Хоча навчальний рік тільки-но розпочався, та одинадцятикласники вже сьогодні думають про вибір навчального закладу для здобуття майбутньої професії. Наразі їм відомо одне — у червні 2008 року всі вони стануть учасниками чергового зовнішнього оцінювання. Нагадаємо, що Міністерство освіти почало впроваджувати зовнішнє оцінювання на національному рівні майже два роки тому. За головну мету було визначено боротьбу з корупцією у вищій школі України.
Щоб визначити помилки та успіхи нової для української освіти системи, Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти провів у червні 2007 року анонімне опитування серед десяти тисяч учасників зовнішнього незалежного тестування. Адже переваги та недоліки системи зовнішнього тестування, що діють у школах з 2006 року, ще й досі до кінця нез’ясовані: з одного боку, учнів переконують, що тести допоможуть їм вступити до вищих навчальних закладів без іспитів, з іншого — викладачі ВНЗ поки що не довіряють результатам тестувань.
Учні шкіл дали відповідь на ряд питань анкети. Здебільшого вони стосувалися рівня організації зовнішнього тестування та загального ставлення учнів до системи зовнішнього оцінювання. Як показало дослідження, 42% учнів цілком впевнені у об’єктивності перевірки екзаменаційних робіт методом зовнішнього оцінювання. Несподіваним для групи дослідників виявилися дані щодо інформаційних джерел, які використовували учні при підготовці до зовнішнього оцінювання. Більшість учнів — 89,4% — отримали інформацію про зовнішнє оцінювання від учителів та адміністрації. З телебачення та преси почерпнуло інформацію 55% та 36% учнів відповідно.
Окрім цих даних, дослідники з’ясували, що практично кожен п’ятий учень спостерігав те чи інше порушення під час тестування як з боку інструкторів, так і з боку учнів. А найпоширенішим порушенням, за даними дослідження, стала відсутність громадських спостерігачів у аудиторіях, де проходило тестування (лише 60% учнів зазначили присутність офіційних представників під час тестів). Також з’ясувалося, що дуже мала кількість учнів знала про те, що у разі виявлення порушення можна подати офіційну скаргу до Українського центру оцінювання якості освіти.
У анкеті також стояло питання про конфіденційність результатів тестування. І на основі підсумків опитування фахівці Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти стверджують, що з цим питанням справилися: про порушення конфіденційності заявило близько 9% учнів.
Участь в опитуванні також взяли директори шкіл. Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти поцікавився їхнім ставленням до реформи екзаменаційної системи (до речі, воно проводилося у нас і у школах Литви, Латвії, Грузії та Словенії, які теж почали впроваджувати ці новації). За попередніми результатами опитування, 54% директорів вважають за доцільне впровадження системи громадського моніторингу державної системи зовнішнього оцінювання. Крім того, 85% опитаних директорів вважають, що необхідно надавати повну інформацію щодо результатів зовнішнього оцінювання, а для 98% керівників шкіл довіра суспільства до процедури опрацювання результатів — це необхідна умова успішного функціонування системи зовнішнього тестування.
Фахівці сходяться в одному: необхідно проводити більш широку, своєчасну та доступну просвітницьку кампанію — освітяни та учні повинні вчасно отримувати інформацію про мету, інструменти та процедуру зовнішнього тестування. Не менш важливим є і ефективне використання результатів зовнішнього оцінювання при вступі до вищих навчальних закладів. Тому Український центр оцінювання якості освіти наполягає на більш плідній співпраці з ВНЗ. Тут наголошують, що перш за все необхідно узгодити схему зарахування результатів зовнішнього оцінювання як вступних іспитів, також — попрацювати над відповідною нормативно-правовою базою.