З 1 квітня Міністерство юстиції України розпочне, як уже повідомлялося, перевірку вітчизняних партій на предмет відповідності їх діяльності прийнятому парламентом у квітні 2001 року Закону про політичні партії. До цього терміну всі партії повинні відзвітувати перед Мінюстом. Що може потягти за собою ігнорування цієї вимоги? Що чекає на тих, хто не пройде перевірку? Скільки коштуватиме Україні впорядкувати свою багатопартійну систему? На ці запитання «Дня» відповідає міністр юстиції України Олександр ЛАВРИНОВИЧ.
— Як буде проходити перевірка?
— Усі політичні партії мають надати Міністерству юстиції документи, які відповідають вимогам статей закону «Про політичні партії України». Пакет документів, у відповідності до закону, передбачає наявність статуту політичної партії (з обов’язковими відповідями на запитання), програмного документа, а також відомостей про організаційну структуру. Функція Мінюсту в цьому випадку полягає у здійсненні реєструючої і контролюючої дії.
— Чим ризикують партії, які з тих чи інших причин не встигнуть прозвітувати, враховуючи те, що заборонити існування політичної партії має право тільки Верховний Суд?
— Часу для підготовки документів було більше року. І якщо хтось за цей час не встиг, то, очевидно, йому більше нема куди поспішати. Тим не менш напередодні завершення визначеного законом терміну я ще раз звернуся з нагадувальним листом до всіх без винятку політичних партій. Ті, хто не подасть необхідних відомостей, будуть першими перевірятися на відповідність закону. У разі невідповідності Міністерство юстиції буде зобов’язане підготувати подання до Верховного Суду України про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії. А анулювання такого свідоцтва є свідченням того, що юридично партія більше не існує в Україні. Проте, такі дії не знаходяться в площині заборони. Політична партія забороняється — навіть, якщо вона має структурні підрозділи у всіх адміністративно-територіальних одиницях України, а її статутні документи у повній відповідності до закону — за антиконституційну діяльність, кроки до насильницького повалення державного ладу, сіяння міжнаціональної ворожнечі тощо. Ще раз кажу, ми заздалегідь повідомимо публічно про те, які партії будуть перевірятися.
— Якщо перевірка партій проводитиметься вибірково, то чи враховуватиметься при цьому результат парламентських виборів?
— Результат виборів до Верховної Ради не буде враховуватися. Критерій, повторюю, буде наступним: ті, хто не вважав за можливе чи за потрібне привести свої документи у відповідність із законом, будуть перевірятися першими. До речі, так само як і ті, хто не відреагував на звернення Мінюсту тому, що просто відсутній за зареєстрованою адресою.
— Сьогодні, за даними Мінюсту, в Україні всього у 27 партій є регіональні структури. Якою буде доля структур, що сьогодні існують, за вашим власним висловом, «лише на папері»?
— Є поки що наші попередні оперативні дані. Можливо, за цей час деякі політичні партії ще не встигли провести відповідні реєстраційні дії в областях, районах, містах, і картина насправді дещо інша.
— На скільки, за вашими даними, може зменшитися кількість політичних партій в Україні після перереєстрації? — Я не роблю таких прогнозів. Можливо, усі 125 зареєстрованих партій і 126-та, документи якої зараз розглядаються, нададуть докази беззастережного дотримання закону, і жодної партії не буде «скорочено». А, можливо, таких буде більше десятка.
— Який кошторис такої процедури?
— Державі це нічого не коштуватиме. Щодо партій, то партійні керівники самі визначатимуть, скільки платити тим, хто приводить їх документи у відповідність до закону. Партії виходитимуть також з того, які кошти виділять спонсори і меценати.
— Наостанок, актуальне запитання «не по темі». Днями у телепрограмі «Саме той» ви висловили впевненість у тому, що скоро міжнародні санкції FATF, введені по відношенню до України, буде скасовано. На чому грунтується такий оптимізм?
— Я сказав, що сьогодні у законотворчому плані зроблені всі необхідні кроки для приведення нашого законодавства у повну відповідність з вимогами цієї організації. І тому нормативних підстав для продовження санкцій немає. Якщо існують мотиви, то вони лежать в іншій площині, не нормативній. Якщо ж враховуватиметься суто відповідність нормативної бази вимогам FATF, то підстав для продовження санкцій не буде.