельми прискіпливо й детально її обговорювати».
— Викликає занепокоєння те, що представленню урядової програми
у парламенті передувала низка різких висловлювань з її приводу, а точніше
— з приводу тих обхідних шляхів, якими вона потрапила у ВР, — зазначив
Олексiй КУЧЕРЕНКО . — Але програму не можна «завалювати» лише тому,
що вона була так представлена депутатам. Разом з тим не хотілося б, щоб
парламент просто формально «пропустив» програму. Обговорення програми —
саме той привід, щоб між парламентом та урядом відбувся принциповий діалог.
На думку політолога Миколи ТОМЕНКА , можна виділити
декілька проблем, які можуть загостритися під час проходження програми
уряду через парламент.
— Передусім, коли формували уряд, не було дотримано інтересів
впливових сил у парламентській більшості. Друга проблема — протиріччя,
що виникли під час прийняття бюджету. І третій момент, принциповий: прем’єр
спочатку представив програму дипломатам, тоді як самі депутати її не бачили
й не читали.
Водночас немає об’єктивних причин для неможливості нормальної
співпраці уряду з парламентом. Проблема в тому, що сама структура уряду
не дає можливості забезпечити прозорий і зрозумілий механізм співпраці
парламенту й уряду. Наприклад, деякі підкомітети парламенту автономно працюють
з урядом, а деякі віце-прем’єри та міністри самостійно працюють з парламентом
через свої депутатські групи та фракції. І, отже, немає чіткої стратегії
співпраці.
Реально робота з депутатським корпусом ще не починалася.
Для того, щоб вийти із ситуації, що склалася, прем’єру слід було б особисто
зустрітися з усіма депутатськими групами та фракціями, постаратися переконати
їх підтримати програму, прибрати з неї питання, які на сьогодні є спірними.
Без особистого втручання прем’єра проходження програми через парламент
на сьогодні видається дуже проблематичним.
ДО РЕЧІ
Верховна Рада України як вищий законодавчий орган ніколи
не буде «допоміжним органом» при Кабінеті Міністрів, наголосив в ході прес-конференції
у понеділок перший віце-спікер Віктор МЕДВЕДЧУК, підкресливши, що це його
позиція як народного депутата і лідера СДПУ(о).
«Ніколи парламент не штампуватиме закони на замовлення
уряду», — підкреслив він, зазначивши, що «чим швидше ми дамо це зрозуміти
окремим членам Кабінету Міністрів і уряду в цілому, тим швидше настануть
часи, коли конструктивна співпраця буде однаковою з обох сторін», повідомляє
УНІАН.
Водночас він висловив думку, що Президент, пропонуючи
парламенту на затвердження кандидатуру В.Ющенка, розраховував на те, що
прем’єр працюватиме на цій посаді до 2004 року.