Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Декомп’ютеризація країни чи розвиток інтелекту?

31 липня, 2001 - 00:00


Уряд України посилив заходи щодо суб’єктів господарювання, які порушують правила оптової і роздрібної торгівлі аудіо- і відеозаписами. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів від 26 липня (№310) «Про деякі питання торгівлі примірниками аудіовізуальних творів і фонограм», владним структурам доручено протягом трьох місяців створити робочі групи і провести комплексні перевірки щодо дотримання вимог нормативно- правових актів, які регламентують оптову і роздрібну торгівлю подібними товарами. За результатами цих перевірок вказані органи влади повинні вжити відповідні заходи із залученням до відповідальності у встановленому порядку суб’єктів підприємництва за порушення вимог законодавства, повідомляє Інтерфакс-Україна.

Однак боротьба з інтелектуальним піратством і порушенням авторських прав в Україні значно розширює свою територію — тепер до переліку об’єктів інтелектуальної власності включені також комп’ютерні програми, бази даних, топографія інтегральної мікросхеми. Тобто, все те, що пов’язано з комп’ютерною індустрією.

Нагадаємо, що 5 квітня цього року Верховна Рада одночасно прийняла доповнення до поки що чинного Кримінального кодексу і до Кодексу про адміністративні правопорушення, а також новий КК, передбачивши у них кримінальну і адміністративну відповідальність за незаконне використання об’єктів інтелектуальної власності. До 1 вересня — дати введення в дію нового КК — за таке правопорушення винним загрожує штраф у розмірі від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк до двох років (якщо незаконне використання об’єкта інтелектуальної власності спричинило матеріальну шкоду — у розмірі понад 1700 гривень). За меншу шкоду настає адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від 10 до 200 неоподатковуваних мінімумів.

Новий Кримінальний кодекс також містить статтю 176 «Порушення авторських і суміжних прав», за якою настає відповідальність за «незаконне відтворення, розповсюдження, а також інше використання комп’ютерних програм без дозволу осіб, які мають авторське право або суміжні права». У залежності від розміру завданої матеріальної шкоди, повторного вчинення тих самих дій або дій, вчинених службовою особою з використанням службового становища щодо підлеглої особи, передбачено покарання від штрафу у 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян до двох років позбавлення волі з конфіскацією матеріальних носіїв інформації та обладнання і матеріалів, призначених для їх виготовлення. Як бачимо, нове законодавство у галузі захисту об’єктів інтелектуальної власності торкнеться не тільки виробників і розповсюджувачів CD з комп’ютерними програмами, а й користувачів. Але виникає закономірне запитання: у що може обійтися його дотримання в умовах, які склалися в Україні?

Оскільки за орієнтовними підрахунками 90% програмного забезпечення використовується в Україні без ліцензій, то неухильне дотримання законодавства може призвести до того, що 95% комп’ютерів, які знаходяться в українських користувачів, перетворяться на нікому непотрібні «залізки», позбавлені програмного забезпечення. Хоча наша з вами провина тут чи не найменша. Так склалося, що з кінця 80-х років зарубіжні компанії — виробники комп’ютерів та програмного забезпечення, зацікавлені у розширенні ринків збуту за рахунок пострадянських країн, закривали очі на незаконне копіювання і використання комп’ютерних програм. Оскільки розуміли, що комп’ютери без програмного забезпечення нікому не потрібні, а сумарна вартість обох цих складових перевищувала фінансові можливості багатьох потенційних покупців. Внаслідок такої політики використання неліцензованого програмного забезпечення набуло в Україні масового характеру. Зараз же, коли Україна більш-менш насичена комп’ютерами і почала мало-помалу реалізовувати програму інформатизації, нас поставили перед вибором: або ми дотримуємось загальноприйнятих міжнародних норм у сфері охорони авторських прав, або проти нас будуть впроваджені з боку США торговельні санкції, питання про які США планують розглянути вже у липні.

Американців можна зрозуміти: вони звикли жити за законами цивілізованого світу, а внаслідок незаконного (без відповідної ліцензії) використання програмного забезпечення тільки в Україні американські власники авторських прав несуть щорічні збитки у $43 млн. Тож якщо Україна хоче бути повноправним членом світового співтовариства, то нам треба вчитися жити за його законами, хоч це і потребуватиме значних коштів.

Ліцензоване програмне забезпечення коштує недешево: вартість однієї копії широко використовуваних Ms Office та Ms Windows становить 100-200 доларів США, кілька сотень доларів коштують програмні системи для видавничої діяльності, комп’ютерної графіки та анімації, не кажучи вже про професійні системи розробки програмного забезпечення вартістю у тисячі й десятки тисяч доларів. Купувати їх зможуть дозволити собі лише фінансово сильні приватні структури. (Цікаво, що через практичну відсутність попиту на ліцензовані програмні продукти в Україні їх продажем займається лише декілька ділерів). Для органів державного управління кошти у бюджеті теж, без сумніву, знайдуться (адже йдеться про престиж країни). А ось що робити іншим установам і організаціям бюджетної сфери, окремим громадянам — невідомо. Аби не попасти під дію закону, треба стерти із пам’яті комп’ютера все програмне забезпечення, придбане незаконним шляхом. Тут уже впору казати не про інформатизацію, а про деінформатизацію країни.

Проте, враховуючи нашу ментальність і винахідливість, вихід, швидше за все, буде знайдено. Цілком вірогідно, що як виробництво компакт- дисків із піратським ПЗ, так і їхній продаж підуть у «тінь», що викличе підняття цін — за ризик буде платити споживач, який, втім, і сам ризикуватиме, адже закон поширюється й на нього. Поки що ж продавці компакт-дисків спрогнозувати розвиток подій відмовилися, зауваживши, що будуть торгувати своєю продукцією доки, доки це буде можливо, а далі — життя покаже. Охочих сплачувати великі штрафи, а то й сидіти у «місцях не дуже віддалених» серед них не виявилося. І якщо виробників і продавців піратського програмного забезпечення, як і організації, що його використовують, виявити не так уже й складно, то як бути із фізичними особами, що мають власні комп’ютери? Не звертатися ж до досвіду 30-х років минулого століття.

Але в усьому цьому є один позитивний момент: у країні з’явиться стимул для розвитку сфери розробки вітчизняного програмного забезпечення. Адже не секрет, що попит на нього зараз майже відсутній через легку доступність закордонних розробок. А про те, що ми маємо у цій сфері значний інтелектуальний потенціал, свідчить і попит на наших розробників за кордоном, і успішне зламування нашими «хакерами» захисту комп’ютерних програм, розроблених відомими софтверними корпораціями.

Зараз, після легкого переляку, викликаного рейдами податкової міліції по торгових точках, що реалізують компакт-диски, на ринку настало тимчасове затишшя. Хтось із покупців вже зараз скуповує «компакти», а хтось чекає, коли продавці будуть їх позбуватися по «бросовій» ціні. Але схоже, що і виробники, і продавці, і правоохоронці чекають 1 вересня, коли вступить у дію новий Кримінальний кодекс. Ось тоді й подивимось, який шлях обере влада, аби «й вовки були ситі, й вівці цілі», тобто, щоб і інформатизацію країни продовжувати, і на торговельні санкції не наразитися.

КОМЕНТАР

Пилип АНДОН, директор Інституту програмних систем НАНУ, член-кореспондент НАНУ:

— Проблема захисту авторських прав на об’єкти інтелектуальної власності, у тому числі і на програмне забезпечення, базується на двох аспектах. По-перше, красти чужу працю завжди погано, як би тобі не було важко. А по-друге, красти і використовувати піратським шляхом програмну продукцію невигідно у державному масштабі. Це може бути вигідно на якийсь момент часу для вирішення локального завдання. Але вже на рівні організації використання програмного продукту без ліцензії стає економічно невигідним, оскільки виводить користувача з усієї інфраструктури підтримки даного продукту. Інформатизація — це процес тривалий: зміна версій, поколінь продукту відбувається дуже швидко, і піратський продукт просто випадає з цієї лінії розвитку програмного засобу, а його користувач просто ізолюється і не може використовувати нові версії і підтримувати спадкоємність. Тому чим більші завдання ставить держава чи організація, тим більше вигідно використати легальний продукт. Хоч, на жаль, багато не поділяють цієї точки зору і вирішують миттєві завдання, купуючи піратську версію продукту.

Ще один негативний наслідок використання піратських копій — неможливість виходу на ринок зі своїм програмним продуктом. Щоб вивести програмний продукт на ринок, його необхідно забезпечити правами на використання програмних компонентів, що належать іншим розробникам.

Недотримання норм міжнародного права, у тому числі і в області захисту авторських прав, вселяє певну невпевненість і небажання іноземних інвесторів приходити до нас, оскільки у нас відсутній ефективний правовий захист і дуже великий рівень ризику. Це ж стримує і потенційних замовників, які могли б (і, дійсно, хочуть) використати могутній потенціал наших розробників програмного забезпечення. У свою чергу, держава, купуючи ліцензії, може легально здійснювати локалізацію програмних продуктів, розвивати ринок відповідних послуг, а господар продукту буде зацікавлений вкладати гроші у розвиток інфраструктури.

Щодо відсутності коштів на придбання ліцензійних програмних продуктів, то для науково-дослідних інститутів, вузів, деяких інших некомерційних організацій є різні способи отримання ліцензій. Ряд іноземних розробників програмного забезпечення безкоштовно передають свої продукти для проведення тестування, аналізу досвіду їх використання. Це їм вигідно, оскільки продукт «обкатується» з усіх боків. Ряд західних компаній надають ліцензії в порядку добродійності для використання програмного продукту в некомерційних цілях. Наприклад, наш інститут свого часу отримав через «Квазар-мікро» ліцензію на використання ряду програмних продуктів корпорації Microsoft.

Ефективність нового законодавства у сфері охорони авторських прав на об’єкти інтелектуальної власності багато в чому буде залежати від державної структури, яка буде відстежувати його дотримання, і від судової практики з таких справ. При цьому Україна матиме право вимагати аналогічного захисту авторських прав на свої програмні продукти, які все частіше виходять на світовий ринок.

Підготував Євген МОРЕНЦОВ, «День»

Євген МОРЕНЦОВ, «День»
Газета: 
Рубрика: