Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Темні плями автокатастрофи під Борисполем

31 березня, 1999 - 00:00

Досі в трагічній загибелі В’ячеслава Чорновола є запитання, на які немає відповідей. Якщо до цього додати, що наш народ уже звик до того, що неугодних у нас прибирають, то не дивно, що після автокатострофи під Борисполем смерть українського політика стала асоціюватися із загибеллю лідера Компартії Білорусії Петра Машерова у 1980 році.

Хоч якими б були реальні причини загибелі Чорновола, але вже сьогодні насторожує той факт, що міліція відпрацьовує тільки одну версію — дорожньо-транспортна пригода. Версія про замах, як повідомив журналістам міністр внутрішніх справ Юрій Кравченко, «навіть не розглядається і не може розглядатися із жодних причин»... Міністр аргументує свою позицію тим, що «людина (водій КамАЗа Володимир Куделя. — Ред.) їхала з колгоспу до Києва у відрядження, помилилася дорогою, вирішила зробити розворот, так і сталося трагічне зіткнення обставин». (Але слід нагадати, що «Чайка» Машерова теж врізалася у вантажівку «ГАЗ-53Б», яка перевозила картоплю). Представники МВС теж заявили, що даних про те, що «водій умисно здійснював поворот», немає.

Як повідомляє Центр журналістських досліджень (ЦЖД), начальство оцінює 48-річного Володимира Куделю «з позитивного боку». У нього двоє дітей — 10-річний син і 15-річна прийомна донька. У селі Олександропіль Дніпропетровської області він живе вже 12 років. Рейси, подібні до того, в якому був Куделя (віз пшеницю, яку мав виміняти на запасні деталі для автомобіля у Волинській області), місцеві водії виконують постійно.

Але в такому випадку, чому досвідчений водій забув здійснити поворот направо для проходження маршрутом вантажного транспорту в об’їзд м. Борисполя? Чому, проїхавши 120 метрів і нарешті вирішивши робити розворот, не помітив «Тойоту»? Чому не вжив заходів для забезпечення безпеки руху в нічний час?

Чому Геннадій Удовенко, на очах якого сталася аварія, в недільному телеінтерв’ю СТБ повідомив, що за весь час, поки він і його соратники чекали на міліцію та «швидку» і після їхнього приїзду, він «не помітив» водія нещасливого КамАЗа?

На брифінгу в МВС України заступник міністра внутрішніх справ, начальник головного слідчого управління Олександр Штанько і начальник УМВС по Київській області Олександр Бевз повідомили, що хоча КамАЗ мав справні передні й задні фари, під час розвороту став так, що світло від них у «Тойоті» просто не бачили.

За твердженням Юрія Кравченка, міністра внутрішніх справ України, водій легковика мчав зі швидкістю 120—130 км на годину (в колишньому СРСР, до речі, спецслужби рекомендували водіям розвивати швидкість 100—

120 км, щоб не було можливості вести прицільну стрільбу по автомобілю). КамАЗ і причеп, які повністю перегородили дорогу, він зміг побачити тільки у світлі своїх фар. Але, як повідомляє ЦЖД з посиланням на інформоване парламентське джерело, Євген Павлів, який перебував за кермом «Тойоти» був водієм екстра-класу, котрий свого часу серйозно займався автоперегонами. Гальмівний шлях «Тойоти» — 39 метрів — для професіонала цілком достатній простір, щоб уникнути зіткнення. Тим більше, що, за словами О.Штанька, дорогу на тій ділянці огороджено не було.

Важко дати однозначну відповідь, що на момент зіткнення робив безпосередньо водій КамАЗа: здійснював розворот чи просто стояв на місці. І чому спочатку генерал О.Бевз зауважив, що журналісти могли б зустрітися з водієм КамАЗа, а пізніше, на запитання, коли і де, виправився, що тільки хотів би цього. У своє село, до речі, водій ще не повернувся.

КАНДИДАТІВ У ПРЕЗИДЕНТИ ЗАЗВИЧАЙ З ДОРОГИ... ПРИБИРАЮТЬ?

«Мав місце трагічний випадок, — сказав ЦЖД народний депутат Роман Зварич (фракція НРУ). — Якби Чорновола хотіли прибрати, то зробили б це більш витонченим способом». «Скарг не надходило», — відповів Олександр Штанько на запитання кореспондента «Дня» чи мало МВС у своєму розпорядженні інформацію про здійснення можливих протиправних актів стосовно лідера Народного руху.

Але Дмитро Панамарчук, який залишився живий, у одному з перших своїх інтерв’ю не виключив того, що трагічний інцидент міг бути пов’язаний і з початком передвиборної президентської боротьби.

На минулих парламентських виборах за НРУ проголосували майже 2,5 мільйона виборців, що дозволило партії посісти друге місце серед 30 партій і політичних блоків. Більше за все голосів партія зібрала у трьох областях — Львівській, Тернопільській і Рівненській. У цих областях слово Чорновола означало багато що. Саме від нього багато в чому залежало, кому віддадуть голоси виборці регіону на виборах глави держави, підкреслює ЦЖД.

Незалежно від того, якою була аварія під Борисполем — «замовною» або випадковою — сьогодні ясно одне: нинішню владу, котра веде торги з лівими, фігура Чорновола перестала влаштовувати. Навіщо владі такі фігури, як Чорновіл, коли вона, фактично, санкціонує приєднання до МПА, роздуває «червону пожежу», щоб зіграти на страху перед «лівою загрозою» і виграти президентські вибори, нехай навіть від країни в результаті залишиться одне попелище? Сьогодні владі вигідно знищення — хоча б політичне — правого центру.

...Те, що катастрофу з Машеровим було підлаштовано, стало відомо через багато років. Можливо, правду про загибель В’ячеслава Чорновола (а також убивство Євгена Щербаня і Вадима Гетьмана, замах на тоді ще прем’єр-міністра Павла Лазаренка і т.д. і т.п.) ми теж дізнаємося після того, як до влади в країні прийдуть інші люди...

Віктор ВОРОНЮК, «День»
Газета: