В Україні триває збір підписів для проведення референдуму
з ініційованих Спілкою лідерів місцевої і регіональної влади питань про
позбавлення народних депутатів парламентської недоторканності, необхідність
створення двопалатного парламенту і прийняття Конституції шляхом всеукраїнського
референдуму.
Член національної ради Спілки, депутат Володимир Мазуренко
висловив упевненість, що до нового року підписи буде зібрано (згідно з
чинним законодавством, для проведення референдуму треба зібрати не менше
нiж 3 млн. підписів громадян, не менше ніж у 2/3 областей і не менше ніж
по 100 тис. підписів у кожній), повідомляє кореспондент агентства ЦЖД Наталя
САВЧЕНКО.
Нагадаємо, що 27 вересня між Президентом України Леонідом
Кучмою і Спілкою було підписано Декларацію про вдосконалення державної
регіональної політики. При її підписанні Л.Кучма заявив, що «без референдуму
з основних питань життя країни в майбутньому не обійтися».
Першими виступили проти проведення референдуму ще напередодні
виборів Народний рух (Удовенка) і партія «Реформи і порядок». Голова ПРП
Віктор Пинзеник назвав ідею створення двопалатного парламенту «надзвичайно
небезпечною».
Віце-спікер парламенту, лідер СДПУ(о) Віктор Медведчук
ще до початку збору підписів заявляв, що питання, які виносяться на референдум,
суперечать Конституції, і спочатку треба вносити зміни до Конституції.
Об'єднання «Відкрита політика» поширило заяву, у якій попереджає
про те, що у випадку спроб проведення «незаконного» референдуму ініціює
альтернативний. Об'єднання має намір поставити запитання, які визначать,
чи повинні губернатори областей призначатися Президентом, як зараз, чи
обиратися.
А що думають з цього приводу регіональні лідери?
Михайло ЧЕКМАН, міський голова Хмельницького:
— Ідею про двопалатний парламент підтримую, як кажуть у
народі, обома руками. Тоді в парламенті повноважні представники зможуть
відстоювати інтереси своїх регіонів. Інакше ми не вийдемо з централізованої
системи, що по руках і ногах в'яже керівників представницької влади на
всіх рівнях. Тому й не виконується Закон України «Про місцеві самоврядування».
Якщо вже ми в обласному центрі не можемо домогтися, щоб бюджет формувався
відповідно до свого, заробленого, то уявіть, що робиться в селах і селищах.
Ідуть з простягнутою рукою до райдержадміністрації, не знають, чи їм вдасться
випросити своє, кревне. Або знають, що треба, аби хоч трохи віддали. Хіба
це нормально? І так — по всій вертикалі: нецивілізовано, недемократично.
Обрана людина відповідальніша перед своїми виборцями, завзятіша у роботі,
ніж призначена. Тому треба, щоб був, як у Росії, двопалатний парламент.
Григорій ВАСИЛЕНКО, міський голова м. Конотопа Сумської
області:
— До ініціативи створення в Україні двопалатного парламенту
я ставлюся позитивно. Така організаційна побудова парламенту існує в багатьох
країнах світу, вважаю, і нам вона не зашкодить. Розподіл на дві палати
є найкращим засобом уникнути поспішних ухвал і прикрих випадковостей, які
часто виникають у роботі однопалатного парламенту. І потім, кому, як не
тим людям, котрі займуть свої місця у верхній палаті, найкраще знати проблеми
своїх регіонів. Вони отримують шанс лобіювати інтереси областей, що, безумовно,
позначиться на законодавчому процесі. Чи не призведе створення верхньої
палати до конфронтації з нині діючими депутатами Верховної Ради? Я допускаю
такий поворот подій, але як, скажіть, сьогодні змусити народних обранців
працювати, а не займатися балаканиною. Що з того, що Конотоп у нинішньому
складі парламенту представляють аж три депутати. Користі від них ні місцева
влада, ні мешканці міста не бачать ніякої. Мітинг там якийсь провести чи
збори — це вони, особливо пані Вітренко, можуть. Виступаючи перед людьми,
прогресивна соціалістка приписує собі і підведення газу, і будівництво
житла, і ремонт доріг. Але ж це, вибачте на слові, брехня. А народ таким
демагогам сліпо вірить. Хоча, треба зазначити, зараз вже чимало людей починає
розбиратися, «хто є хто», їм не байдуже, кому довіряти своє майбуття. Отож,
коли б зараз розпустити цей парламент і провести повторні вибори, думаю,
багато б нинішніх депутатів до Верховної Ради не потрапили б.
Михайло ПИЛИПЧУК, харківський міський голова:
— Позитивно. Більше того, я сподіваюся, що це обов'язково
буде. Адже практика існування нашої молодої країни показала, що вищий законодавчий
орган у своїй більшості мало думає про економічний розвиток регіонів і
міст. У доказах депутатів нерідко переважають суто політичні мотиви. Ухвалення
потрібних законів досить часто залежить від домовленостей партій між собою.
А нам потрібні такі закони, які б враховували особливості кожного регіону
й працювали на пожвавлення економіки, на підвищення життєвого рівня населення.
І при цьому виконувалися б неухильно та швидко структурами всіх гілок влади.
Кажуть, що за наявності двох палат час проходження через
них навіть дуже важливого документа буде значно збільшений. Так і сьогодні,
за однопалатного парламенту, проекти дуже важливих законів розглядаються
рік, півтора, а то й довше. Думаю, життя змусить наших законодавців працювати
організованіше. Певно будуть існувати жорсткі рамки проходження документа
як через фракції, групи, комітети, так і через пленарні засідання.
Проте є одне «але». Верхню палату будуть представляти голови
облдержадміністрацій, які призначаються Президентом країни. Але я впевнений,
що незабаром ми прийдемо до обрання губернаторів, як у сусідній Росії.
Хоч би як там було, члени верхньої палати парламенту — це практики, які
прямо відповідають за життєдіяльність своїх регіонів. І їхні підходи, звичайно,
будуть більш конкретними, пропозиції — реальними і життєвими.
Світлана АРIСТОВА, мер міста атомників Кузнецовська:
— Я ставлюся до ідеї створення двопалатного парламенту
позитивно. Сьогодні у Верховній Раді ніхто не лобіює інтересiв регіонів.
Часто життєво важливі для нас закони не розглядаються по декілька років.
Як приклад пригадаємо хоча б «Закон про комунальну власність» — він життєво
важливий для місцевої влади, а лежить у парламенті вже третій рік. Якби
існував двопалатний парламент, і в ньому були представлені делегати від
регіонів, то я впевнена — такої ситуації не було б. Те саме стосується
життєво важливого питання про землю, про статус тридцятикілометрової зони
навколо діючих атомних станцій. На жаль, дуже важко професіоналам потрапити
до нашого парламенту, і це також гальмує його роботу. При двопалатній схемі
вищевказані питання можуть, на мою думку, вирішуватися швидше й ефективніше.
Євген КАРТАШОВ, екс-голова Запорізької обладміністрації:
— Позитивне. З тієї причини, що це будуть регіональні представники,
не обов'язково тільки в особі одного губернатора, головна і єдина задача
яких — відстоювати інтереси регіону.
Це дасть можливість вирішувати проблеми регіону й центру
спільними зусиллями — у цьому запорука успіху. Я вважаю, що Україна буде
приростати, розвиватися тільки через розвиток регіонів.
Олександр ГОЛОВКО, міський голова Запоріжжя:
— Я за двопалатний парламент. Я за те, щоб парламент в
Україні був двопалатним, як у Росії. Необхідно, щоб у ньому були представлені
регіони, тоді в роботі Верховної Ради України будуть враховуватися й інтереси
регіонів, і регіональна політика загалом. Тоді можна буде впливати на законодавчу
базу, кадрову та іншу політику держави.
Хто має бути у верхній палаті парламенту? Думаю, в її склад
повинні входити губернатори й мери обласних центрів, оскільки Україна не
така велика держава. Рівне представництво від територій дасть можливість
рівного впливу на ухвалювані рішення.
Ніби прообразом майбутньої верхньої палати сьогодні є створена
Ліга представників політичних лідерів. Принципова структура її така: губернатори,
мери обласних центрів, представники районних і сільських рад і депутати
Верховної Ради України, обрані від регіонів.
Ця структура спробує зробити певні напрацювання необхідного
матеріалу, щоб вийти на позитивне розв'язання питання про дві палати нашого
парламенту.
Віктор ЧАЙКА, міський голова Рівного:
— Я думаю, що якби був створений двопалатний парламент
і в ньому були представлені керівники місцевих органів самоврядування,
то це був би розквіт демократії. Ніхто краще за представників місцевої
влади не знає потреб і сподівань регіонів, їхніх проблем. Якщо верховна
влада делегує на місця частину повноважень, то створення двопалатного парламенту
є абсолютно виправданим, а в його верхній палаті, на мою думку, повинні
бути представники регіонів. І такий крок тільки б поліпшив ситуацію в державі.
P.S. Доля референдуму залежить від того, яку підтримку
в суспільстві отримають аргументи «за» та «проти» двухпалатного парламенту.
«День» запрошує читачів взяти участь у дискусії з цього питання.