Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Церковний наступ на протести

Панк-молебень Pussy Riot спричинив релігійну та світську колотнечу
27 березня, 2012 - 00:00

Ось і дочекались. Путін офіційно не вступив на посаду, а вже почалися справи проти всіх тих, хто проти. Не випадково виступ панк-гурту Pussy Riot (Бунтівна кицька) у храмі Христа Спасителя у Москві, що спричинив хвилю суперечливих відгуків, плавно перейшов в обвинувачення журналістів і колишнього військового оглядача «Новой газеты» Аркадія Бабченка. Цікаво, що дівчат із Pussy Riot і журналіста звинувачують за подібними статтями. Додамо до цього брехливий фільм «Анатомія протесту», показаний по НТВ. У ньому учасників протестних акцій було обвинувачено в одержанні грошей за вихід на площі. Фактично прямо говориться, що це гроші з державного департаменту. Доказом є те, що американські дипломати були помічені на площі під час спостерігання за учасниками мітингів. А якщо російські дипломати будуть помічені в Zuccotti Park, де спостерігатимуть за рухом Occupy Wall Street, то, за логікою авторів фільму, всі протестувальники в Нью-Йорку та інших американських містах суцільно отримували гроші від Кремля. Автори вдають, що не розуміють, у чому полягають професійні обов’язки дипломатів. Прекрасно розуміють, але свідомо брешуть.

Напевно, якби в піснях Pussy Riot не просили Богородицю позбавити від Путіна, а навпаки — славили національного лідера на всі лади, то учасниць панк-гурту просто насварили б, не більше. А ось якщо про Путіна, та ще в такому негативному руслі, то менше ніж на розпалювання міжрелігійної ворожнечі ніяк не тягне.

Проти Аркадія Бабченка ополчився член Громадської палати Борис Якеменко, брат голови «Росмолодежи» Василя. Цей громадський діяч 2 березня подав до прокуратури запит з щодо посади Бабченка «Пара думок про тактику в березні», в якому говорилося про необхідність нарощувати протест і влаштовувати майдан у центрі Москви.

Незважаючи на спад протестного руху у вигляді мітингів і демонстрацій, російська влада нервує дедалі більше. Усі три розглянуті події пов’язує саме ця обставина. У розвитку справи Pussy Riot патріархія Російської православної церкви зажадала притягнути журналістів, які освітлювали панк-молебен Pussy Riot у храмі Христа Спасителя, а також усіх, хто сприяє поширенню «образливої інформації», до кримінальної відповідальності. У листі, направленому представниками «ініціативної групи» до Генеральної прокуратури Росії, говориться, що коло осіб, які спланували і здійснили акцію, «набагато ширше, ніж п’ять учасниць групи». «Очевидно, що кореспонденти центральних газет, скажімо, «Новой газеты», не випадково опинились у ХХС (храмі Христа Спасителя. — Авт.) під час блюзнірської акції». Також патріархія просить притягнути до відповідальності тих, хто фотографував акцію, ніс апаратуру і брав інтерв’ю у учасниць гурту. Як повідомляють Грани.Ру, в неділю настоятелі московських храмів повинні були зачитати прихожанам текст звернення. Після цього кожен настоятель має власноруч звернення підписати і відправити його до Генпрокуратури, а копію — в Патріархію. За інформацією цього інтернет-видання, деякі священики відмовились зачитувати звернення. Отже, організація залякування охоплює й тих, хто виконує свої професійні обов’язки.

На Аркадія Бабченка нацькували Бориса Якеменка. І проблема не в тому, що він пропонував використовувати снігохід для прориву ланцюгів ЗМОП, а в підтримці пропозиції організувати майдан у центрі Москви. Це патологічний страх влади перед повторенням подій у Києві 2004 року. І страх небезпідставний. Активісти мережі «РосАгит» оголосили про роздачу наметів на Пушкінській площі. Організатора акції Вадима Коровіна затримали одразу ж після приїзду, автомобіль з наметами евакуювали, вантаж вилучили. А якщо не можна протестувати мирно, то як, за Якеменком, можна? Ніяк.

Російська православна церква з усіх сил експлуатує так звану образу почуттів віруючих. Дівчата з панк-гурту опинились у доволі гідній компанії з графом Львом Толстим. Адже його теж відлучили від церкви, м’яко кажучи, за неповагу. Але великий письменник якраз віруючих поважав, сам був глибоко віруючою людиною. Він не поважав підкупних і лицемірних отців церкви.

Нічого такого, що ображає вірян, і тим більше — розпалює релігійну ворожнечу, в діях Pussy Riot у храмі Христа Спасителя не було. Як сказав в ефірі радіостанції «Эхо Москвы» відомий юрист Михайло Барщевський, акція Pussy Riot тягне, в крайньому випадку, на дрібне хуліганство. Але керівництво церкви нагнітає напруженість, мобілізуючи православну громадськість на вимогу суворого покарання. При цьому свідомо підміняються поняття образ вірян протестом проти церковних патріархів.

Характерно, що вчинок дівчат із Pussy Riot викликав суперечливі відгуки і заклики як серед служителів церкви, так і серед прихожан. Кілька тисяч вірян вимагали звільнення заарештованих учасниць панк-гурту. Протодиякон Андрій Кураєв також висловився проти переслідувань учасниць Pussy Riot.

Але, судячи з усього, керівництво Російської православної церкви на чолі з патріархом Кирилом зайняло жорстку позицію і залучило до засудження Pussy Riot інші конфесії, напевно, не без участі влади. Зокрема, Міжрелігійна рада Росії прийняла заяву, в якій не лише було засуджено вчинок дівчат, але й світську владу підтримали в репресіях. «Відрадно бачити, що державна влада проявила належну увагу до того, що сталося, і проводить необхідні дії з розслідування інциденту. Вважаємо правильним засудження цього злочину як спрямованого на розкол суспільства, такого, що розпалює ворожнечу між віруючими і невіруючими людьми. Переконані: необхідно виявити всіх організаторів, співучасників і можливих замовників згаданого діяння». Не відстає й професура Московської духовної академії. Вона не погодилася з позицією протодиякона Андрія Кураєва щодо панк-молебна Pussy Riot. На засіданні вченої ради Духовної академії професорсько-викладацький склад висловив думку, що акція Pussy Riot «є блюзнірством і знехтуванням почуттів віруючих християн», а оцінка виступу дівчат Андрієм Кураєвим була «поспішною».

Таку жорстку позицію верхи Російської православної церкви займають з кількох причин. По-перше, їх украй непокоїть прогресуюча секуляризація суспільства. Процес цей триває в багатьох країнах Європи й США. Католицька церква зайняла прагматичну позицію і намагається врахувати суспільні тенденції. Російська православна церква, навпаки, вимагає, щоб суспільство підлаштовувалось під неї. Тому будь-які форми протесту, що зачіпають церкву прямо або побічно, зустрічають украй жорстку реакцію церковних лідерів. По-друге, керівництво Російської православної церкви завжди діяло в унісон із владою. Відповідно, нападки на Путіна, та ще у храмі, за визначенням примушували церковні верхи вимагати всього найбільш суворого. Щоб не бути запідозреними в м’якоті лості.

Російська влада не вперше використовує Російську православну церкву як авангард боротьби зі своїми опонентами. Схоже, що так буде й цього разу, оскільки у власних засобах відчувається певний дефіцит. Розгони, дуті кримінальні переслідування... Вигадати щось нове важко, а ось на деякий час опинитись на другому плані — справа принагідна.

Але у Російської православної церкви є й свій інтерес. Вона-то допоможе світській владі, але не безкорисливо. Натомість вимагатиме посилення свого впливу в суспільстві, насамперед — у шкільній освіті. І посилення так званого морального контролю. У своєму страху перед опонентами світська російська влада не розуміє, наскільки небезпечним передусім для неї самої є посилення клерикалізму в суспільстві. Схоже, що страх майдану в Москві затьмарив розум російським можновладцям. Але страх не допомагає, а заважає нормальному процесу управління державою. Невже в Кремлі цього не розуміють? Схоже, що саме так.

ДО РЕЧI

Патріарх Московський і всієї Русі Кирило вперше відкрито прокоментував акцію гурту Pussy Riot у храмі Христа Спасителя. Він переконаний, що людям, які використовують як демонстрацію своїх поглядів блюзнірські дії чи витончені інтелектуальні аргументи, головною християнською відповіддю є молитва. На думку Кирила, нерідко людей, одержимих темною силою, важко переспорити у відкритій і чесній дискусії. Такі поняття, «як любов, патріотизм, чесність, жертовність, чистота тілесна й душевна, самообмеження», часом незрозумілі людям, хто «живе в іншій системі, де все перераховане не має жодної цінності». На думку патріарха це відбувається тому, що «диявол проникає всередину людини, впливаючи на людські інстинкти, знімаючи всякі етичні табу».

А ось представник Московської Гельсінської групи Валерій Нікольський, говорячи про реакцію на дії Pussy Riot в інтерв’ю «Радіо Свобода», навів такий приклад: «На в’їзді до Пскова стоїть церква Святого Мєстночтимого Ніколая Люпятовського, який зустрів Івана Грозного на в’їзді до міста (будучи вже відомим юродивим) і підніс йому шматок сирого м’яса. Історія не зберегла дослівно цей діалог, але сказано було приблизно ось що: «Здичавів ти, царю! Щось на людей кидатися став. Візьми шматок цей і з’їж його, але не пий крові людської». Настільки це подіяло на помазаника Божого, що Грозний простояв два дні під Псковом, потім пішов і повернувся набагато пізніше, щоб розгромити місто».

Юрій РАЙХЕЛЬ
Газета: