Такий собі лицарський турнір сучасності, позаяк на цьому авіашоу змагаються
в майстерності винятково військові пілоти й тільки на звичайних, добре
опанованих військами машинах. Ім’я їм тут було — легіон: на нинішнє RIAT-98
злетілося 446 літаків і вертольотів з 28 країн світу. Тут, у Фейрфорді,
на величезній території колишньої авіабази стратегічної авіації США в Європі
водночас можна побачити практично всі типи сучасних крилатих і гвинтокрилих
бойових машин.
Програма RIAT зазвичай складається з конкурсів і тематичних показів.
Темами нинішнього шоу були святкування 80-річчя RAF (Королівських ВПС Великої
Британії), 50-річчя «повітряного мосту» в Західний Берлін і «Погляд з повітря-98»
— демонстрація сучасних літаків-розвідників і їхніх бойових можливостей,
а конкурси — традиційні: на найкращу посадку на аеродромі, найефектніший
груповий та індивідуальний пілотаж і «конкурс елегантності» — на найкращу
підготовку до наземного показу. І наші авіатори виграли відразу в усіх!
Українські ВПС у Фейрфорді вже ветерани — прилітають утретє. 1996 року
полковник Микола Коваль на винищувачі Су-27 «з льоту» виборов найпочесніший
приз «Суперкінг» («суперкороль») за індивідуальний пілотаж. Цього року
делегація ВПС України зробила ставку на більш важкі машини й не помилилася:
вони не лише краще відповідали заданій тематиці, а й стали окрасою програми.
Важкий надзвуковий бомбардувальник і розвідник Ту-22М-3 полтавської авіадивізії
став першим призером — його екіпаж під командуванням підполковника Миколи
Меншикова визнано переможцем у конкурсі на найкращу посадку.
Ця могутня та красива машина підкорила всіх і стала місцем паломництва
як тисяч рядових глядачів, так і найясніших персон: в її кабінах із задоволенням
посиділи принц Філіпп, чоловік королеви Великої Британії Єлизавети II,
і наслідний принц Йорданії Фейсал. Командувач Королівськими ВПС Великої
Британії, головний маршал авіації Річард Джонс зауважив, що цей літак у
роки «холодної війни» був найбільшим головним болем підлеглої йому ППО.
Командувач ВПС НАТО в Центральній Європі генерал Джон Джампер довго розглядав
«Ту» з усіх боків, після чого замислено промовив: «Я ще молодим пілотом
вивчав його як супротивника. І я радий, що вже не потрібно збивати такий
чудовий літак». І коли настав час присудження призу «Конкурсу елегантності»,
думка журі була однозначною — тарілка зі щирого срібла з написом на футлярі
«185-му авіаполку» вирушила в Полтаву.
Та найутішнішою, безумовно, була перемога в повітрі. «Приз Каннестра»
за найкращий політ іноземного літака вручив українському екіпажу Ан-72,
очолюваному полковником Олексієм Ванєєвим, особисто його засновник містер
Кен Каннестра.
У спеціальному павільйоні можна було познайомитися з історією «берлінського
повітряного мосту». Так називалася операція ВПС західних союзників, розпочата
в червні 1948 року, коли за наказом Сталіна було перекрито наземне сполучення
з Західним Берліном. Стало можливим лише повітряне постачання величезного
міста, й тисячі літаків протягом 16 місяців перекинули з території ФРН
у Західний Берлін понад два мільйони тонн продовольства, медикаментів,
речей першої необхідності, палива для населення. Це була перша в історії
авіації успішна операція такого штибу.
...А на «ангар парті», традиційному заключному бенкеті, нагороджували
переможців. Першим на сцену викликали екіпаж українського Ан-72. А коли
підбили загальні підсумки, то виявилося, що наші авіатори вибороли три
з шести призів, тобто рівно половину! Пілоти й інженери гідно представили
нашу авіаційну державу, не тільки піднесли авторитет наших ВПС (до речі,
єдиних з СНД, кого постійно запрошують на RIAT), а й зробили відмінну рекламу
українському літаку Ан-72 (виробництва Харківського державного авіаційного
виробничого підприємства) і встановлених на ньому знов-таки українських
двигунів. І все це не залізаючи в бідну державну кишеню, бо всі видатки
на такому шоу несуть організатори.
Київ — Фейрфорд (Велика Британія)