Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«За межею пішохідної доступності до шкіл — 245 тисяч дітей»

1 вересня, 2001 - 00:00

Напередодні нового навчального року кореспондент «Дня» зустрілася з міністром освіти і науки України Василем Кременем, який виклав офіційну точку зору на подальші кроки реформування освіти в нашій країні та роль вчителя в цьому процесі.

— Сьогодні під впливом об’єктивних змін у суспільному житті та у виробничій діяльності в різних країнах світу відбуваються суттєві зміни і в освітянській діяльності, — сказав Василь Григорович. В інформаційне суспільство не можна йти з освітою індустріального суспільства, потрібне реформування. Я радий, що за минулий рік освітяни показали дуже швидку адаптацію до нового, тим більше, що були поставлені в дещо неочікувані умови. Активно і ефективно ввели і семестровість, і 12- бальне оцінювання, варіативність державних іспитів та інше. Хотів би зазначити, що система освіти така галузь, де корінним чином реформувати чи модернiзувати освітянську діяльність можна лише за умови, що до цього буде готовий вчитель, бо саме йому змінювати навчальний процес. По-перше, міністерство освіти і науки вважає за потрібне широко роз’яснювати вчительству, в чому, на наш погляд, полягають ті модернізаційні зміни, які необхідно здійснити під впливом і розвитком освіти в світі і під впливом безпосередніх потреб української держави. По-друге, ми повинні допомогти вчителеві підготуватись до здійснення цих змін, роботи в нових умовах. По-третє, потрібно максимально розкріпачити вчителя, зняти з нього окови, що тягнуться ще з минулого і які ще за звичкою часом застосовують органи управління на місцях.

— Як саме ви плануєте готувати вчителя до майбутніх кроків реформування?

— Що збираємось робити? Одна із актуальних проблем модернізації освіти — це необхідність комп’ютеризації. Ми не зможемо розв’язати цю проблему, не зможемо ефективно використовувати комп’ютери, якщо до цього не буде готовий вчитель. Багато вчителів ніколи в житті ще не бачили реального комп’ютера, особливо в селі. Ми направили в усі обласні інститути післядипломної педагогічної освіти нову комп’ютерну техніку, щоб кожен вчитель, який проходить підвищення кваліфікації в цьому інституті (вони є в кожній області, а також є і центральний інститут), буде отримувати навички роботи з комп’ютером і зможе активно і ефективно використовувати сучасну техніку в навчальному процесі.

— Ви розповіли про елемент методичної підготовки вчителя, а що стосовно матеріального та морального заохочення викладачів середньої школи?

— Необхідно більше заохочувати вчителів морально та матеріально. В цьому році, як ніколи в попередні роки, вдалося підвищити заробітну плату освітянам, за що ми дуже вдячні Президентові України та уряду. Підвищення зарплати освітянам в цьому році склало більше 50 відсотків. З 1 січня цього року виплачуємо у 50-відсотковому режимі доплати за педагогічний стаж, а також оздоровчі і преміальні. З 1 березня, як і всі бюджетні сфери, освітяни отримали підвищення окладів на 25%. З першого вересня за дорученням Леоніда Кучми уряд Анатолія Кінаха прийняв рішення про підвищення заробітної плати ще на 15% від окладів. Таким чином в цілому за рік підвищення складає більше 50%. З нового року згідно з бюджетним посланням Президента України планується чергове зростання оплати праці освітян. Повинен чесно сказати, що сьогодні заробітна плата далеко не відповідає значенню тієї функції, яку виконують освітяни у суспільстві, їх витратам фізичним та інтелектуальним.

Моральне заохочення у значній мірі залежить від того, як громадська думка цінує освітянську діяльність. Я глибоко переконаний, що пріоритетність освіти буде зростати, бо це об’єктивно обумовлений процес — у ХХI столітті в вік глобалізації, інформаційних технологій, людина, яка не приділяє уваги розвитку особистості, опиниться на узбіччі людського прогресу. Все більше бачимо прикладів, коли кращого вчителя шанують на різних рівнях влади, починаючи з Президента, який особисто приймає переможців вчительських конкурсів. Напередодні 10-ої річниці Незалежності України вчителька початкових класів Тамара Прошкуратова з Черкащини отримала звання Героя України, серед вчителів вона перша, хто отримав таке високе звання.

Моральний авторитет вчителя залежить не тільки від суспільства, а й від самого вчителя. В час розвинутих інформаційних технологій вчитель перестає бути для учня монополістом знань. Це обумовлює для вчителя необхідність дещо по іншому будувати навчальний процес, щоб бути авторитетом для учня. Авторитету вчителеві додасть і його відмова від залишків авторитарної педагогіки та перехід до педагогіки співпраці з учнями, педагогіки толерантності. Такий перехід дозволить нам формувати самодостатню особистість. Коли в нас буде більше самодостатніх особистостей, то наше суспільство стане більш демократичним та більш ефективна ринкова економіка.

— Розкажіть, будь-ласка, про особливості саме цього навчального року та нововведення, що заплановані на найближчий час?

— Вперше за дорученням прем’єр-міністра Анатолія Кінаха з метою вивчення стану готовності шкіл до нового навчального року в кожній області побували керівники різних міністерств і відомств, а не лише освітянських, як було раніше. Наприклад, в Київській області побував віце-прем’єр-міністр Василь Роговий, у Миколаївській області — міністр промисловості, у Сумській — державний секретар Мінекономіки, в Криму — держсекретар Мінфіну. Новий навчальний рік — рік переходу на 12-річну освіту, сьогоднішні першокласники згодом стануть першими випускниками 12-річної школи. Затверджена концепція початкової школи, яка буде 4-річна. Цього року вводиться для початкової школи новий предмет — «Я і Україна». Чому не «Моя Україна»? Курс «Моя Україна» дозволяв би лише знайомити дитину з різними сторонами життя країни, елементами географії, суспільного життя та інше, але не сприяв би поєднанню та розумінню причетності маленького громадянина до своєї держави. до українського суспільства. У курсі «Я і Україна» буде даватись уявлення про нашу державу і про оточуючий світ взагалі, а з іншого боку формуватиметься уява про особистість, про співвідношення особистості і суспільства — про взаємну відповідальність, про взаємне шанування. Цим курсом ми хочемо ще раз підкреслити наше намагання поставити в центр уваги освіти особистість.

Вводиться новий курс «Основи фізичного здоров’я і фізичної культури» також для початкової школи. Не достатньо, щоб дитина лише розвантажувалась на уроках фізкультури та вивчала якісь вправи. Дитині потрібно дати уявлення про те, як їй поводитись відносно свого організму — з точки зору харчування, рухової активності, способу життя. Ми хочемо, щоб дитина свідомо і турботливо ставилась до свого здоров’я. З наступного року, починаючи з другого класу, в усіх школах діти будуть вивчати іноземну мову. В початковій школі з цього року вводиться 12-бальна система оцінювання, за виключенням перших класів, де взагалі оцінок ставити не будуть.

Цього року модернізуємо дещо в системі предметів в середній школі, зокрема в старших класах вводимо основи економіки, бо ринкові умови вимагають конкурентноздатної особистості. Цей рік, сподіваюсь, буде роком активної комп’ютеризації. В бюджеті збільшуються кошти на комп’ютеризацію шкіл, в цьому році поставимо більше 400 комп’ютерних класів у сільські школи, і це тільки з центрального бюджету. В наступному календарному році збираємось впроваджувати програму «Шкільний автобус». У нас в країні за межею пішохідної доступності до шкiл, знаходиться 245 тисяч учнів, і більшість з них ніхто не підвозить до школи. В Міністерстві освіти вивчили цю проблему, і на сьогодні ми маємо відомості про потреби в шкільних автобусах навіть по кожному окремому району. Розв’язувати проблему будемо на загальнодержавному рівні, це дало б поштовх і автобусобудуванню в країні, бо орієнтуємось тільки на вітчизняного виробника. Міністерство промислової політики готово забезпечити пристосування автобусів для перевезення дітей. Це дало б поштовх і для вирішення цього питання в регіонах — Чернігівська область для цієї справи вже в бюджеті цього року виділила 1,6 млн грн для придбання шкільних автобусів.

— Які події глобального значення очікуються цього навчального року?

— В цьому навчальному році буде проходити другий всеукраїнський з’їзд освітян, де доктринально визначимо основні напрямки стратегічного розвитку освіти, а також буде прийнятий документ — програма конкретних дій до 2004 року.

Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: