Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Гра в «імпічмент»

У Херсоні розглядатимуть детальний порядок звільнення міського голови
18 березня, 2016 - 11:43
ФОТО З САЙТА CITY.KHERSON.UA

У 79-й статті Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» є вичерпний перелік випадків, коли рада може достроково припинити повноваження голови: у разі звернення самого голови; припинення його громадянства; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо голови, його смерті тощо. Дострокове звільнення можливе, якщо голова порушує Конституцію України, обмежує права і свободи громадян. У законі сказано, що для відставки голови рада повинна зібрати не менше 2/3 від свого складу.

Та цього закону видалося замало деяким політикам у Херсоні. Депутат міської ради від «Батьківщини» і голова мандатної комісії Дмитро Ільченко зареєстрував проект рішення, яким хоче внести зміни до регламенту ради і детально описує процедуру дострокового припинення повноважень мера. Втім, за нібито прозорою схемою помітні політичні важелі, потягнувши за які у вигідний момент, можна залишити Херсон без міського голови, навіть якщо у нього високий рейтинг підтримки серед городян.

Для повної картинки варто додати, що мер Херсона Володимир Миколаєнко тривалий час очолював місцеву «Батьківщину». Минулого року, коли рідна партія «кинула» свого лідера перед виборами на користь грошовитого кандидата (у якого Миколаєнко виграв з великим відривом), між мером і його колишньою партією триває неоголошена війна.

Та повернемося до регламенту. Депутат від «Батьківщини» пропонує Херсонській міській раді розглядати дострокове припинення повноважень міського голови незалежно від рішення Координаційної ради; нехтувати вимогами чинного регламенту щодо подання проекту за 25 робочих днів до пленарного засідання; не візувати проект юридичним відділом ради; не подавати пояснювальну записку; розглядати один і той же проект на кожній сесії (зараз не більше двох разів в однаковій редакції протягом року).

Крім того, Ільченко вважає, що для розгляду проекту про дострокове припинення повноважень міського голови достатньо висновків лише двох із десяти постійних комісій міської ради, а правки до нього можуть вносити тільки депутати-ініціатори. Автор проекту «імпічменту» надає право підписувати проект про дострокове звільнення секретареві ради або головуючому на засіданні, хоча згідно з п. 3 ч. 4 ст. 42 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення ради та її виконавчого комітету підписує міський голова, окрім випадків, передбачених законом: немотивованої відмови міського голови скликати сесію, не обрання голови тощо.

Також автор проекту позбавляє міського голову права так званого вето: зупинити рішення і внести його на повторний розгляд ради із обґрунтуванням зауважень. Унікальною є норма про «перешкоджання» міським головою розгляду питання про своє звільнення. У такому разі депутат від «Батьківщини» пропонує вважати, що мер відмовився від ведення сесії, і продовжити має секретар або спеціально обраний головуючий. Втім, як саме голова може перешкоджати, автор не зазначає.

Уже з вище описаних Ільченком процедур місцевого «імпічменту» можна помітити не демократичні принципи, коли влада діє через механізми стримування і противаг, а інструменти ручного повалення мера, створені під конкретний політичний розклад у Херсоні. «Це — звуження повноважень депутатів, постійних комісій, координаційної ради та дискримінація міського голови як головної посадової особи територіальної громади. Адже усі інші проекти рішень проходять за «повною» процедурою. Такі зміни регламенту дозволяють припинити повноваження міського голови за штучно прискореною процедурою, що може бути інструментом для маніпуляцій з боку певних політичних сил», — наголошує в коментарі «Дню» юрист Аліса Войтенко.

Очевидно, «Батьківщина» не полишає амбіцій на лідерські посади у херсонській владі. Не отримавши достатньої підтримки на виборах, аби мати кількісний вплив у міській раді, партія вирішила йти хитрим шляхом. У цій боротьбі у «Батьківщини» є союзники, головний з яких УКРОП та деякі депутати з інших фракцій.

Мер Миколаєнко не має «своєї» фракції у раді, адже йшов на вибори самовисуванцем. Нині він змушений весь час шукати підтримку вигідних для нього рішень серед усіх політсил. І знаходить їх як в уламках Партії регіонів — «Опозиційному блоці» і «Нашому краї», — так і в націоналістичній «Свободі». Проект Ільченка скоріше за все «пролетить»: навряд чи депутати схочуть детально копатися в регламенті та ще й у такому делікатному питанні, як відставка мера. Та чи надовго Миколаєнку вистачить хисту збирати лояльність депутатів, ніхто гарантії не дасть.

Іван АНТИПЕНКО, «День», Херсон
Газета: 
Рубрика: