Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«У небі» над ЄЕП — торгова війна

22 травня, 2004 - 00:00

На Заході з деяким побоюванням дивляться на процес євроазіатської інтеграції, в якому бере участь Україна. Відомий американський політолог Збігнєв Бжезинський, перебуваючи нещодавно в Києві, у зв’язку з цим прогнозував Україні складнощі на шляху вступу до ЄС. Але крім репутаційних втрат на євроатлантичному напрямі, як і раніше, незрозумілим є економічний резон ЄЕП для України. Життя свідчить, що незалежно від цього простору українські компанії зазнають дискримінації на російському ринку.

Рамкові угоди про Єдиний економічний простір підписано й ратифіковано. У четвер офіційний представник МЗС РФ Олександр Яковенко нагадав, що в рамках ЄЕП буде забезпечено свободу переміщення товарів, послуг, капіталу й робочої сили, здійснюватиметься єдина зовнішньоторговельна й узгоджена податкова, грошово- кредитна та валютно-фінансова політика. Наголошуючи на особливій політичній значущості практично синхронної ратифікації парламентами Білорусії, Казахстану, Росії й України установчого договору ЄЕП, Яковенко сказав: «Таким чином було ще раз продемонстровано серйозність намірів держав «четвірки» створити якісно нове інтеграційне об’єднання, що відповідає сучасним реаліям».

Ця заява прозвучала саме в той момент, коли на практиці все відбувається з точністю до навпаки. Увагу громадськості привернув авіаційний скандал, що вибухнув у «російсько-українському» небі. 18 травня російська сторона відмовила українській компанії «Аеросвіт — Українські Авіалінії» в дозволі на проліт над територією РФ при виконанні нового регулярного трансконтинентального рейса (без оплати компенсаційних платежів і будь-яких зборів, крім зборів за аеронавігаційне обслуговування) маршрутом Київ—Пекін. В української компанії вимагають грошей. При цьому авіаційна влада сусіда по простору не змогла юридично обгрунтувати свої дії, що суперечать Чикагській конвенції про міжнародну цивільну авіацію. Конвенція не допускає можливості стягування будь-якою державою митних зборів, податків або інших зборів за право транзиту через її територію. Та що там Конвенція — дії РФ суперечать українсько-російській міжурядовій угоді про повітряне сполучення і співробітництво у сфері повітряного транспорту. Причому російська сторона офіційно визнала факт стягування з іноземних компаній компенсаційних платежів за проліт названими маршрутами, але не змогла пред’явити ані міжнародних, ані національних законодавчих або нормативних документів, що обгрунтовують такі збори. За різними даними, «на повітрі» росіяни заробляють до $300 млн. за рік. Українська сторона була змушена вжити заходів у відповідь та запровадити з 1 червня санкції стосовно транзитних рейсів «Аерофлоту» до Греції або з неї через територію України. «Аерофлот», якщо його літаки облітатимуть Україну, стане неконкурентним грецьким компаніям. Саме напередодні Олімпіади й курортного сезону.

Таким чином, чергова торгова війна розгорнулася тепер вже в небі над Єдиним економічним простором. Як зазначено в заяві «Укравіатрансу», дії російської сторони грубо суперечать не тільки міжурядовій угоді, а й духу ратифікованої 20 квітня парламентами України і РФ угоди про ЄЕП і, зокрема, передбаченого документом принципу вільного транзиту послуг через кордони України, РФ і Казахстану. Але про яку свободу може йтися, якщо з 12 травня авіакомпанія «Аеросвіт — Українські авіалінії» виконує безпосадочні перельоти маршрутом Київ — Пекін у обхід території РФ? Зрозуміло, що це позначається на економічній ефективності такого польоту, а причиною введення компенсаційного роялті є не що інше, як прогноз про те, що виконання рейсів Київ — Пекін — Київ дозволить Україні повернути на китайському напрямку до 80% пасажиропотоку, що пішов раніше через ряд причин до російського авіаперевізника. «Жодна інша країна у світі не проводить такої дискримінаційної авіаційної політики», — зазначив співрозмовник Інтерфакс-Україна.

Цікаво, що для відбиття «повітряного нападу» українській стороні довелося «підняти в небо» головного ентузіаста й переговорника з питань ЄЕП першого віце-прем’єра та міністра фінансів Миколу Азарова. В урядовій телеграмі, направленій першому віце- прем’єру РФ Олександру Жукову, він зазначає: позиція російської авіаційної влади суперечить духу ратифікованої парламентами України й РФ угоди про ЄЕП і, зокрема, передбаченого документом принципу вільного транзиту послуг через кордони України, РФ і Казахстану.

Чи є для Миколи Яновича якоюсь новиною, м’яко кажучи, недружня жорсткість російської торгової та митної політики до України, яка раз у раз провокує конфлікти між країнами? Питання, як кажуть, явно риторичне. Нагадаємо, що Росія й Україна «воювали» через цукор, карамель, труби, метал, причому щоразу з ініціативи російської сторони. Варто нагадати, що мало не єдиним нормальним мотивом для вступу до ЄЕП, що сприймається в українському суспільстві, є саме ліквідація подібних конфліктів шляхом створення зони вільної торгівлі без вилучень.

КОМЕНТАР

Володимир МАКСИМОВ, директор «Укравіатрансу»:

— Поки що жодних позитивних рішень російської сторони з цього питання немає. Ми чекаємо, що якісь зрушення, можливо, відбудуться на майбутньому саміті в Ялті. Проте я не думаю, що колізію, яка виникла, можна кваліфікувати як торгову війну. Тут, швидше, інтереси певних груп російських державних чиновників. За наявними в нас даними, за 2003 рік «Аерофлот» отримав таким чином 247 мільйонів доларів від західноєвропейських компаній. Це хороший шматок, за який чиновники просто б’ються. А ми наполягаємо, що для України як для учасника Єдиного економічного простору правила повинні бути абсолютно іншими. Це наша (і моя особисто) принципова позиція. Адже для українського перевізника така ситуація виливається в 320 — 350 тисяч доларів на рік. Для нього це величезна сума, оскільки він тільки почав польоти і поки що літає зі збитками.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: