Сьогодні вже з упевненістю можна сказати, що ера поштових вагонів закінчується, і в історії поштових перевезень почався новий етап — автомобільний. Безумовно, технічний прогрес відіграв немалу роль в історії транспортування листів і газет: спочатку були кур’єри, потім диліжанси і пароплави, у 70 х роках дев’ятнадцятогостоліття з’явились поштові потяги, а тепер і автомобілі. Як відомо, автомобільний транспорт за швидкістю поступається лише повітряному, що, звичайно, відіграє велику роль у роботі пошти. Щоправда, не це стало вирішальним фактором при прийнятті «Укрпоштою» подібного рішення, насамперед, це викликано економічними причинами. Після того як «Укрзалізниця» з п’яти копійок за один кілометр підняла тариф до дев’яноста, не включаючи додаткових витрат, що спричинило значні збитки з боку працівників преси і пошти, пріоритет автомобільного транспорту став очевидним. Адже сьогодні кілометр обходиться «Укрпошті» в одну гривню, що, по суті, на 26% менше, ніж вартість залізничних перевезень. Звісно, співробітництво пошти і дирекцій автомобільного транспорту почалося не сьогодні, а в 1997 році. Правда, тоді автомобільні перевезення переважно здійснювалися лише по Києву й області. Нова ж схема передбачає 25 маршрутів (у кожен обласний центр), хоча зараз «працює» тільки 18. Але минулого тижня відкрилося ще два — Київ — Ужгород і Київ — Донецьк. Про те, щоб жителі обласних центрів одержували свіжу пресу, а не з триденним запізненням, турбуються більше ста водіїв, що обслуговують різні маршрути, багато з яких протяжністю понад 600 кілометрів. Щовечора після 19 години, після одержання водіями путьового листа і мобільного телефону (на випадок необхідності екстреного зв’язку з дирекцією) у різні регіони України роз’їжджаються вантажівки, заповнені газетами, журналами і листами. На маршрутах задіяно переважно КАМАЗи, але останнім часом «Укрпошта» придбала також новенькі «Вольво» і МАЗи, по Києву ж розвозять пошту «Фольксвагени» і «Ситроєни». Незважаючи на те, що робота з перевезення пошти досить складна і небезпечна, адже проводити ночі в дорозі багатьом не під силу, на цьому поприщі працюють цілі династії, а перевезеннями по місту займаються навіть жінки. До речі, подібний фанатизм для людей, пов’язаних з доставкою пошти, не рідкість. Незважаючи на те, що зарплати листонош досить низькі (близько 150 гривень), вакантних місць практично немає, а конкурсу на наявні могли б позаздрити багато роботодавців. Правда, в Україні листонош не дуже і «закидають» роботою, адже в нас за статистикою на одну людину на рік приходиться в 6 разів менше листів, ніж у Німеччині. Самі ж працівники пошти це пояснюють зниженням купівельної спроможності населення при нинішній економічній ситуації. Але незабаром «Укрпошта» порадує всіх нововеденням — новою системою контролю за проходженням листа. У лист вкладатиметься спеціальний чип, який дасть можливість встановити місце затримки листа. Так що технічний прогрес не залишив без уваги і пошту, і з кожним днем стає все помітнішим. Нові автомобілі допоможуть без запізнення доставити кореспонденцію до адресата, а електронна система подбати про те, щоб жоден лист не пропав.