Національна комісія регулювання електроенергетики (НКРЕ) продовжила надзвичайну ситуацію (НС) на оптовому ринку електроенергії, введену з 1 грудня поточного року для ліквідації наслідків аварій в електромережах, котрі виникли внаслідок складних метеоумов в кінці листопада. Продовження НС на оптовому ринку передбачає збільшення додаткових перерахувань грошових коштів з рахунку енергоринку на поточні рахунки потерпілих від стихії обленерго повідомляє Інтерфакс-Україна
НКРЕ збільшила, зокрема, додаткові перерахування коштів з рахунку енергоринку компаніям «Вінницяобленерго» та «Одесаобленерго» — з 4 млн. грн. до 8 млн. грн., Кіровоградобленерго» — з 1,5 млн. грн. до 2,5 млн. грн., «Черкасиобленерго» — з 1 млн. грн. до 2 млн. грн., «Миколаївобленерго» — з 0,7 млн. грн. до 1,7 млн. грн., «Хмельницькийобленерго» — з 0,5 млн. грн. до 1,5 млн. грн. Як аргумент про необхідність введення НС на оптовому ринку Комісія послалася на письмове звернення Міністерства палива і енергетики до НКРЕ від 7 грудня, згідно з яким уточнений розмір збитків обленерго від стихії перевищує 124 млн. грн.
Механізм НС передбачає внесення змін в алгоритм розподілу коштів з рахунку енергоринку з метою перерахування шести енергопостачальним компаніям 100% виручених за електроенергію грошових коштів, що надходять на їх розподільні рахунки, до моменту накопичення компаніями встановлених для них НКРЕ додаткових сум. Окремою постановою НКРЕ поширила також дію НС на «Житомиробленерго». Сім обленерго не будуть отримувати з розподільних рахунків кошти, що перераховуються Державним казначейством як розрахунки бюджетних організацій за електроенергію. Енергопостачальні компанії повернуть додатково отримані під час дії НС кошти іншим учасникам енергоринку з 1 лютого по 1 червня 2001 року.
Таким чином, стихія перевірила на міцність не тільки енергоустаткування енергогенеруючих компаній, але й всю систему фінансових відносин на енергоринку. І виявилося, що в екстремальних умовах (на думку експертів після закриття ЧАЕС Україна втратила до 5% свого енергетичного потенціалу) вона так само підводить, як і техніка: становище можна виправити тільки шляхом перерозподілу грошових коштів за методом «латання дір» Нічого надійнішого й ефективнішого уряд досі так і не придумав, а це означає, що у разі чергового стихійного катаклізму буде виникати потреба застосовувати ручне управління і вся зима може розтягнутися на перманентний НС.
Крім того, виникли проблеми і з введенням абонентської плати з користувачів електроенергії за використання місцевих електромереж. Учора Незалежна галузева професійна спiлка енергетиків України вимушена була звернутися до Президента України Леоніда Кучми з відкритим листом, текст якого, враховуючи важливість проблеми, ми публікуємо повністю.
Шановний Леоніде Даниловичу!
Центральна Рада Незалежної галузевої профспілки енергетиків України від імені багатотисячних трудових колективів обленерго, яких вона об’єднує, звертається до Вас з приводу тої ситуації, яка склалася з введенням абонентної плати зі споживачів електроенергії за користування місцевими (локальними) електромережами.
Останні події роботи енергосистеми України в осінньо-зимовий період, коли майже вся генерація і споживачі електроенергії держави стали заручниками гнилих опор, латаних мереж та майже повністю зношеного електрообладнання, показали, що енергопостачальні компанії потребують постійного і планомірного фінансування, яке в умовах існування єдиного розподільчого рахунку ОРЕ та маніпулювання коштами електроенергетики, яке здійснює уряд своїми розпорядженнями та окремими дорученнями через постанови НКРЕУ, можливе лише через термінове введення абонентної плати.
Окремі «державні» профспілки, які своїми зверненнями вимагають відміни її введення, на наш погляд, виконують політичне замовлення, направлене на ігнорування Вашого Указу про надання НКРЕУ особливого статусу, та листа Адміністрації Президента України, яким після детального вивчення питання було рекомендовано уряду та НКРЕ ввести в дію абонентну плату. Зазначені звернення профспілок мали на меті ввести в оману як Вас, так і Адміністрацію Президента України щодо суті абонентної плати, яка начебто є часткою коштів, отриманих від споживачів як плату за спожиту електроенергію.
Абонентна плата, як правильно зазначено в листі Адміністрації Президента України від 20.11.2000 р. № 0204/2863, — це плата за користування електромережами, вона фактично існує, але не виділена окремо і складає частину тарифу на передачу електроенергії, відповідає світовій практиці і її введення дозволить покращити технічний стан електромереж, зменшити втрати електроенергії, не призведе до подорожчання електроенергії та підвищить інвестиційну привабливість енергопостачальних компаній, що є однією з обов’язкових умов участі в їх інвестуванні стратегічних інвесторів.
На погляд нашої профспілки, абонентна плата — це той незначний відсоток коштів, зароблений трудовими колективами обленерго, які повинні безпосередньо надходити на рахунки енергопостачальних компаній та гарантовано забезпечувати їх життєдіяльність, виплату заробітної плати, надійне енергозабезпечення населення та інших споживачів. Постановами НКРЕ України від 18.10.2000 р. №№ 1070, 1071, 1072, зареєстрованими Міністерством юстиції України 20.10.2000 р., що надало їм статусу нормативних державних актів, внесені зміни та доповнення до «Умов і Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами», «Умов і Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом» та «Правил користування електричною енергією» щодо введення абонентної плати.
Енергопостачальні компанії надіслали до НКРЕУ технічні обгрунтування і ставки абонентної плати, але НКРЕУ, під тиском уряду, зволікає з її введенням, що суперечить її власним постановам та зазначеному листовi Адміністрації Президента України.
Вельмишановний, Леоніде Даниловичу! Центральна Рада Незалежної галузевої профспілки енергетиків України просить Вас, як вищу посадову особу держави, надати відповідні доручення для позитивного вирішення питання з введенням абонентної плати для дійсного захисту соціально-економічних інтересів енергопостачальних компаній та їх трудових колективів, що стане перешкодою для їх занепаду та руйнування.
З глибокою повагою, В. ПОГОРІЛИЙ, Голова Центральної Ради Незалежної галузевої профспілки енергетиків України