Останні Всеукраїнські збори представників засобів масової інформації, які відбулися минулого четверга, показали, що напередодні важливих подій журналісти іноді все ж таки вміють знаходити спільну мову. «Українська журналістика в рік президентських виборів: економічні, політичні та етичні аспекти» — саме таку назву мала тема зборів. У президії зібралися голова НСЖУ Ігор Лубченко, голова Держкомінформу Іван Чиж, генеральний секретар Міжнародної федерації журналістів Ейден Уайт (щоб морально підтримати українських колег) та інші представники ЗМІ.
Від імені журналістських колективів збори висловили депутатам Верховної Ради України глибоке занепокоєння ухваленими законами, які суттєво шкодять діяльності ЗМІ та принципам свободи слова. Зокрема, в ухваленому парламентом держбюджеті на 2004 рік призупиняється дія нульової ставки ПДВ з коштів, одержаних редакціями газет і журналів з передплати та продажу друкованих ЗМІ. В результаті цього редакціям доведеться відразу після початку року оголошувати нову передплату за значно вищими цінами. Пролунала думка, що таке рішення може призвести до того, що повториться ситуація 1992 року, коли після такої додаткової передплати тиражі газет зменшилися у 8 — 14 разів і ніколи більше не поверталися до попередньої позначки.
Збори наполягають, щоб Верховна Рада внесла поправку до Закону про держбюджет 2004 року, яка б продовжувала дію нульової ставки ПДВ з коштів, одержаних редакціями газет та журналів з передплати та продажу друкованих ЗМІ.
Крім цього, з нового року починає діяти Цивільний кодекс України. Його стаття 227 визначає: «Негативна інформація, поширена про особу, є недостовірною». Таке тлумачення перекреслює будь-які спроби журналістів сказати слово правди про політиків, чиновників тощо. Збори представників ЗМІ закликали парламент виключити цю статтю.
Велика увага присутніх була прикута до питання внесення змін до Закону України «Про рекламу». У статті 9 п. 3 визначено, що «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою й має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». Таким чином, будь-яка позитивна інформація підпадає під дію цього документа. Журналісти вимагають у ВР внести зміни також до цього закону.
Напередодні президентських виборів, аби уникнути тиску на ЗМІ та журналістів, учасники Всеукраїнських зборів журналістів також закликали оголосити мораторій на будь-які перевірки ЗМІ в 2004 році.