Національна акціонерна компанія (НАК) «Нафтогаз України» збирається відновити свій вплив на регіональні підприємства із газопостачання та газифікації (обл-, міськ- і райгази). Тобто повернути собі структуру, через яку здійснюється збирання грошей за природний та зріджений газ, використаний населенням та підприємствами, повідомив учора журналістам член правління НАК «Нафтогаз України» Владислав Тарашевський.
За його словами, компанія збирається здiйснити курс на збільшення своїх часток у статутних фондах цих регіональних підприємств за рахунок погашення їхніх боргів перед НАК акціями цих компаній. Ці заходи здійснюються «Нафтогазом України» задля підвищення рівня керованості регіональними підприємствами з газопостачання та газифікації в рамках створення своєї нової дочірньої компанії «Газ України».
Чи є ці заходи своєрідною відповіддю на кримiнальну справу за фактом умисного ухиляння від сплати податків посадовими особами Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»? Як повідомив перший заступник начальника податкової міліції України, генерал-майор Олександр Спиридонов, цю кримiнальну справу було порушено в кінці березня 2001 року за результатами комплексної перевірки НАК «Нафтогаз України». За його словами, «перевірку проводили не випадково». Мотивом для пильнішої уваги податкової міліції до НАК «Нафтогаз України», як зазначив генерал, стали саме факти порушень у підрозділах компанії. Податківців зацікавили надлишки газу в підземних сховищах Львівської області та списання значних сум, що відповідають вартості надлишків, на комерційні втрати палива. Неврахований газ постачався низці енергогенеруючих та енергопостачальних компаній.
Такі правопорушення, повідомив О.Спиридонов, 2000 року стали мотивом для прискіпливішої, комплексної перевірки НАК «Нафтогаз України». Перевіркою встановлено, що за період із 1998 до 2000 року шляхом заниження податку із прибутку в розмірі 2,6 млрд. грн. не нараховано і не сплачено податок на прибуток у сумі 823 млн. грн. Окрім того, шляхом безпідставного підвищення податкового кредиту було занижено ПДВ на суму 147 млн. грн. Усього, разом зі штрафними санкціями, втрати бюджету становили більше як 5 млрд. грн.
Щоправда, на думку О.Спиридонова, обвинувачення буде висунуто за фактом доведеного ухиляння від податків на меншу суму. У ході попереднього слідства, як твердить генерал, встановлено, що посадові особи НАК «Нафтогаз України» протягом 1998—2000 років шляхом приховування об’єктів оподаткування ухилилися від сплати податків на загальну суму 1,9 млрд. грн. Вищі посадові особи «Нафтогазу України» були допитані співробітниками слідчого управління податкової міліції ДПАУ.
Як повідомив генерал газетi «День», сьогодні в справі НАКу провадяться активні процесуально-слідчі дії, оперативний супровід, виїмка документів, але фахівці НАКу «не згодні з нашими висновками і, можливо, зуміють відстояти деякі свої позиції, хоч у нас є і стовідсоткові факти, які напевно ляжуть в основу обвинувачень...». О.Спиридонов зазначив, що після того, як НАК очолив колишній працівник податкової адміністрації Вадим Копилов, робота щодо сплати податків істотно поліпшилася, за 2000 рік немає фактів приховування коштів від оподаткування, хоч недоплата «знову має місце». При цьому О.Спиридонов не виключив, що для бесіди в слідче управління може бути запрошено також екс-голову правління НАКу, народного депутата Ігоря Бакая, повідомляє Інтерфакс-Україна. «Якщо людина ставила свої підписи, мала відповідальність як керівник, природно, вона повинна дати свідчення у справі», — зауважив О.Спиридонов.
А днями було вкотре реанімовано тему приватизації «Нафтогазу України». Нинішнє керівництво компанії вважає доцільним здійснювати приватизацію шляхом прийняття закону України «Про особливості приватизації НАК «Нафтогаз України», заявив В.Тарашевський на засіданні міжвідомчої робочої групи з питань контролю за приватизаційними процесами в ПЕКу. На його думку, приватизація після переходу НАКу на єдину акцію (цiлiсним майновим комплексом) є найбільш прийнятною. «У цьому випадку акціонери «Нафтогазу» не отримають права власності на компанії, що входять в його корпоративну структуру», — зазначив В.Тарашевський, додавши, що такий спосіб приватизації зумовлено стратегічним значенням НАКу для економіки та безпеки держави.
Сперечатися із цим не випадає. Саме стратегічне значення НАКу викликає великий інтерес до його приватизації. Згідно із чинним українським законодавством, приватизацію газотранспортних систем, які становлять велику частку вартості «Нафтогазу України», заборонено. Проте на розгляді у Верховній Раді перебуває законопроект про приватизацію газотранспортної системи України. Економічна ситуація в країні (зовнішньополітична реальність, до речі, також) є такою, що уникнути вирішення цього питання в тій чи іншій формі не вдасться. Але при цьому не викликає сумнівів і те, що чим більше скандалів і викриттів буде навколо монополіста, що приватизується (тільки в першому кварталі цього року слідчі податкової міліції розглядали 150 кримiнальних справ про податкові правопорушення в нафтогазовому комплексі), чим більше буде розмов і чуток про його банкрутство, тим менша сума потрапить унаслідок приватизації в державну кишеню.