Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Будьте насторожі: вами маніпулюють!..

24 грудня, 2005 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛІЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХІВУ «Дня»

У найближчі три місяці всі ми станемо об’єктами маніпулювання. Такого висновку дійшли експерти під час роботи круглого столу «Маніпулятивні технології під час виборчої кампанії». Проте історії про дружину-американку або зятя-англійця вже не переповідатимуть. Це — примітив і пройдений етап, настав час гіпнозу та нейро- лінгвістичного програмування, принаймні, так вважають деякі фахівці. Основного удару завдадуть по підсвідомості пересічного виборця. Щоправда, як саме «промиватимуть мізки», так ніхто до пуття й не розказав. Комерційна таємниця.

Проте маніпулюватимуть, напевно, й перевіреними методами. Скажімо, за допомогою невідомих широкій публіці соціологічних фірм, які можуть додати декому два-три відсотки. Не обійдеться й без горезвісного чорного PR. Хіба що 25-й кадр не використовуватимуть, — недавно американські вчені довели його повну неефективність.

Хоча завжди треба пам’ятати: найлегше обдурити того, хто сам радий бути обдуреним...

Сергій НЕСТЕРЕНКО , політтехнолог:

— Учені помилилися, сказавши, що мавпа стала людиною, коли взяла в руки палицю. Насправді людиною стала та мавпа, яка переконала мавпу з палицею працювати на неї, — і так зародилася маніпуляція. У нас у суспільстві до терміну «маніпуляція» склалося негативне ставлення. Хоча в стародавньому Китаї мистецтво маніпулювання вважалося особливістю богів і, звісно, активно використовувалося.

Першими до цього прийшли американці, й прийшли дуже просто. Навіщо воювати, зазнавати втрат, якщо можна ефективно маніпулювати свідомістю того чи іншого державного діяча або найняти фахівця з PR — і люди самі зроблять усе, що вам треба? На жаль, українські політики дуже відстають у цьому питанні, тобто вони намагаються використовувати маніпулятивні технології на рівні первісної людини...

Політика сама по собі маніпулятивна, немає політики без маніпуляції, адже влада — це завжди керування іншими. Або політик уміє маніпулювати добре і професійно, й тоді це хороший політик, або — не вміє, і тоді це поганий політик. Насправді маніпулятори в нашому суспільстві дуже запитані, народ хоче, щоб ним маніпулювали. Уявіть собі ситуацію. Знайдеться людина, яка прийде і скаже людям: «Знаєте що, в нашій країні все ще довго буде дуже погано, поки ви не зміните свій менталітет, своє мислення, свою поведінку, але я хочу мати більший доступ до ресурсів — я хочу, щоб моя сім’я жила краще, щоб мої діти краще харчувалися, краще одягалися, їздили на хороших машинах. Проголосуйте за мене!» Ну, і хто за нього проголосує? Хоча ми всі розуміємо, що це правда. Правда нікому не потрібна, всім потрібна ілюзія. Ілюзія, яка дає надію. Що стосується цих виборів, то це буде конкурс на найкращого маніпулятора...

Віктор НЕБОЖЕНКО , соціологічна служба «Український барометр»:

— Коли в суспільстві немає яскраво вираженої структуризації на крайніх правих, крайніх лівих і центр, політикам не залишається нічого іншого, як скористатися маніпулятивними технологіями. Простіше кажучи, відсутність ідеології змушує політиків і політтехнологів вдаватися до маніпуляцій.

Чим, до речі, ми, політтехнологи, відрізняємося від маркетологів? Вони продають майонез або одяг цілий рік, а у нас — коротка виборча кампанія. І треба встигнути. Тому тут справа не в цинізмі — маніпулятивність закладена в нашій природі. Повторюю, якби суспільство було ідеологічно структуроване, це було б не так жахливо. Тому що маніпулятивні технології наштовхувалися б на ідеологічні константи населення...

Щоправда, на минулих президентських виборах політтехнологи зіткнулися з тим, що маніпулятивні технології не діють. Це сталося після того, як почали розкручувати ідею «месіанства», ідею одного лідера, який врятує Україну. І тоді неможливо було обвалити рейтинг Ющенка, хоч би які гроші на це кидали. Я це пояснював усім його політичним ворогам. Розумієте, він же йшов як герой, а герой — поза людськими координатами. Чим же там маніпулювати? Треба тільки чекати, коли закінчиться завод «месіанства» і з’являться конкуренти. А вони негайно з’явилися. Першою, хто відібрав елемент «месіанства» у Ющенка, була Тимошенко. Ось тоді знову знадобилися політтехнологи і маніпулятори. Хто справжній, хто несправжній? Два місіонери — це вже трагедія, почитайте Біблію, там усе про це написано.

Чому зараз маніпулятивні технології працюватимуть? Хоча б тому, що у наших політиків, як мені здається, існує стереотип: дуже важко довго і наполегливо домагатися суспільного визнання, набагато простіше, грубо кажучи, врізати по своєму політичному противнику. Тому чорний PR більш привабливий, на нього дають більше грошей, ніж на нормальне розкручування. Ось це також буде специфікою цієї виборчої кампанії.

До того ж, чорний PR добре зарекомендував себе під час конфлікту «донецьких» з помаранчевими, починаючи з інтернету і закінчуючи Майданом. І від цього вже нікуди не дітися. Це вже частина української політичної практики. Одним із способів маніпулювання буде регіональна «майданізація». Зараз кожний фахівець має дивитися, де в нього є площа у маленькому селищі, місті або населеному пункті, де він міг би розгорнути маленький «Майдан». Звісно, з іншими кольорами, з іншими барабанами, але за тими ж технологіями.

Олена ЯХНО, «День»
Газета: 
Рубрика: