Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Хто буде реформувати СБУ. I як?

12 грудня, 2006 - 00:00
ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА

Президент України Віктор Ющенко заявляє про негайну необхідність створення Національної комісії з питань реформування СБУ. Про це глава держави сказав під час сьогоднішньої зустрічі з керівниками спеціальних та розвідувальних органів держави, повідомляє пресслужба глави держави. Він також висловився за доцільність оперативного підготування та подання на розгляд глави держави нової концепції діяльності розвідувальних органів, створення Генеральної інспекції з контролю за військовими формуваннями при Президентові України. Окремим блоком питань у розмові розглядалася тема військово-технічного співробітництва України. В даному контексті Ющенко звернув увагу на необхідність інтенсифікації роботи в цьому напрямку. Президент підкреслив, що питання національної безпеки сьогодні для України актуальні як ніколи раніше. Глава держави доручив Секретареві РНБО Віталію Гайдуку та першому заступнику глави Секретаріату Президента Арсенію Яценюку підготувати відповідні проекти указів. На зустрічі Ющенко також звернув увагу присутніх на необхідність чіткого окреслення цілей та моніторингу завдань спецвідомств на 2007 — 2008 роки. «Моя мета — вдосконалити наші здобутки», — підкреслив Президент. Донедавна СБУ очолював Ігор Дріжчаний. Наприкінці листопада Президент подав до парламенту подання звільнення І.Дріжчаного з цієї посади й призначив його заступником секретаря РНБО. Парламент поки що не розглядав питання щодо відставки І. Дріжчаного.

От як оцінює стан справ у СБУ Євген МАРЧУК, висловлений ним в інтерв’ю журналу «Фокус».

«Перше, що я вважаю неправильним сьогодні, — це пауза, що виникла після звільнення колишнього голови СБУ Ігоря Дріжчаного. Минуло вже кілька днів, а нового голову служби так і не призначено. Виникає враження, що відставка пояснюється лише тим, що треба було просто зняти Дріжчаного. Тому що, якби була інша кандидатура під інші задачі, Президент відразу ж вніс би її на затвердження до парламенту.

Служба сьогодні, мабуть, єдиний інструмент Президента, який може допомагати главі держави в його внутрішньодержавній діяльності. Раз Президент ухвалив рішення про відставку Дріжчаного, а з призначенням його наступника зволікає, значить, щось у діяльності керівника Служби йому не подобалося. Що? Я не знаю. Але можу припустити. Прийшла нова команда до Секретаріату Президентa. Досить активно себе проявляє. Не знаю, що її члени говорять Президентові, але, як відомо, є наміри відвоювати позиції президентської влади там, де вони вже втрачені або можуть бути втрачені незабаром. Гіпотетично, я можу припустити, що Дріжчаний, можливо, не влаштовував нову команду Cекретаріату Президента, яка націлилася більш твердо реалізовувати позицію держави. Якщо це так, то погано.

У нинішній системі децентралізованої влади, СБУ навіть при всьому бажанні не зможе довго та конспіративно діяти всередині країни у чиїхось політичних інтересах. Якщо, знову ж гіпотетично, уявити собі, що хтось має намір використати Службу для того, щоб за її допомогою на когось «наїхати» або з кимось «розібратися», — це «дитяча хвороба лівізни». По-перше, що б СБУ не вдіяла з того, що може мати продовження в правовому значенні, вона не зможе обійти на цьому шляху Прокуратуру (Служба практично нічого не може сьогодні передавати до суду сама). А по-друге, Генпрокуратура сьогодні має функцію нагляду за правомірністю діяльності, в тому числі й силових структур. Стосовно будь-якої порушеної справи, навіть на стадії досудового розслідування, Прокуратура має право зробити запит для перевірки на предмет законності. Але справа не тільки в цьому. Навіщо знову втягувати Службу у політичну боротьбу? Можливо, мої припущення і не є вірними. Але мені здається, що вони близькі до істини».

Газета: 
Рубрика: