В епопеї приватизаційних скандалів навколо Запорізького алюмінієвого комбінату, схоже, поставлена крапка. Новий власник, в особі АТ «Авто ВАЗ», визначив курс подальшого розвитку ЗАЛКу. Голова ради директорів російської автомобілебудівної компанії Володимир Каданніков, заявив журналістам, що комбінат чекають зміни лише на краще. Проте за певних умовах. Насамперед, глава «Авто ВАЗу» збирається покінчити з розкраданням.
Володимир Каданніков, обраний на минулому тижні головою наглядової ради ЗАЛКу, вніс пропозицію про призначення колишнього керівника комбінату Івана Бастриги головою правління. Проте висловив ряд умов. «Сімдесят мільйонів доларів, вкладені в комбінат треба віддавати, — наголосив Каданніков, — А для того, щоб їх віддати, фінансова дисципліна на підприємстві повинна стати іншою, ніж була раніше. У тому числі нами буде порушено питання про невиробничі втрати. В основному це — розкрадання, яке оцінюється щомісячними втратами приблизно $200 000. Це — $1500 000 на рік!». Схоже, Володимир Каданніков усвідомив пізніше, що тему крадіжки з вказівкою конкретних нечуваних сум порушувати було зайвим (таку кількість алюмінію, через прохідну, робітникам не винести). А тому на повторне запитання про механізми і способи боротьби з розкраданням алюмінію, з яким «День» звернувся до Каданнікова після закінчення засідання наглядової ради, керівник «Авто ВАЗу» відповів абстрактно — прямолінійно: «З злодіями треба боротися мордобоєм. І в нас, у Росії, крадуть. Якщо цьому не покласти край — розтягнуть все». У свою чергу заява Володимира Каданнікова про щомісячні збитки в $200 000, яких комбінат зазнає від розкрадачів, спростувала прес-секретар ЗАЛКу Ольга Здендяк. За її словами, прибутки підприємства за рік становили 111 мільйонів гривень. «Якби так крали, я гадаю, що заводу вже не було, разом із стінами», — наголосила Здендяк. Далі тему розкрадання не розвивали. Як заявив Володимир Каданніков, до серпня місяця, всі члени складу правління ЗАЛКу підпишуть контракт. До цього часу на комбінаті буде зроблено незалежний аудит. Нові власники мають визначити точку відліку. «Контракт, — підкреслив він, — це прогресивний метод управління, в якому чітко прописані всі права й обов’язки керівників. Це — правильне поєднання прав і обов’язків, це — правильна робота менеджменту. Коли права перевищують обов’язки — біда. Біда і коли не вистачає прав. Сьогодні ми не готові перейти на контракт. Але, я думаю, що до кінця серпня, ми будемо готові. І тоді, сьогоднішні призначення можна буде переглянути».
Щодо планів, думка нового керівництва однозначна. Комбінат розвиватиметься на основі передприватизаційних пропозицій керівництва ЗАЛКу, затвердженої інвестиційної програми. В основі лежатиме програма реконструкції основного виробництва, репрезентована рік тому компанією «Кайзер — Алюміній». Йдеться про модернізацію електролізерного виробництва, перехід на технологію випалених анодів. Крім того, «Авто ВАЗ» збирається прискорити будівництво і пуск в експлуатацію заводу алюмінієвої фольги, завершити обладнання виробництва алюмінієвого листа. «Плани на цей рік зрозумілі, — заявив Каданніков. — Треба дати грошей на оборотний капітал, якого сьогодні не вистачає внаслідок об’єктивних причин (однією з таких Іван Бастрига вважає неповернення податковими органами ПДВ в сумі 32 мільйонів гривень. — Авт. ). Програма модернізації виробництва розрахована на тривалий термін, але ми вважаємо, що перехід на випуск більшого обсягу тоннажу й готових виробів — прокату, катанки — дасть додатковий прибуток. Тому, що тонна прокату вдвічі дорожча, ніж вартість первинного алюмінію». Крім того, нові власники пообіцяли вирішити енергетичні проблеми Запорізького алюмінієвого. Зокрема, мова йшла про внесок росіян у закупівлю ядерного палива і вивіз на зберігання відпрацьованого ЗАЕС урану в обмін на пільгові тарифи. Необгрунтовані перебої в постачанні електроенергії торік коштували ЗАЛКу 68 мільйонів гривень. Щодо постачання блакитного палива, Іван Бастрига так само сповнений оптимізму. «Ми знайдемо шляхи вирішення енергетичних проблем з урахуванням того, що послом Росії в Україні став Черномирдін, який досить глибоко знає ПЕК. Наш комбінат може і готовий працювати в напрямі газових компаній Росії», — підкреслив він. Райдужні надії на Черномирдіна покладає і губернатор Запорізької області Євген Карташов. Днями він провів з Віктором Степановичем переговори. «Черномирдін, — сказав Карташов, — iз схваленням поставився до питання необхідності активного відновлення порушених в минулому зв’язків, розвитку не тільки нашого внутрішнього ринку, але і внутрішнього ринку колишнього Союзу. У зв’язку з цим у нас є пропозиції щодо поновлення роботи титано-магнієвого комбінату, інших підприємств, у яких ми зацікавлені та які можуть бути суміжниками, як для нашого «Авто ЗАЗу», так і для «Авто ВАЗу». Ми обговорювали питання постачання наших нових автомобільних двигунів, внесли ряд пропозицій щодо сільгоспмашинобудування. В нас сьогодні широкий спектр відновлення господарських зв’язків. І те, що на хорошій нозі до нас входить високопредставницьке об’єднання, яким є «Авто ВАЗ» і «Зовнішекономбанк СРСР», характеризує нашу спільну роботу з позитивного боку», — наголосив губернатор. Своїми поглядами з приводу ЗАЛКу поділився з «Днем» і перший заступник голови «Зовнішекономбанку СРСР» Микола Косов. «Наша участь в проекті приватизації ЗАЛКу, насамперед, була викликана тим, що ми супроводжували свого найбільшого клієнта «Авто ВАЗ». За допомогою нашого кредиту, він освоїв практично всі останні моделі автомобілів і поставив їх у виробництво. Ми зацікавлені в розвитку такої співпраці. По-друге, ми виходимо з політики відновлення коопераційних зв’язків між державами СНД. У цьому значенні, Україна становить для нас величезний інтерес. І особливо в галузі промисловості, яка добре коригується з російською й успішно доповнює її. Ми не тільки надали кредит на придбання контрольного пакету ЗАЛКу, але і маємо намір залучити додаткові кредитні ресурси для його розвитку. В нас існує досвід прямого фінансування ряду українських підприємств, в тому числі й Запорізької області. Я думаю, що з нашими можливостями, залученням іноземних кредиторів, ми зможемо надати допомогу ЗАЛКу і, відповідно, Запорізької області».
Підсумки розмови підбив Володимир Каданніков: «Порушення питання про національну приналежність бізнесу, це запорука того, що грошей взагалі ніколи не буде. Бізнес не має національності. Це — справа, за яку люди платять гроші, що, в свою чергу, заробляють. Ось тоді гроші й з’являються. А де вони з’являються, в Україні чи Росії — не важливо». Проте росіянин не став сперечатися, що для українців краще, коли гроші з’являються саме в Україні.