Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Людяність родини Шарупіч

Ще одна хвилююча історія до 75-річчя Голокосту
7 квітня, 2017 - 13:53
ТЕТЯНА ЖМУРКО
ОЛЕНА ШАРУПІЧ

На початку березня у складі творчої групи Волинського телебачення, яка знімала документальну передачу про участь жителів Рожищенського району в порятунку євреїв від розстрілу місцевого гетто 1942 року, я відвідав і Переспу.

Туди мене привів лист Мотіо Одвака (див. публікацію в газеті «День» за 17.03.2017р.) У ньому він побіжно згадав, що під час зустрічі в Тель-Авіві тих, кого мужні волиняни врятували від знищення, була і велика сім’я Моріса Лейкаха із цього села. Хто конкретно це зробив, Одвак не написав. Отож, вирішив розпочати пошук. У сільській раді зацікавлено сприйняли моє повідомлення. Пообіцяли якомога швидше уточнити в корінних старожилів, яких залишились вже одиниці.

Буквально за декілька днів секретар Наталія Демидюк мені повідомила, що ця єврейська родина переховувалась у жительки Переспи Шарупіч Олени Миколаївни. «На жаль, — сказала Наталія Дмитрівна, — вона вже давно померла. Але в Луцьку (обнадіяла) мешкає її внучка Алла Жмурко-Подольчук. Запишіть її телефон». На мій дзвінок відгукнулась сама Алла Миколаївна.

— Як не пам’ятати цю сторінку з історії жертовного подвигу моєї бабусі та мами Тетяни? — схвильовано відповіла. — Я вже була в 10 класі, коли в 1964 року вперше на нашу адресу з Америки, з міста Балтімора надійшов лист від пана Моріса. У ньому він тепло дякував бабусі Олені за її благородний вчинок і порятунок. «Скільки будемо жити, — писав, — стільки з моєю сестрою Еттою і дружиною Еттою та нашими доньками Індою і Шуламіт будемо вас пам’ятати». Ці рядки, каже пані Алла, спонукали мене детально розпитати у рідних про події періоду фашистської окупації.

Стисло викладу, як все було. Влітку 1941 року поліцаї за вказівкою нової влади змусили місцевих євреїв і тих, кого пригнали з гетто, працювати на торфопідприємстві. Тимчасово вони жили по хатах селян. Коли ж настала осінь, їх знову погнали в райцентр у гетто. У нас, на хуторі, що ближче Козина, і мешкала родина Лейкахів. Бабуся Олена порадила їм залишитися.

У будинку тримати було небезпечно, бо поліцаї з жандармами час від часу перевіряли, чи не переховують селяни євреїв-втікачів. Господині вирішили зробити для них схованку в скирті соломи, яку поставили за хлівом. Для цього ізсередини вибрали полову, що там зберігалася. А в тій пустоті облаштували житло. Згодом, вже напередодні зими, до Шарупічів прийшла ще одна єврейська сім’я — Мотеля Бейзера. «Бабуся з мамою, — каже Алла Миколаївна, — на свій страх і ризик погодилася теж їх переховувати в солом’яній «хаті». Усіх дорослих з дітьми було вже дев’ять людей. Вдень вони перебували в схованці. Лише ввечері виходили на свіже повітря та навідувались в дерев’яну хату, щоб випрати білизну і поремонтувати одяг. Нехитру сільську їжу для них бабуся щодня таємно передавала у відрі, яке нібито несла худобі чи свиням у хлів. Постояльці намагалися не бути тягарем і старалися якось віддячити. Виконували певну домашню роботу».

Коли ж 1943 року на Волині партизани розгорнули диверсійні дії, це змусило окупантів посилити охорону залізничних колій, станцій та мостів. У просторий будинок Шарупічів (а він мав п’ять кімнат і дві окремі входи) староста призначив на постій групу німців-тиловиків. Звідси вони вже ходили охороняти ці об’єкти. Небезпека чатувала на євреїв і господарів щодня. Нещасні люди змушені були цілими днями перебувати в темній задушливій схованці. Одного разу, коли Моріс необачно вийшов надвір, його запримітив односелець і доніс жандармам. Ті негайно приїхали і провели обшук в хаті і хліві. На щастя, його не виявили — він встиг залізти на горище, де зберігалося льоноволокно, і накритися ним. Отак в постійному страху ці дві сім’ї пережили довгих два з половиною роки. А вже після війни через Польщу хто виїхав до Ізраїлю, а хто до США. Бейзери згодом озвалися з Тель-Авіва, а Лейкахи — з Балтімора. Моріс декілька разів присилав своїм рятівникам із Переспи подарунки. У сімейному альбомі родини Подольчуків є декілька світлин членів великої сім’ї Лейкаха.

Копії листів від них незабаром поповнять експозицію Рожищенського краєзнавчого музею. Сюди ж уже передано світлини та свідчення від сімей Мотіо Одвака та Абрама Цитвара, про яких газета писала раніше. Працівники музею готують тепер документальну експозицію, присвячену трагічній річниці Голокосту.

Василь ФЕДЧУК, краєзнавець, Луцьк. Світлини із сімейного архіву Алли ПОДОЛЬЧУК
Газета: 
Рубрика: