З того часу, як з’явилися транспортні засоби, виникла потреба у визначених правилах, отже, і в тих, хто стежить за їхнім суворим дотриманням. Антагонізм водіїв та працівників міліції навіть став темою численних анекдотів, де перші зазвичай виявляють спритність і виходять «сухими з води», навіть знаходячись за кермом у нетверезому стані, а другі — палку пристрасть до грошових знаків. Безперечно, перевищення повноважень та хабарі високоморальним явищем не назвеш. Однак не помічати ті позитивні зміни, що відбуваються у лавах вітчизняних охоронців дорожнього порядку, щонайменше, некоректно. Адже це виключає можливість повноцінного партнерства.
Учора в Києві відбувся I з’їзд Всеукраїнського громадського союзу захисту прав водіїв, що зібрав близько 145 делегатів з 20 областей України. Одним із завдань зборів стало вироблення «стратегії і тактики» на найближчі 2—3 роки із забезпечення основних напрямів діяльності — захисту правових і майнових інтересів водіїв, надання членам союзу консультативно-юридичної допомоги, участь у законотворчому процесі з питань, які пов’язані з дорожнім рухом.
Однак, як підкреслив голова союзу Микола Кравченко, головною причиною його появи є «свавілля наймогутнішого підрозділу Міністерства внутрішніх справ — ДАІ», яке, за його словами, досі встановлює «правила гри» для 14-мільйонної армії водіїв і не є підконтрольним суспільству. Зокрема, відзначив М. Кравченко, ДАІ, «маючи всередині МВС статус юридичної особи, практично проводить самодіяльну політику», приховує від громадськості чисельність своїх працівників, активно бере участь у розподілі прибутків станцій техогляду, незаконно споруджує помпезні пости з вертолітними майданчиками, а на існуючих постах проводить «європейські ремонти». Обнародував і річну суму — 260 млн. гривень, у яку, за його твердженням, обходиться жителям країни утримання Державтоінспекції. При цьому, сказав М. Кравченко, постановою у травні поточного року встановлено також і перелік платних послуг, куди «повністю включені службові обов’язки працівників ДАІ».
У самій же Державтоінспекції, куди «День» звернувся за роз’ясненнями, вважають деякі звинувачення учасників з’їзду абсурдними. «Мені незрозуміле невдоволення членів союзу. Адже зміни, які були внесені до закону про дорожній рух, значно обмежили повноваження працівників ДАІ», — відзначив старший інспектор відділу організації профілактичної роботи Євген Кравець. Згідно з цими змінами, за його словами, розглядом справ, пов’язаних з ДТП, займається тепер не інспекція, а суд. Працівникам ДАІ тепер не дозволяється відбирати у водіїв права і відправляти машини на штрафмайданчик, а також і штрафувати безпосередньо на місці випадку. Замість цього складається протокол, де вказується сума штрафу, зменшена, до речі, у 2—3 рази. Начальник відділу Головного управління ДАІ Марія Власенко вважає таку міру неефективною, оскільки через завантаженість судів подібні дрібні справи часто не розглядаються, що викликає у водіїв почуття безкарності. Результат змін у законодавстві, за словами Є. Кравця, не примусив себе чекати — в останні місяці спостерігається різке погіршення транспортної дисципліни. «Весь світ посилює покарання за порушення Правил дорожнього руху. Наприклад, у Німеччині водіння автомобіля у нетверезому стані карається ув’язненням строком на п’ять років. Українським же працівникам ДАІ дозволено лише взяти з п’яного водія розписку про те, що в такому стані він більше не сяде за кермо», — сказав він.
Дивує працівників інспекції і заява про будівництво «помпезних» постів, у той час як їх кількість, навпаки, по всій Україні значно поменшала. Однаково як і кількість самих працівників, штат яких скоротився на 11,5 тисяч. Причому 20 тисяч тих, що залишилися — це не тільки постові міліціонери, а кількість усіх працівників даного підрозділу МВС. До речі, Є. Кравець також відзначив, що у зв’язку з погіршенням криміногенної ситуації з проханням відновити частину постів на трасах звертаються самі ж водії.