Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

У штопорі

Чемпіонат України з вертолітного спорту закінчився трагедією
1 вересня, 2004 - 00:00
НА МІСЦІ ПАДІННЯ ЛІТАКА НА АЕРОДРОМІ «КОРОТИЧ» / ФОТО УКРІНФОРМ

Услід за 350-літнім ювілеєм міста в Харкові вирішили відзначити День авіації — організувати грандіозне шоу в небі. Харківський аероклуб імені Валентини Гризодубової — єдиний, що зберігся в Україні, хоч останні десять років вертолітники майже не літали. На базі цього аероклубу, на аеродромі в Коротичах, і було організовано другий в історії незалежної України Чемпіонат України з вертолітного спорту. Змагання тривали три дні і мали закінчитися повітряним шоу та нагородженням переможців. Але цього не сталося.

На невеликому аеродромі в Коротичах, неподалік від Харкова, часто проводяться повітряні змагання. Так, минулого року в рамках програми фестивалю «Солдати світу ХХI століття» відбулося театралізоване шоу «З неба — у бій» — показові стрибки з парашутом виконували досвідчені спортсмени, постійний склад Харківського аероклубу імені Валентини Гризодубової. Тільки нещодавно, здається, на аеродромі в Коротичах демонстрували дослідний зразок нового вертольота, створеного в сусідній Полтаві. Частина харківських офіцерів-авіаторів вважає, що незабаром закінчиться термін експлуатації певних моделей вертольотів, і тому необхідно розробити методику, яка дозволить оновити вертолітну техніку. Поліпшена модель машини може стати прикладом нового підходу до створення власних, українських, вертольотів, вага яких не перевищує 400 кілограмів, а заправляти їх можна 95-м бензином. Скептики стверджували, що аналогічні машини підходять тільки для роботи в цивільних умовах і не можуть вирішити армійських проблем. Доводити зворотне почали на Чемпіонаті з вертолітного спорту. На льотному полі для огляду було представлено авіаційну техніку — в основному легкі вертольоти.

У цьому році в змаганнях брали участь тринадцять спортсменів-українців, із яких три жінки, і один московський екіпаж. На свято був запрошений син легендарного авіаконструктора Ігоря Сікорського — Сергій Сікорський, консультант і один із власників компанії Sikorsky Aircraft, що прилетів для участі в шоу з США. Протягом змагань все йшло нормально, без несподіванок, готувалися до урочистого закриття чемпіонату. В програмі свята передбачаються польоти на раритетних літаках таких, як По-2 (Літак Полікарпов-2). Літак було сконструйовано у 1927 році, його випускали до середини 50-х. У мирний час — це багатоцільовий літак: навчальний, санітарний, поштовий, аероопилювач, пасажирський, гідроплан. У 1941—1945 роках його було відмічено як легендарного нічного бомбардувальника. Всього було побудовано близько 60 тисяч літаків. Точну копію літака було створено в 2002 році колективом Харківського національного аерокосмічного університету ім. М.Є. Жуковського і була єдиним літаком такого типу в Україні. Головний інженер Харківського аероклубу Сергій Котиков розповів, що частини конструкції збирали ледве чи не по всій Україні — там шасі, там залишки площини, приладову дошку тощо. Дуже багато часу витратили на збирання конструкторської документації. В архівах практично нічого не залишилося, — якісь матеріали збереглися тільки у ветеранів, ентузіастів. На їх основі, за фотографіями, створили По-2. Близько 60% частин оригінальні, якісь відновлювали, що, швидше за все, позначалося на роботі всього літака. Хоча літак і налітав 35 годин випробувань — у Криму, Феодосії, Києві, — йому було необхідне ангарне зберігання всіх частин.

Трагедія сталася саме з цим По-2. В останній день Чемпіонату закінчувалися приготування до свята, яке повинно було розпочатися о 12 годині дня. Вранці відомий льотчик-спортсмен, неодноразовий чемпіон змагань із пілотажних видів спорту, колишній льотчик центру підготовки ДТСААФ, 69- літній запорожець Євген Прозоров вирішив облітати літак, на якому повинен був виступати на шоу. Політ тривав двадцять хвилин. За свідченнями очевидців, Євген Прозоров виконав кілька важких пілотажних фігур, таких як «Петля Нестерова», а потім під час заходу на посадку несподівано увійшов у штопор. Було видно, що пілот ніяк не старався вирівняти машину. Літак ударився об землю і просто розвалився на частини. Пілот загинув. Загиблий свого часу першим підіймав у повітря цей унікальний По-2. Валентина Щукіна, ветеран аероклубу, їхала на свято з пропозицією летіти разом на раритеті, але... спізнилася.

За однією з версій, причиною трагедії міг стати серцевий напад або втрата пілотом свідомості. Зараз обставини трагедії з’ясовують співробітники міліції та прокуратури. В обласному аероклубі також допускають, що сам літак міг бути несправним. Не зважаючи на велику кількість глядачів, шоу вертольотів відмінили — льотчики сумують. Організатори авіаційного свята ухвалили рішення відмінити урочисту частину і намічений концерт рок- груп.

Для аеродрому в Коротичах цей смертельний штопор — не перший. Шість років тому небо забрало тут життя чотирьох чоловік. Це сталося 25 липня 1998 року, за три хвилини до початку церемонії нагородження призерів минулого напередодні третього Кубка України з парашутного спорту. Аварія сталася майже відразу після зльоту літака Як-18Т, який класифікується як надлегкий саморобний апарат. Спортивна машина, піднявшись у повітря і виконавши віраж, на висоті близько трьохсот метрів пішла в штопор і звалилася на землю. Літак упав за найближчою від аеродрому лісопосадкою, що відділяла його від поля. Пілот і троє пасажирів загинули на місці. Екіпаж літака складали: досвідчений льотчик В’ячеслав Циплаков, який керував літаком, льотчик харківського аероклубу Олег Ластовкін, колишній льотчик-парашутист Юрій Черняк і абсолютний чемпіон світу з парашутного спорту Григорій Сурабко.

Люди, що прийшли на свято, не дочекалися його. Все, що вони змогли побачити, — це виставлена на огляд авіатехніка. Музика змовкла. Хоча лише дехто здогадувався, через що сталися зміни в програмі чемпіонату, — про ранкову трагедію на аеродромі не оголосили.

Марина ГОЛІНА, Харків
Газета: 
Рубрика: