З огляду на це, можна зрозуміти занепокоєність газети «День», яка в публікації «На ринку пального пахне смаленим» від 8 серпня ставить ці наболілі проблеми. Загалом погоджуючись із поставленою проблематикою, хотілося б чітко відповісти на ряд суттєвих неточностей цієї публікації. Насамперед, непокоїть тон підзаголовка, що уряд почав здійснювати неузгоджені з трейдерами заходи для регулювання цін на бензин. Так ось, можу авторитетно заявити: новий уряд і, зокрема, Мінекономіки України не справляє ніякого тиску на нафтопереробні компанії, на нафтотрейдерів, вважаючи, що краще взаємовідносини з ними вибудовувати на цивільній основі.
Для нас найголовніше, аби дії обох сторін негативно не відбилися на економіці країни, щоб ритмічно й на максимальних потужностях працювали вітчизняні нафтопереробні підприємства, були створені справді конкурентні умови на ринку нафтопродуктів для всіх суб’єктів господарювання, а в підсумку лишалися стабільними ціни на бензин та дизпаливо, і отже, стабільною залишалася ситуація у державі.
Справді, у січні — лютому минулого року ситуація на ринку нафтопродуктів певною мірою втратила керованість. Це обумовлювалося, передусім, скороченням випуску вітчизняних моторних палив через практичну відсутність поставок російської нафти в Україну у грудні 1999 — січні 2000 років. Також негативно впливала монополізація імпорту нафтопродуктів спільними підприємствами, які тоді не сплачували необхідних податків та зборів, що призводило до практичної неконкурентоспроможні нафтопродуктів власного виробництва.
Однак з того часу уряд вжив ряд серйозних заходів, аби подібне не повторювалося. Зокрема, було розроблено та впроваджено Стратегію функціонування ринку нафтопродуктів, спрямовану на максимальне забезпечення внутрішнього ринку основними нафтопродуктами власного виробництва. Крім того, уряд став розглядати нафтопереробні заводи своїми стратегічними партнерами та працювати з ними у тісній співпраці.
Завдяки цим спільним зусиллям нині український ринок більш ніж на 75% насичується нафтопродуктами власного виробництва, а ціни на бензин, дизпаливо та мастила коливаються несуттєво.
Нагадаю, що ситуація на ринку нафтопродуктів з кінця минулого року залишається стабільною і прогнозованою. Забезпечуються достатні ресурси пального. Вітчизняні НПЗ працюють без перебоїв. Ціни коливаються незначно. Україна практично не відчула впливу європейської бензинової кризи наприкінці 2000 року. У листопаді зростання цін в Україні було у 3 — 5 разів менше від Європи. А в грудні 2000 року вони досягли свого докризового рівня.
Упродовж перших шести місяців цього року ціни на нафтопродукти знижувалися.
Тому жодних тривог, про що йдеться в публікації газети, нема. Навіть липневий сплеск цін (їх підвищення на 3 — 7%) на нафтопродукти не дає підстав для побоювання, що повториться літня ситуація попередніх років. Підтвердженням цього є зниження цін вже на початку серпня, яке відчули всі категорії споживачів.
Загалом липневе підвищення цін на нафтопродукти, як це було і раніше, викликане сезонним зростанням обсягів споживання бензину і дизельного пального, у тому числі на селі, обмеженістю коштів на сплату у сільськогосподарських виробників. Також на зростання цін вплинув плановий ремонт двох нафтопереробних заводів, внаслідок якого ресурси пального тимчасово скоротилися.
Ми не допустимо зменшення обсягів виробництва нафтопродуктів на вітчизняних підприємствах. Так, Міністерством економіки розрахований баланс нафтопродуктів на 2001 рік, який враховує обсяги постачання імпортної нафти, зокрема, на умовах інвестиційних зобов’язань щодо завантаження сировиною ВАТ «Одеський НПЗ», ВАТ «Лисичанськнафтооргсинтез» та ВАТ «Херсоннафтопереробка» при реалізації державних пакетів акцій цих підприємств, а також обсягів її видобутку в Україні.
Прогнозуємо й стабільні поставки імпортних нафтопродуктів.
Таким чином, розрахунковий ресурсний баланс на поточний рік цілком задовольняє потреби України у нафтопродуктах.
Разом з тим турботою Уряду є створення реального, здорового конкурентного середовища на українському ринку нафтопродуктів між усіма його учасниками. Адже стабільність цін на бензин, дизельне паливо та мастила, зокрема, залежить від рівня розвитку конкуренції між нафтопереробними заводами України, а також від ефективного завантаження їх потужностей. Ми упевнені, що в цьому питанні ми дійдемо згоди з власниками та керівниками нафтопереробних заводів.
У цьому контексті важливим є посилити вплив держави на три нафтопереробні заводи (ЗАТ «Укртатнафта», ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» та ВАТ «НПК-Галичина»), в яких залишилися державні пакети акцій. При цьому поряд з реалізацією заходів щодо збільшення обсягів видобутку нафти в Україні буде забезпечено її переробку саме на цих підприємствах. Адже тільки вони виробляють широкий спектр конкурентоспроможних мастил, а також авіаційний керосин, парафіни тощо.
На врегулювання цього спрямоване останнє рішення аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля. Цим рішенням нафта, що видобувається ВАТ «Укрнафта», продається на аукціонах тільки за умови поставки на ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», ВАТ «НПК-Галичина» та ЗАТ «Укртатнафта».
Відмічу, що зазначене рішення цілком враховує якісні характеристики української нафти та особливості нафтотранспортної мережі України, а також відповідає вимогам щодо необхідності поставки нафти з визначенням базисів поставки конкретним НПЗ (Постанова Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2000 року № 599).
Окремо скажу, що до компаній ТНК, Лукойл та Казахойл не було застосовано будь- яких дискримінаційних заходів. Те, що окрім цих компаній на ринку працюють інші, — це цілком нормально. Уряд в жодному разі не зазіхає на те місце на ринку, яке вони нині займають. Нехай працюють, купують, але перероблюють за технологічними схемами переробки, визначеними галузевими інститутами-проектувальниками НПЗ. Адже вони є оптимальними для України, оскільки забезпечують найефективнішу переробку української нафти.
Значну увагу у поточному році уряд приділяє забезпеченню координованості дій щодо організації і функціонування українського нафтового ринку між усіма його учасниками та органами виконавчої влади, а також налагодженню партнерських стосунків з українськими виробниками.
Зокрема, нещодавно під головуванням прем’єр-міністра України була проведена зустріч з учасниками ринку нафтопродуктів, на якій всебічно обговорювався ряд проблемних питань його функціонування. За її результатами було прийняте протокольне рішення та розроблений План з вирішення проблемних питань, піднятих на нараді. В рамках цього плану та задля пошуку узгоджених рішень щодо стабільного на найефективнішого завантаження потужностей нафтопереробних підприємств будуть проведені брифінги, зустрічі, наради з керівниками та власниками нафтопереробних заводів України. Крім того, з приємністю скажу, що всі учасники наради у прем’єр-міністра України позитивно оцінили останні дії та рішення уряду, спрямовані на забезпечення стабільного розвитку ринку нафтопродуктів.
Насамкінець ще раз відзначу, що піднята тема, звичайно, актуальна. Але хотілося б підкреслити, що інтереси ринку вимагають чіткішого і окресленішого її розкриття. Тому закликаю засоби масової інформації при підготовці матеріалів щодо стану та прогнозного функціонування ринку нафтопродуктів проводити більш глибокі консультації з фахівцями. З свого боку, Міністерство економіки відкрите для співробітництва. Ми готові надати будь- які матеріали, кваліфіковані поради та консультації, аби тема розкривалася у засобах масової інформації об’єктивно, чесно та з позиції державних інтересів.