У Росії триває тотальне доопрацювання і внесення поправок у конституцію та законодавство країни. Зокрема, синхронно з Держдумою кримська окупаційна Держрада змінює та доповнює свої «закони». Оскільки ці зміни як у загальне законодавство, так і в окупаційне кримське, вносяться відповідно до загального напряму, прийнятого під час так званого всенародного голосування, то вони носять характер урізання прав громадян, посилення диктатури центру, розширення повноважень силових органів для ефективнішого придушення незгодних під час громадянських протестів. Усе це не може не позначитись негативно на правах і свободах громадян України, які живуть у окупованому Криму, а також на жителях окупованого Донбасу, куди, безсумнівно, російська сваволя влади дійде вже незабаром.
ЦЕНТР КОНТРОЛЮЄ ВСЕ!
Наприклад, Держдума Росії минулого тижня ухвалила в третьому читанні внесення змін до федерального закону «Про прокуратуру Російської Федерації». Голова комітету окупаційної «держради» Криму з законодавства Сергій Трофімов розповів, що це кардинально змінює порядок призначення та підпорядкування прокурора та й усієї прокуратури Криму, змінює правовідносини в регіоні.
Якщо раніше генеральний прокурор Росії надсилав «главі республіки» і «держраді» подання з кандидатурою на посаду «прокурора Криму», він проходив узгодження на місці, і лише після схвалення керівництвом Криму призначався на посаду. Згідно з новими поправками тепер президент Росії призначатиме кандидатури на посаду прокурорів суб’єктів після консультацій із Радою Федерації, а узгодження з вищою посадовою особою і парламентом суб’єкта скасовано. Вибудовується ієрархія, за якою прокурори суб’єктів замикаються безпосередньо на федеральний центр. Це має два негативні наслідки. По-перше, зрозуміло, що це значно урізає повноваження «республіки Крим», якими місцеві чиновники так гордилися. По-друге, тепер прокурори в усіх «суб’єктах федерації» стають не лише непідконтрольними місцевій владі, а взагалі отримують роль наглядача за місцевою владою, якого слід не просто поважати, а боятися, бо свавілля прокурорів Росії відомо далеко за межами країни.
У минулій практиці, коли Крим був республікою в Україні, всі керівники республіканських силових відомств обов’язково узгоджувалися з керівництвом АРК. І попри це кримська влада часто протестувала проти розширення їхніх повноважень. Сьогодні, за словами Сергія Трофімова, «республіка Крим» готується слухняно і без заперечень вносити поправки в свою конституцію щодо своїх повноважень, які скорочуються, і в місцевий «закон» про прокуратуру Криму, а також у регламент «держдуми». Така собі самокастрація...
ЧИНОВНИКІВ УРІЗАЮТЬ У ПРАВАХ
Однак це не все. Держдума прийняла також закон про уряд Російської Федерації, яким серйозно змінюється процедура призначення голови уряду, його заступників, міністрів. Якщо раніше передбачалося, що Держдума погоджує лише кандидатуру глави уряду, то тепер вона розглядатиме і кандидатури віцепрем’єрів. І тільки після їхнього затвердження в Держдумі президент приймає рішення про їхнє призначення на посаду.
Понад те, тепер силові міністри, що відають питаннями оборони, безпеки, внутрішніх справ, юстиції, закордонних справ, запобігання надзвичайних ситуацій, громадської безпеки, будуть призначатися президентом після консультацій у Раді Федерації, а кандидатури інших міністрів будуть затверджуватись спочатку в Держдумі. Поправки також забороняють російським чиновникам та депутатам мати подвійне громадянство чи мати майно за кордоном.
А це якраз та тема, яка була випробувана Москвою на прикладі Криму, як на полігоні, ще 2014 року. Ще тоді в «законі» про «державні посади республіки Крим» було продиктоване Москвою та прийняте в Криму положення, що громадянство іноземної держави або отримання виду на проживання іноземної держави є підставою для припинення повноважень особи. Це віднесли не лише до міністрів, а й керівників «держради» і депутатів, які працюють на постійній основі, до членів «виборчкому» і «рахункової палати», уповноважених з прав людини, з прав дитини та інших. Це показує, що Володимир Путін, як ініціатор цієї «поправочної» епопеї, ще тоді мав на меті нинішню правову реконструкцію. Росії влада дивиться дуже далеко...
МІЖНАРОДНЕ ПРАВО — НІЩО, ВОЛЯ ЧИНОВНИКА — ВСЕ
Також у Росії зменшилися повноваження та можливості діяльності Конституційного суду. Держдума прийняла закон «Про Конституційний суд РФ». Тепер у ньому засідатимуть не 19, а 11 суддів, а в голови буде не два заступники, а один. Змінено перелік суб’єктів, які мають право вносити кандидатури до складу Конституційного суду. Раніше це могли робити депутати Держдуми і члени Ради Федерації зокрема й від Криму, а тепер таку можливість у них відібрали. Тепер кандидатури на членів КС вносять тільки комітети палат Ради Федерації.
До того ж у образі Конституційного суду поставлено ще один заслін для міжнародного права. При укладанні міжнародних угод або виконання рішень міждержавних органів КС буде визначати, чи не суперечать вони конституції. Таким чином, з’явиться додатковий інструмент, щоб протистояти дотриманню міжнародного права.
Також Конституційний суд стане ще одним каральним органом над «суб’єктами», зокрема над Кримом. Так, за запитом президента КС РФ може перевіряти конституційність законів, ухвалених парламентами суб’єктів ще до їх підписання й оприлюднення. Таким чином, буде ще один механізм, що дає можливість контролювати владу на місцях більш ретельно і системно. Для цього в Криму також буде змінено «закон» про прийняття та оприлюднення, набуття чинності законів та постанов «держради».
А в Думу вже внесено проєкти про зміни понад 120 законів, які фактично повністю скасовують пріоритет міжнародного права. Зокрема будуть вноситися поправки і в два кримські «закони» про фізичну культуру і спорт та про цивільну оборону. В них було записано, що коли міжнародним договором РФ встановлено інші правила, ніж передбачені цим законом, то застосовуються правила міжнародного договору. Тепер буде навпаки. Пріоритет міжнародного права вичищається з усіх законів Росії.
ПОЛІЦІЯНТ — ЦАР І БОГ
У російському уряді затвердили і вже внесли в Держдуму законопроєкт, який, як повідомляє російське агентство Інтерфакс, передбачає безпідставне розширення прав поліцейських. Якщо він буде ухвалений, то поліціянти отримають можливість вести вогонь по людях на ураження за будь-якої загрози, відкривати припарковані автомобілі, оточувати житлові будинки та огороджувати місця проведення масових заходів. На думку адвоката Миколи Полозова, про що він сказав журналістам Громадського радіо, цей законопроєкт демонструє посилення поліцейської держави та авторитарного режиму. На його думку, «наразі в цих поправках немає необхідності. В поліції і так достатньо повноважень для того, щоб виконувати правоохоронну роботу».
Немає сумніву в тому, що за такий несправедливий закон у Держдумі проголосують, і це значно посилить небезпеку для громадян. Законопроєкт передбачає право поліцейського «з оголеною вогнепальною зброєю» застосувати її під час затримання, якщо переслідувана особа спробує не тільки доторкнутися до зброї, а й «вчинити інші дії, що дають підстави розцінити їх як загрозу нападу на працівника поліції».
Автори законопроєкту пропонують дати поліції право «позначати доступними засобами, в тому числі візуальними», місце проведення масових заходів і «здійснювати тимчасове огородження зазначених місць і об’єктів». Закон «Про поліцію» пропонують доповнити окремою статтею про відкриття транспортного засобу. Передбачається, що поліцейські отримають право відкривати машини для порятунку життя громадян, для запобігання злочину, а також «для забезпечення безпеки громадян або громадської безпеки при масових заворушеннях і надзвичайних ситуаціях». Ба більше, «співробітник поліції не несе відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам та організаціям під час відкривання транспортного засобу», якщо він діяв на законних підставах, йдеться в поправках.
У законопроєкті прописано право поліції оточувати або блокувати території, житлові будинки, будівлі та інші об’єкти. В межах оточення поліцейські отримують право проводити «особистий огляд громадян, їхніх речей, предметів, механізмів, речовин», а також оглядати транспортні засоби. При цьому самим поліціянтам пропонують надати більший імунітет. Закон в уряді запропонували доповнити положенням про те, що «співробітника поліції не можна переслідувати за дії, вчинені під час виконанні обов’язків, покладених на поліцію, і в зв’язку з реалізацією прав, наданих поліції».
Цей законопроєкт після ухвалення можна використати проти громадян, розповів адвокат Микола Полозов у коментарі Громадському радіо. Його можна використати як інструмент проти політичних опонентів. Поправка про оточення будинків та територій обмежує конституційне право громадян на свободу пересування. Адвокат припускає, що через поправку про вогонь на ураження збільшиться кількість убивств громадян з боку поліції та правоохоронців, коли їм здаватиметься, що загрожує небезпека. Полозов у інтерв’ю журналістам навів приклад із часів мітингів 2019 року, коли людину засудили лише за те, що вона жбурнула пластиковий стаканчик чи пляшку в працівника поліції. «Він навіть не влучив, а поліцейський просто злякався звуку. Зараз вони стрілятимуть у відповідь», — сказав Микола Полозов.
На питання журналістів Громадського радіо про те, які наслідки цей законопроєкт після ухвалення матиме для кримських татар та українців у Росії, Микола Полозов сказав, що «велику небезпеку ці поправки можуть нести не лише для громадян Росії, а й для громадян України, які перебувають у Росії, а особливо для тих громадян України, які проживають у окупованому Криму. «Вони перебувають у зоні підвищеного ризику, і я абсолютно не виключаю, що якісь норми цього законопроєкту, якщо його ухвалять, можуть відпрацьовувати в Криму як на своєрідному полігоні, як ми вже неодноразово бачили, що там відпрацьовували різні методики, включно з оточенням і таке інше. Всі ці поправки, помножені на репресивну політику Кремля, можуть загрожувати громадянам України», — заявив Микола Полозов.