Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ще один «фронт»

Після Тузли — консорціум
8 листопада, 2003 - 00:00

Опозиція та парламентська більшість відкрили ще один фронт безпощадного протистояння. На засіданні паливного комітету Верховної Ради сторони виловили прямо протилежні думки стосовно процедури створення Міжнародного газотранспортного консорціуму. Блок «Наша Україна» заявив про необхідність залучити західних споживачів російського газу до переговорів про створення консорціуму на початковому етапі. У іншому разi «НУ» має намір блокувати створення нової газотранспортної структури. Тим часом Кабмін на стадії розробки концепції консорціуму залучив лише російську сторону.

Втручання Верховної Ради у сам процес створення міжнародного консорціуму вже виглядає неминучим. Найближчого вівторка планують, що уряд відзвітує перед депутатами про своє бачення перспектив української газотранспортної системи. Отже, політизація та відповідні шумові ефекти цьому процесу забезпечені. Опозиція вимагає, щоб всі міжурядові договори, пов’язані з консорціумом, проходили ратифікацію в Раді. Саме таким чином блок «Наша Україна» має намір отримати можливість впливати на позицію уряду і, якщо знадобиться, гальмувати створення консорціуму. Пропозицію про обов’язкову ратифікацію «нашоукраїнці» планують винести на голосування парламенту вже у четвер, 13 листопада. Щоправда, для цього доведеться розблокувати роботу парламенту і перестати розкручувати в ВР донецький скандал.

Олександр Гудима, який представляє інтереси «НУ» в паливному комітеті Верховної Ради, не приховує, що опозиція зацікавлена перенести створення консорціуму щонайменше на рік, щоб воно відбулося після виборів. За його словами, займатися розробкою залучення інвестицій у газотранспортну систему повинні наступний президент і новий уряд. Олександр Гудима готує законопроект, згідно з яким 49% акцій української ГТС продадуть пулу іноземних інвесторів. Як передбачається, у нього рівними частками повинні ввійти як постачальники газу (Росія, Туркменістан, Казахстан, Узбекистан), так і його найбільші споживачі (Німеччина, Франція, Італія). Нескладно передбачити, що такий варіант росіяни блокуватимуть із використанням усіх важелів тиску на українських політиків.

Уряд і фракції більшості бачать майбутнє вітчизняної газової труби інакше. Міжвідомча робоча група, яку курирує Мінпаливенерго, визначила найперспективнішою моделлю передачу газотранспортної системи в концесію, тобто довгострокову оренду. Нежиттєздатними визнано моделі надання консорціуму права управляти поставками газу й операторських функцій. Варіант приватизації Кабміном і не розглядали. Голова паливного комітету парламенту Андрій Клюєв уже заявив, що має намір підтримати саме концесію, і вже рекоменд ував Кабміну прискорити підготовку техніко-економічного обгрунтування цього проекту. Міністр палива й енергетики Сергій Єрмілов повідомив, що підготовка ТЕО ведеться за участю українських і російські фахівців. Представників Німеччини планують підключити після розробки бізнес-плану. Потім, зі слів міністра, до консорціуму запросять середньоазіатських постачальників газу, французькі, а також іта лійські компанії-споживачі.

Очевидно, що майбутнє української ГТС визначить результат політичного протистояння в Верховній Раді. Поки що невідомо, на які політичні або економічні поступки готова піти Москва взамін за надання їй пріоритету під час створення консорціуму. Тим більше, після Тузлинської кризи. У будь- якому разi, проблема консорціуму, схоже, стане ще одним «фронтом» як у російсько-українських відносинах, так і, на жаль, як це вже неодноразово траплялося, всередині України.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Газета: