Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Велика дурниця»

Скільки має коштувати бензин?
21 квітня, 2005 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛIЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХIВУ «Дня»

Уряд України вплутався в справжню війну з нафтотрейдерами з приводу цін на нафтопродукти. Війна триває в «революційному» стилі. Учора ввечері прем’єр-міністр Юлія Тимошенко провела нараду з членами уряду та представниками державних або частково державних нафтових і нафтогазових компаній — НАК «Нафтогаз України», ВАТ «Укрнафта», «Укртатнафта», «Укртранснафта» (інших операторів ринку представляла компанія, відома ще з «реверсу», — «ТНК-ВР Україна»). Після засідання було заявлено, що проведення щоденного моніторингу цін на пальне на автозаправках, значна частина яких не виконує наказу Мінекономіки, яке обмежило ціни на бензин і дизпальне, в усіх регіонах країни посилиться, а до порушників застосовуватимуть штрафні санкції. При цьому держава використовуватиме проти непокірних не лише спеціальні робочі групи, а, очевидно, й привчених до тиску на бізнес пожежників, санітарні служби, органи стандартизації та контролю якості, а також, можливо, і податківців. Перед ними усіма поставлене завдання — діяти жорстко, аж до порушення кримінальних справ.

Тим часом перший віце-прем’єр Анатолій Кінах, якому, мабуть, відведена роль доброго слідчого, перебуваючи у Львові, запевнив, що уряд найближчим часом порозуміється з нафтотрейдерами. Він охарактеризував ситуацію на ринку нафтопродуктів як напружену, оскільки ціна бареля нафти на світовому ринку досягла 58 доларів, а 80% нафти, яку переробляють в Україні, імпортуються. При цьому друга особа в уряді виступила проти жорсткого вирішення проблеми. «Я абсолютно відкидаю вирішення цього питання на основі фіскального та силового тиску, оскільки це може призвести до дуже серйозних наслідків» — сказав він.

Підтримав Кабмін і напередодні перевірений Генпрокуратурою та КРУ Антимонопольний комітет. Днями АМК порушив справу стосовно нафтотрейдерів, обвинувачених урядом у картельній змові. Утім, голова АМК Олексій Костусєв, схоже, без ентузіазму ставиться до цього кроку та вважає передчасним говорити про встановлення факту змови групи нафтових компаній до завершення розслідування.

Проте російські нафтотрейдери, схоже, не злякалися й обороняються. Написали звернення до глави уряду РФ Михайла Фрадкова з проханням захистити їхній бізнес. Вчора аналогічне прохання вони адресували Президентові України.

Напередодні компанія «ТНК- ВР Україна» припинила продаж нафтопродуктів через мережу власних АЗС, мотивувавши це необхідністю провести інвентаризацію... На думку картельників, подорожчання спричинене низкою об’єктивних чинників: зростанням вартості нафти на 53,8% з початку року, збільшенням акцизного збору в середньому на 30%, значним підвищенням тарифів на перевезення нафти та нафтопродуктів залізничним транспортом, а також продажем дизельного пального сільгоспвиробникам за пільговими цінами. Нафтовики пропонують уряду вдатися до таких механізмів, як ослаблення податкового тиску, одночасно погрожуючи йому, що в разі застосування неринкових методів регулювання цінової ситуації може виникнути дефіцит нафтопродуктів і розбалансування ринку.

За цю «кляузу» до Москви нафтовиків вилаяв віце-прем’єр Микола Томенко, який традиційно коментує широке коло питань. Як завжди, не обійшлося без важкої спадщини минулого. За його словами, продаж стратегічних підприємств в обмін на політичну лояльність був помилкою колишньої влади, в тому числі й у відносинах між країнами. При цьому гуманітарний віце-прем’єр явно забув, коли були приватизовані основні нафтопереробні підприємства України, — при уряді Ющенка.

До речі, на захист «одноплемінників» виступив колишній лідер російської партії СПС і друг української революції Борис Нємцов, який є також радником Віктора Ющенка. «Найбільша дурниця, яку може зробити уряд, — це регулювати ціни на бензин. Чим швидше він перейде в режим конкуренції цін на пальне, тим краще», — стверджує Нємцов. «Я би на місці Юлії Володимирівни замість того, щоб регулювати ціни, краще запросив би інші нафтові компанії працювати в Україні».

Щоб зрозуміти, що ж насправді відбувається, «День» звернувся до незалежного експерта, керівника науково-технічного центру «Психея» Сергія Сапегіна із запитанням: якою ж, зважаючи на нормальну рентабельність, має бути ціна нафтопродуктів в Україні? «Якщо порівняти економіку покупки нафти на світових ринках і ціни в Україні, то ми побачимо, що наші ціни відсотків на 20 нижчі», — сказав експерт. На його думку, ринкові ціни, що склалися в Україні, завищені зовсім трохи, і довести, що вони необ’єктивні, досить важко. А перевищення, на думку Сапегіна, визначається насамперед «ризиковою складовою: і невизначеністю законодавства, і слабкою прогнозованістю (з погляду нафтових компаній) його розвитку, і неясністю ситуації на світових ринках». Дії влади, схоже, лише посилюють ці ризики та можуть дати тільки короткостроковий результат.

Учора уряд продовжив «тиснути» на трейдерів. «Ми вважаємо, що до кінця тижня 50% усіх заправок України матимуть ціни, нижчi вiд трьох гривень на бензин і дизельне пальне», — сказала Юлія Тимошенко на прес-конференції після засідання уряду. Вона сказала, що «хотіла б подякувати керівництву компанії «Укрнафта», Надвірнянського, Кременчуцького НПЗ, Татарстану (є співвласником Кременчуцького НПЗ), прем’єру Татарстану, всім комерційним структурам, які працюють у Кременчуці». Зі слів Тимошенко, ці структури погодилися працювати в межах рентабельності, встановленої урядом. «Вони стали на справді патріотичні позиції в Україні та за нормальної рентабельності (своєї роботи) зруйнували картельну змову». Стосовно «змовників» Тимошенко сказала, що в четвер зустрічатиметься з керівництвом ТНК, а в п’ятницю з керівництвом «Лукойла». «Ми ведемо переговори з ТНК, «Лукойлом»... Вони просуваються дуже важко, вони хочуть залишити руку не на пульсі, а на горлі».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: