Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ярослав МЕНДУСЬ: Ігнорування спікера під час переговорів — це технологія руйнування коаліції

17 травня, 2007 - 00:00
ФОТО ЛЕОНІДА БАККА / «День»

Один із лідерів Соцпартії Ярослав Мендусь в інтерв'ю «Дню» оповів про те, чи підуть «малинові» на вибори самостійно або ж будуть блокуватися з регіоналами. Крім того, пан Мендусь розказав, чому в переговорах двох Вікторів щодо урегулювання політичної кризи в країні не бере участі голова ВР, лідер Соцпартії Олександр Мороз.

— Ярославе Петровичу, нещодавно ваш колега з фракції Василь Волга заявив про те, що Соцпартія може піти на дострокові вибори одним блоком з регіоналами. Це просто думка пана Волги, чи подібні плани всередині СПУ дійсно розглядаються?

— Дострокові вибори можуть відбутися тільки за умови правового підходу до вирішення цього питання. Конституція сьогодні не передбачає можливість проведення дострокових виборів із тих надуманих причин, які зафіксовані в двох указах Президента, що дає нам право говорити про їх антиконституційність. Тому треба через Конституцію врегулювати питання можливості дострокового припинення повноважень парламенту за ініціативою самих депутатів. Очевидно, це має бути поправка до Основного Закону, яка передбачає, що за певних умов, з ініціативи 300 депутатів ВР може приймати подібні рішення. (Хоч я не чув про подібну практику у парламентах європейських країн).

А що стосується думки мого однопартійця Василя Волги, то в демократичних партіях кожен має право на власний погляд, і в цьому випадку мій колега виклав власне бачення ситуації. Я ж, як секретар політради СПУ, можу твердо говорити, що подібне питання не обговорювалося керівними органами партії. Хоч я особисто переконаний, що в разі проведення виборів на легітимній основі, Соціалістична партія України має йти на вибори самостійно. Це авторитетна політична сила, здатна, виходячи зі свого політичного досвіду, з досвіду роботи в складі коаліції, отримати переконливий результат.

— Останнім часом багато говориться про можливості силових сценаріїв, які провокує секретаріат Президента. Один із лідерів коаліції Раїса Богатирьова сказала, що у коаліції в такому випадку є жорстка відповідь. У чому вона полягає?

— У цьому випадку краще було б почути думку Раїси Василівни. Що ж до загального підходу коаліції, то він незмінний: на будь-які дії, що виходять за рамки правового поля, ми будемо відповідати так, як це передбачено законом. Я не вважаю, що закон у нас м'який. І будь-які силові авантюри СП отримають адекватну оцінку — в тому числі, з використанням усіх механізмів, передбачених Конституцією країни.

— Якими можуть бути ці законні заходи?

— У Конституції передбачено, що посадові особи або інститути, які діють всупереч ст. 60 Основного Закону, де чітко сказано, що ніхто не зобов'язаний виконувати злочинні розпорядження або накази, опиняються за гранню закону. І до них будуть застосовуватися дії, передбачені законом, аж до затримання, арешту тощо.

— На початку цього тижня Конституційний суд розпочав розгляд подання народних депутатів щодо відповідності Конституції двох указів голови держави про дострокове припинення повноважень Ради п'ятого скликання. На ваш погляд, у світлі того, що нині ведуться активні політичні домовленості, чи вердикт КС потрібен взагалі і чи визнають його всі сторони конфлікту?

— КС — вищий орган конституційної юрисдикції в країні, роль і функції якого чітко виписані в Основному Законі. Замінити його нічим. Тому, розмови про те, дискредитований суд або дієздатний — це смаковщина, яка в цивілізованій державі не може братися до уваги. Будь-які претензії до окремих суддів КС або до цього інституту загалом мають супроводжуватися послідовними правовими кроками. Адже закон тому й має силу, що він передбачає певну послідовність процедур. Так от, якщо мав факт порушення присяги суддею КС, він має бути встановлений. Для цього в регламенті КС передбачена Комісія з етики. Її висновки виносяться на розгляд Конституційного Суду і голосуються, потім вносяться в парламент, і тільки після рішення ВР можна говорити, чи мав у цьому випадку місце факт порушення присяги. А те, що було зроблено Президентом, є формою брутального тиску на КС, що, проте, не знижує роль і значущість цього інституту в системі органів державної влади. Тому, лише рішення КС, подобається воно комусь чи ні, є законною правовою підставою для вирішення штучно створеного політичного конфлікту. Будь-які розмови про те, що він може бути врегульований на основі якихось домовленостей, угод — дитячий лепет. Тільки правовий шлях дозволяє державі, що знаходиться в центрі Європи, в XXI столітті вважати себе цивілізованою.

— Як ви оцінюєте недавню заяву одного з чиновників Секретаріату Президента Валерія Гелетея про можливий замах на життя лідерів опозиції?

— Я виходжу з враження, яке складось у мене, та й, мабуть, у всіх, хто дивився ток- шоу на одному з популярних телеканалів, де пан Гелетей озвучував свої «прозріння». Непривабливе видовище… Однак, на підставі звернення групи депутатів до Генеральної прокуратури порушено карну справу за фактом оприлюдненої інформації, його взяла на контроль і СБУ. Я думаю, що, враховуючи великий суспільний резонанс цієї, з дозволу сказати, акції, яка, як засвідчив сам пан Гелетей узгоджувалася з керівництвом Секретаріату Президента, ми можемо розраховувати на високий рівень об'єктивності компетентних органів і правоохоронних структур під час її розгляду. Додаткову інформацію з даного питання ми отримаємо на цьому тижні: в середу парламент планує заслухати керівників силових відомств. Питання також розгляне профільний комітет ВР з національної безпеки і оборони. Мені здається, що при такому підході істина буде встановлена. Моя думка: виходячи з сумбурних пояснень чиновника СП, складається враження провокації, яка монтувалась у серйознішу акцію з дестабілізації ситуації в країні.

— Переговори про врегулювання політичної кризи в країні відбуваються в форматі Президент — прем'єр. Чому спікер не бере в них участі?

— Прем'єр під час переговорів відображає позицію коаліції, і неодноразово це підкреслював. Що ж до демонстративних спроб ігнорувати голову ВР, то це звичайна технологія, яку застосовують представники так званої опозиції з однією метою — зруйнувати коаліцію. Очевидно, що політтехнологи від опозиції розуміють, що тільки так можна розраховувати на реалізацію свого довготривалого плану, метою якого є ліквідація політреформи, блокування її другого етапу, що передбачає передачу всієї повноти влади місцевим органам, а також повернення до авторитарної моделі, яка існувала при колишньому режимі і проти якої громадяни виступили як на «помаранчевому», так і на «біло-блакитному» Майданах.

— Останнім часом експерти часто говорять про ймовірність створення широкої коаліції за участю «Нашої України». Чи допускаєте ви, що в разі формування нової більшості вийти з політичного глухого кута можна без позачергових виборів? Якою буде позиція Соцпартії, якщо до коаліційного табору побажають долучитися «нашоукраїнці»?

— Голова парламенту Олександр Мороз, відразу після створення антикризової коаліції, висловлювався за її розширення за рахунок «Нашої України». Як досвідчений політик, він виходив з того, що для держави вкрай важливо подолати штучний розкол, який був створений під час минулої виборчої кампанії, і який, в разі проведення дострокових виборів, безумовно, поглибиться. Тому, створення широкої коаліції могло б протидіяти подібним сценаріям, щоправда для цього потрібна політична воля і наявність відповідальності за долю держави, яка зараз у наших опонентів не проглядається. У своєму бажанні передати повноваження в руки однієї людини вони готові повторно кинути країну у вир регіонального протистояння. Позиція соціалістів у разі формування широкої коаліції, безумовно, буде конструктивною, але в основі її має бути Конституція і пріоритети держави.

Розмовляла Наталія РОМАШОВА
Газета: 
Рубрика: