Олександр ДЕРГАЧОВ , політолог:
— Враховуючи блокування, що відбуваються, давайте спрощувати ситуацію мультипартійності. Ліві — це, передусім, комуністи. Далі йдуть соціал-демократи (об’єднані), які якщо і будуть з кимось блокуватися, то тільки формально; оскільки вони є самостійною силою. Далі — центристський блок, колишня ТУНДРА — пропрезидентські, дуже специфічні за своїм походженням партії, які, швидше, представляють бізнес-інтереси. Плюс блок Ющенка. Це ті учасники виборчої кампанії, які на Банківській сприймаються як основні та обов’язкові. Є також i необов’язкові учасники, що додають певного колориту та осмислюють усю цю кампанію. Я маю на увазі «Батьківщину», той блок, який виникає на її базі, та соціалістів Мороза. Шанси у них не дуже виразні, але досить реальні. Існують також «темні конячки», типу «Єдності» Омельченка. Складну гру будуть вести «Яблуко» та «Нова генерація», якщо останню продовжать фінансувати. В принципі, це й є основні учасники. З мого погляду, стартові позиції — це вже сьогодні існуючий рейтинг та можливості його зміни за рахунок, по-перше, інформаційного ресурсу; по-друге, адмінресурсу. За результатами багатьох соціологічних опитувань комуністи мають 20%, невизначені 20% у Ющенка, але це нестабільна цифра. Від 4% до 8% мають СДПУ(о) та «тундрівці», і від 3% до 6% — у Мороза та Тимошенко. Інформаційні ресурси розділені між СДПУ(о) та об’єднанням центристів. Поки цей ресурс працював із середньою інтенсивністю, не так цілеспрямовано, адже кампанію ще не розпочато. Щодо фінансового ресурсу, то тут, окрім тих, хто володіє інформаційним, потрібно додати Юлію Тимошенко. Можливо, значні кошти будуть сконцентровані під Ющенком. Ідеологічно комуністи та «ющенківці» можуть представити впізнавані ідеї, які вже мають своїх прихильників у суспільстві, що буде впливати на вибір. «Батьківщині» та Морозу може додавати популярності негативне ставлення до загального конформізму, який охоплює сьогодні український електорат. На цю картину необхідно накладати прогнози, що стосуються рівня фальсифікацій, і того, які технології може застосувати влада, щоб штучним шляхом «вибити» кого-небудь iз учасників «гонки» і вплинути на підрахунок голосів. У найбільш безпечному становищі знаходиться екс-ТУНДРА, яка є найближчою до адмінресурсу та отримає його левову частку. За рахунок можливостей на регіональному рівні забезпечать свої інтереси у цій сфері об’єднані соціал-демократи. Маневри і подвійні заяви Ющенка свідчать про його бажання мати від влади карт-бланш, а можливо, й скористатися її ресурсами. Загалом бачимо досить складну картину, тим більше, що старт відсунувся, і є два місяці для попередніх маневрів.
Ірина БЕКЕШКІНА , старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України, науковий експерт фонду «Демократичні ініціативи»:
— У нас є партії, які мають стабільний електоральний потенціал. Це, передусім, комуністи, які взагалі можуть відпочивати під час виборчої кампанії — свої голоси вони отримають у будь-якому випадку. Навіть, на мою думку, чим менше вони будуть з’являтися на екранах телевізорів, тим краще. У Рухів також електоральний потенціал стабільний — незалежно від того, будуть вони у «Нашій Україні» чи окремо. Приблизно 8% населення України віддадуть свої голоси за Рухи і у тому випадку, якщо вони підуть на вибори самостійно, і також тодi, коли вони увiйдуть до складу блоку. У соціал-демократів (об’єднаних) також є стабільний електоральний потенціал для того, щоб увійти до складу майбутнього парламенту, але наскільки більше 4% вони отримають, буде залежати від того, наскільки успішно вони проведуть виборчу кампанію. А у них є великі ресурси для того, щоб провести її успішно, — і організаційні, й інформаційні. Що стосується блоку «За єдину Україну», то тут важко поки що-небудь говорити. Взагалі у партій, які недавно увійшли до партійної структури, немає електорату — звідки йому взятися? Хоч у окремих партій, що складають цей блок, звичайно ж, свій електорат є. Тому в наших останніх дослідженнях за блок партій, що складають «За єдину Україну», готові проголосувати біля 9%. Але це електорат не блоку, а НДП, «Трудової України» та Партії регіонів у Донецькому регіоні. У Донецькій області взагалі великий резерв голосів, тому що відомо, скільки максимально можуть взяти в цьому регіоні комуністи, а 40% сходу країни в електоральному плані — вільні. І, маючи ЗМІ, а також завдяки авторитетним місцевим лідерам, можна отримати непоганий результат. У Партії зелених — також свій стабільний виборець. І якщо не з’явиться ще одна аналогічна партія в списку, то «зеленого» електорату вистачить для того, щоб провести до парламенту одну «зелену партію». Форум національного порятунку — це структура, яка збирає найбільш радикально настроєний протестний електорат. І його також може вистачити для того, щоб пройти до парламенту. Найбільшим потенціалом для того, щоб збільшити кількість своїх прихильників, на мою думку, володіє СДПУ(о). Тому що прихильників соціал-демократії (як напряму) у нас набагато більше, ніж готових сьогодні віддати голоси за об’єднаних соціал-демократів. Є такий потенціал й у блоцi «За єдину Україну» на сході країни. Підготували Наталія ТРОФІМОВА, «День», Дмитро ЖИРЕНКО
Михайло ПОГРЕБИНСЬКИЙ , політолог, директор Київського центру політичних досліджень та конфліктології:
— Сьогодні існують п’ять-шість партій, про які можна сказати, що вони мають значні шанси для проходження до парламенту. Комуністична партія і СДПУ(о) стовідсотково подолають 4-відсотковий бар’єр. Велика впевненість існує щодо блоку Ющенка та блоку «За єдину Україну». Немає сумнівів, що ці партії будуть представлені у складі майбутньої Верховної Ради. За сьогоднішніми рейтингами цей бар’єр може подолати Партія зелених. Значні шанси мають «Батьківщина», блок Мороза та блок Вітренко. Для різних партій, залежно від моделей кампаній, потрібні різні ресурси. Наприклад, комуністи мало залежать від інформаційного, фінансового ресурсів, їх тактика кампанії — «від дверей до дверей». У них, як правило, безкоштовно працюють активісти, тому для КПУ виборчий процес є недорогим та не вимагає використання особливих ресурсів. Зате організаційний ресурс у комуністів непоганий. За загальним комплексом ресурсів найкращі можливості у СДПУ(о) — це і могутній організаційний, і фінансовий, та інформаційний ресурси. Щодо адміністративного ресурсу, то сьогодні важко говорити з упевненістю, хто буде користуватися більшим уподобанням у місцевої влади. Адміністративний ресурс головним чином буде працювати на мажоритарних виборах, в округах. Точно можна сказати, що навряд чи комуністи або соціалісти будуть користуватися адмінресурсом. Щодо інших політичних сил, то можливість використання ними цього ресурсу буде залежати від дуже багатьох обставин.
Віктор НЕБОЖЕНКО , кандидат філософських наук, Агентство гуманітарних технологій:
— Стартові можливості для основних передбачуваних учасників виборів-2002 не тільки неоднакові, але й будуть змінюватися залежно від етапу виборчої кампанії. Це цілком нова специфіка майбутніх виборів. Тобто ті політичні сили, які мають адмінресурс та складають «красиві» схеми, завтра можуть дізнатися про те, що цей ресурс приватизовано іншими людьми. А політики, котрі розраховують на потужність медіа-ресурсу, пересвідчаться у тому, що багато речей першими телеканалами не вирішуються для збору голосів електорату.