Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Новий статус для нового Харкова

30 січня, 2008 - 00:00
ОЛЕКСАНДР ФЕЛЬДМАН

В умовах, коли загальмувався «самоуправлінській» етап конституційної реформи, система бюджетних відносин залишається жорстко централізованою, а обговорення про перерозподіл повноважень від центру до регіонів точаться тільки в період виборів, депутати об’єднання «За Харків!» працюють над тим, як законодавчо захистити інтереси свого регіонального виборця.

Харків — другий за кількістю мешканців мегаполіс України, перша столиця, центр науки і студентства, національний лідер машинобудування, авіабудування і правової науки. Традиційно і харківська еліта, і виборці виступають за те, щоб закріпити за Харковом деякий особливий статус, який гарантував би місту певний рівень економічної і адміністративної самостійності. Вся проблема полягає у відсутності чітких механізмів, здатних перетворити «регіональний патріотизм» у працюючі механізми лобіювання і просування місцевих інтересів.

Першим кроком до консолідації політичних інтересів і амбіцій Харкова стало створення депутатського об’єднання «За Харків!» у Верховній Раді VI скликання. Його ініціатор, народний депутат-харків’янин Олександр Фельдман заявив, що таким кроком харківські парламентарії намагаються стимулювати процеси «регіоналізму» в українській політиці. Саме «регіоналізму», а не «федералізму». «Різниця в тому, що «регіоналізм» — це не політична, а суто економічна і соціо- культурна ідея, яка не підриває, а навпаки, зміцнює нинішній конституційно-політичний устрій країни. Логіку протистояння регіонів і регіональних еліт можна замінити тільки на логіку відмінностей. Немає нічого поганого в тому, щоб один регіон став столицею футболу, інший — машинобудування, третій — туризму, четвертий — підготовки управлінських кадрів. Це буде нормальним міжрегіональним розподілом праці, який дозволить Україні стати більш конкурентоспроможною», — заявив О. Фельдман. Тоді ж було заявлено, що депутати-харків’яни у Верховній Раді нового скликання домагатимуться того, щоб Харків отримав особливий статус, який зможе дати місту не разові бюджетні преференції, а деяку виняткову позицію в очах інвесторів і економічних партнерів.

Сьогодні О. Фельдман виступає з новою «харківською ініціативою». Депутат розробив і організував громадські обговорення проекту закону України «Про особливий статус міста Харків». Цей законопроект покликаний закріпити за Харковом спеціальний статус «першої столиці», індустріального і наукового центру, а також території пріоритетного розвитку. Крім «загальних ідей», даний проект закону містить цілу низку цілком конкретних інновацій соціально- економічної спрямованості.

Харків запропоновано оголосити вільною економічною зоною комплексного типу. Планується розширити права органів місцевого самоврядування в системі місцевих податків і зборів. Керівникам міста запропоновано надати право: брати участь в підготовці законів і програм Президента і Кабміну, які торкаються Харкова; брати участь в засіданнях Кабінету Міністрів з правом дорадчого голосу; вносити проекти нормативно-правових актів на ім’я Президента, прем’єра і спікера в питаннях, які торкаються міста.

Крім того, принциповий момент даного законопроекту полягає в тому, що надання державних соціальних гарантій визначено як обов’язок органів місцевого самоврядування Харкова. Пріоритетом місцевого бюджету названо фінансування витрат для забезпечення державних соціальних гарантій членам територіальної громади Харкова. Охорона здоров’я харків’ян визнається пріоритетним напрямом діяльності органів місцевого самоврядування.

Закон містить цілий блок статей, присвячених боротьбі з бідністю і соціальному захисту малозабезпечених. Лікування, включаючи хірургічне втручання, пропонується повністю фінансувати з міського бюджету і дотацій з Держбюджету, тобто зробити безкоштовним для малозабезпечених і дітей.

Місцева влада буде зобов’язана формувати Фонд соціального житла. При цьому соціальне житло не зможе змінювати свого цільового призначення, не може бути приватизоване. Право на соціальне житло отримають безпритульні, випускники дитбудинків, інваліди, військовослужбовці запасу, люди похилого віку, самотні бідні люди, малозабезпечені сім’ї. Для виконання цих заходів у місті пропонують встановити муніципальний податок на подолання бідності.

Якщо підсумувати зміст соціальних статей законопроекту, то можна сказати, що мета закону — побудувати так звану соціальну державу в окремо взятому місті.

Місту пропонується дати статус території пріоритетного розвитку, на якій діє спеціальний режим інвестиційної діяльності. У законі є також нова норма про створення комунального банку Харкова. При цьому борги банку (сформовані внаслідок нерозумної політики позик) — не будуть боргами громади. Позики міська влада зможе взяти тільки у муніципальному банку, а не в комерційних, як зараз. Передбачено механізм комунального кредиту, який дозволить місту на власні кошти будувати нові підприємства, закладати нові заводи, ремонтувати комунальну інфраструктуру. При цьому встановлюється максимальний рівень виплат щодо муніципального боргу, а також низку «антикорупційних умов»: по- перше, джерелом погашення позики не можуть бути нові позики; по-друге, погашення облігацій муніципальної позики не можна буде провести цінними паперами; по-третє, гасити позики не можна буде за допомогою передачі майна комунальних підприємств, матеріально-технічної бази, природних ресурсів. Гроші від муніципальної позики йтимуть тільки до міського бюджету і витрачатимуться тільки на інвестпроекти і купівлю обладнання. Заборонено буде використовувати кошти позик на розв’язання поточних проблем. Для наповнення міського бюджету передбачено задіяти таке джерело коштів, як проведення комунальних лотерей з метою фінансування місцевих соціально-економічних програм. Кошти від комунальної лотереї будуть власністю міської громади і їх не можна буде вилучати до бюджету інших територіальних громад або до Держбюджету. Планується також ввести практику комунальних інвестицій. Це інвестиції за рішенням органів місцевого самоврядування за кошти комунального кредиту або фондів, створених за рішенням органів місцевого самоврядування. Крім того, в законі прописана позиція про цільові муніципальні фонди, в тому числі і про цільові муніципальні валютні фонди.

Всього законопроект містить понад 200 статей.

За словами О. Фельдмана, прийняття закону про спеціальний статус Харкова дозволить поліпшити життя харків’ян і зробити роботу місцевої влади більш ефективною. Народний депутат при цьому прогнозує, що проходження даного законопроекту через парламент не буде легким, тому що державна машина і ментальність багатьох керівників не готова до адресної роботи з конкретними проблемами, великими містами і регіонами. Принцип централізації, на думку Фельдмана, більш простий — «ніхто конкретно не несе персональної відповідальності за результат, але натомість ніхто і не висовується з якимись особливими запитами». Народний депутат також вважає, що пасивності регіональних еліт перед обличчям центральної влади і політичним заграванням на тему «Сіверськодонецького федералізму» можна протиставити цілком розумну альтернативу «регіональної політики знизу».

Антон ПАВЛОВ
Газета: 
Рубрика: