Із запізненням на кілька днів другий варіант проекту бюджету-2000 потрапив-таки в парламент. І оскільки офіційний державний кошторис цього разу є ще і своєрідним тестом на політичне лавірування і виживання парламентської більшості як виду, робота з документом у комітетах і фракціях проходить у прискореному режимі під девізом: «Даєш бюджет до 15 лютого!»
«Дню» ціною деяких зусиль вдалося дістати собі повну копію оновленого документа. На його п’ятій сторінці сказано, що цей проект «має чітко виражений соціальний характер», оскільки «пріоритетами вибрано погашення заборгованості із виплат пенсій та соціальний захист малозабезпечених громадян». Проте в документі (сторінка 7), підписаному прем’єром Віктором Ющенком (сторінка 10), Кабмін чесно признається, що «бюджет, який подається в умовах чинного законодавства, не вирішує низку соціально важливих питань». Серед них: «відсутність можливостей» підвищити рівень зарплат (що Президент обіцяв низкою своїх указів) у Збройних силах, правоохоронних органах, Генеральній прокуратурі (необхідно 760,3 млн. грн.). На пільговий проїзд учнів ПТУ і студентів у проекті бюджету враховано 30 млн. грн., «коли загальна потреба значно перевищує цю суму». Далі зазначається, що Кабмін вніс у ВР пропозицію про підвищення мінімального розміру зарплат із 74 до 118 грн., але «кошти на згадану мету в проекті бюджету не передбачено» (треба, за підрахунками Кабміну, більше як 1 млрд. грн.). До того ж (сторінка 8) «залишається проблема погашення заборгованості із соціальних виплат із бюджетів усіх рівнів», оскільки «немає можливості знайти 1821,7 млн. грн.». І понад: «на реалізацію статті 57 Закону України «Про освіту» необхідно більше як 806 млн. грн. Врахувати розмір асигнувань у такій сумі немає можливості». У проекті бюджету на зазначену мету враховано 53 млн. грн. (тобто 1/15 (!) від необхідного.
І в цей самий час боляче дивитися на сторінку 5, де Кабмін власноручно скорочує «витрати держбюджету на окремі заходи, з яких основна частина — 315,1 млн. грн., за рахунок зменшення витрат на органи державної влади». І тут же збільшує витрати держбюджету на 1,5 млрд. (із збереженням бездефіцитності бюджету). З них: на обслуговування внутрішнього боргу — 450 млн. грн., зовнішнього — 553,8 млн. грн., проведення референдуму — 47,9 млн. грн., дотацію місцевих бюджетів — 594,4 млн. грн., щорічну допомогу ветеранам до Дня перемоги — 57,4 млн. грн., погашення заборгованості із соціальних виплат — 107,6 млн. грн.
У той же час цей економічний документ із великими політичними (привіт — регіональним елітам) і соціальними наслідками зачепив святая святих — Фонд соціального страхування. Грубо кажучи, фонд, за словами його ж представників, згідно з вимогами МВФ, планують ліквідувати, зробивши з нього одну зі статей бюджету. Тому вже в четвер Федерація профспілок України, що керує Фондом соцстраху, збирається організувати масштабну всеукраїнську акцію протесту.
— Вийде абсурдна ситуація, — заявив «Дню» перший заступник голови Федерації профспілок України Григорій ОСОВОЙ. — Управління фондом залишиться за профспілками, вони будуть вирішувати і всі організаційні питання. А от усі кошти на соціальні виплати будуть уже в держави. Так от, якщо врахувати, що за 11 місяців минулого року прибуток позабюджетних фондів становив приблизно 3,5 млрд. грн., а бюджетом на соціальні потреби було надано лише 750 млн. грн., то стає абсолютно незрозуміло, куди поділася різниця, що залишилася. Якщо пролонгувати цю практику на Фонд соцстраху, то варто чекати грандіозних невиплат різних видів допомоги.
— Кабінет Міністрів назвав бюджет-2000 «бюджетом соціальної спрямованості». Чи згодні ви із цим твердженням?
— Наведу приклад, з якого, думаю, стане зрозуміло, чому я не можу погодитися з твердженням Кабміну. Припустімо, Фонд соцстраху стане бюджетною статтею. А в статті 62 Закону про державний бюджет ясно і чітко мовиться, що нинішнього року забороняється використовувати кошти бюджетного фонду на санаторно-курортне лікування. Звідси висновок простий: не лише ті, хто потребує, будуть позбавлєнi можливості відпочити, — постраждають ще й самі санаторно-курортні зони, для яких відпочиваючі — реальний засіб поповнити місцеві бюджети.
ДО РЕЧІ
У понеділок президент США Білл Клінтон подав Конгресові проект бюджету на 2001 рік, де витратну частину заплановано на рівні $1,84 трильйона, а прибутки перевищують витрати на $179 млрд. Автори проекту чекають, що симпатії виборців викличуть намічені в ньому соціальні програми. Серед них, повідомляє Інтерфакс-Україна, з посиланням на АП, субсидії пенсіонерам, якщо ті звертатимуться по соціальну допомогу, допомога для забезпечення накопичень тим, хто виходить на пенсію, — це зачіпає 76 млн. немолодих американців, — субсидії малозабезпеченим на час найму житла, а також програми допомоги дітям із проблемних сімей після закінчення середньої школи.