Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Тарифний батіг і пряник від пасажирських перевезень

19 січня, 2000 - 00:00

Проектом комітету запропоновано підвищити тариф на разовий проїзд в автобусі, трамваї, тролейбусі і метрополітені до 50 копійок. На мікроавтобусах- маршрутках передбачають запровадження «тарифного коридору». Вартість проїзду в них пропонують встановити залежно від довжини маршруту: до 5 км — 50 коп., 5-8 км — 75 коп. і понад 8 км — 1 грн.

Підвищення тарифів зумовлюють економічні чинники. З 1996 року ціни за проїзд в міському транспорті не були зміненими. Вартість же пального, запчастин та енергоносіїв значно зросла. Внаслідок цього витрати на всіх видах міського транспорту торік перевищили 45 млн. грн. Нинішні тарифи є для перевізників кризовими, оскільки собівартість перевезення пасажира в автобусі досягла 93 коп., у трамваї і тролейбусі — 80 коп., а в метрополітені — 72 коп.

Дотації перевізникам, передбачені у бюджеті столиці на 2000 рік, покривають потребу тільки на 12%. Близько 600 тисяч киян користуються безкоштовним проїздом у міському транспорті, а компенсації за проїзд «пільговиків» мізерні і є епізодичними. Внаслідок цього перевізники постійно перебувають у фінансовому цейтноті.

Разом із підвищенням тарифів Комітет транспорту пропонує пасажирам і «пряник»: встановити у метрополітені і наземному транспорті вартість разового проїзду розміром 50 коп. за абонементними квитками і 40 коп. — за місячними проїзними квитками. Розроблено проект гнучкої системи знижок і пільг користувачам місячних проїзних квитків, які при введенні підвищених тарифів, на думку ініціаторів, збережуть пасажиру від 132 до 60 грн. на місяць — в залежності від вигляду місячного проїзного квитка. У вигляді експерименту запропоновано встановити вартість разового квитка у трамваї та тролейбусі 60 коп., а в кіосках — 50. Такі заходи не нові: вони давно відомі в багатьох країнах.

Зростання тарифів, очевидно, неминуче, оскільки може настати параліч міських перевезень. Однак тарифний батіг, поєднаний із пряником, не усуне головну «ахіллесову п'яту» міського наземного транспорту столиці. З півтори тисяч автобусів великої місткості 65% машин відпрацювали ресурс і непридатні до експлуатації. Нові тарифи не вирішують проблему оновлення парку міськими автобусами великої пасажиромісткості. Додаткові фінанси внаслідок дорожчання проїзду допоможуть автобусним підприємствам лише ледь-ледь зводити кінці з кінцями. А сучасний же міський автобус «великого калібру» (на 150 і більше за пасажирів) коштує близько $ 200 тисяч. За провізною можливістю він замінює на маршруті 10-12 мікроавтобусів і ліквідовує черги.

Сьогодні ж у столиці основне навантаження, пов'язане з перевезенням пасажирів, покладено на маршрутні мікроавтобуси. Згідно з експертною оцінкою Всеукраїнської асоціації автоперевізників, при запровадженні «тарифного коридору» кількість користувачів маршруток скоротиться на 20—25%. Відповідно зросте навантаження на автобуси.

Нині у столиці помітно погіршилася якість перевезень. На маршрутки великі черги. Вони перевантажені «стоячими» пасажирами, що категорично заборонено правилами перевезень. Конструкції салонів, гальмова система і шини маршруток розраховано лише на сидячих пасажирів. Повсюдне ж перевантаження мікроавтобусів підвищує ризик виникнення дорожньо-транспортних пригод з важкими наслідками, як це було з трамваєм у м. Дніпродзержинську. Державтоінспекція заплющує на це очі, співчуває пасажирам. Їздити ж людям треба...

Валентин МОГИЛА
Газета: 
Рубрика: