Сьогодні, як очікується, відбудеться прес-конференція керівництва Рахункової палати, і журналісти зможуть розпитати її голову Валентина Симоненка, а також контролерів-директорів департаментів про нові цікаві подробиці торішніх бюджетних справ. Причому відповіді можуть виявитися вельми цікавими. Адже, як стверджують у РП, за результатами практично всіх контрольно-ревізійних заходів було виявлено порушення чинних законів, факти незаконного, нецільового або неефективного використання коштів держбюджету. В цілому, за результатами перевірки виконання закону про бюджет за минулий рік, РП виявила збитки в обсязі 1,3 млрд. грн.
У державі, напевно, не знайдеться іншої такої структури, яка б регулярно інформувала громадськість про найбільш прибуткові схеми бюджетного бізнесу.
Пригадайте викривальні виступи В.Симоненка на сесіях Верховної Ради з питань про податкові пільги, які за валом перевищують податкові надходження. Або інформацію про комерційне використання «вугільних», «хлібних», «залікових» ресурсів бюджету. А скільки інформації ще перебуває «в службовому користуванні», економічній діяльності державних міністерств, яка особливо стосується і відомств? Не випадково ж у державі разом iз держбюджетом існує паралельна система позабюджетних фондів? Цілком зрозуміло, що за такої постановки «економічних і аналітичних» завдань перед РП, політичні опоненти завжди будуть прагнути використати палату, як і будь-який контрольний орган, у своїх цілях. При цьому, щоправда, жодна з політичних сил не буде зацікавлена в наділеннi РП функцією «усунення виявлених порушень». Та й справді, як чинить Рахункова палата, коли розкопує факти «нецільового використання» (по простому, крадіжки). Найбільше, що вона може зробити, відправити відповідні документи в прокуратуру. Остання ж їх вивчатиме аж до надходження політичного замовлення на порушення судового позову. Однак останнім часом з'явилися свідоцтва більш тонкого використання вишукувань РП.
Торік Рахункова палата почала вивчення проблеми взаємозаліків по бюджетних боргах. Тоді були виявлені комічні приклади, типу заліків між дослідницькими інститутами й заводами з виробництва алкоголю. Але головне, звісно, не це, а те, що за кожним таким заліком стояв цілком конкретний грошовий прибуток посередницької фірми. Знаючи про такі дослідження РП, легко зрозуміти, чим керувався уряд, створюючи свою таку ж посередницьку структуру в особі «Укрспецфіну».
Зовсім недавно Конституційний суд дарував РП право займатися контролем не тільки витрат, а й доходів бюджету. Очевидно, тільки-но це право втілиться в закон, ми зможемо дізнатися про ще більш захоплюючі бюджетні історії. Так що, ще не вечір.