В «Мистецькому Арсеналі» відбулася зустріч із пресою, присвячена Першій київській міжнародній бієнале мистецтв — ARSENALE 2012. У зустрічі взяли участь мистецтвознавець та теоретик мистецтва, куратор ARSENALE 2012 Девід Елліотт (Великобританія), куратор дискусійно-теоретичного блоку майбутньої бієнале, мистецтвознавець Катерина Дьоґґоть (Росія), генеральний директор «Мистецького Арсеналу», комісар ARSENALE 2012 Наталія Заболотна, куратор спеціальної програми Олександр Соловйов, головний редактор журналу Art Ukraine Аліса Ложкіна.
Дискусійна платформа Першої київської міжнародної бієнале під назвою «Що є і чого не має бути? Мистецтво після кінця світу» під керівництвом Дьоґґоть пройде в березні-квітні 2012 року. Проект відбуватиметься у форматі серії дискусій, лекцій, семінарів та воркшопів, а також фінальної кількаденної публічної дискусії, що відбудеться в квітні 2012 року. За підсумками платформи влітку буде видано книжку. Так само працюватиме дискусійна секція під час самої бієнале (травень-липень).
Пан Елліотт відповів на кілька запитань преси:
— На якій стадії зараз підготовка бієнале?
— Виставка вже майже сформована. Більшість важливих рішень ми вже прийняли. За своїми якостями й масштабом такої в Києві ще не бачили. Назва проекту — «Найкращі часи, найгірші часи. Відродження та апокаліпсис у сучасному мистецтві» — передає складність, неоднозначність тієї епохи, в яку ми живемо. Хочу наголосити, що я зараз говорю не тільки про Україну, а й про весь світ. Це також наша відповідальність — відреагувати на нинішній стан речей. Думаю, питання відповідальності стосується всього мистецтва в цілому. Звісно, ми не закликаємо того чи іншого митця пропонувати якісь готові рішення або висновки. Ми лише показуємо підхід. Бієнале — то можливість подивитися на речі зовні, незаангажованим поглядом, далеким від медіа або ідеології; варто відсторонитися від гравців, що нав’язують нам свою оптику. Це дійсно для нас приклад того, як можна розуміти мистецтво. Рефлексувати й думати щодо того життя й того світу, який нас оточує. Це гуманістична, людська позиція — не «гуманістична» в радянському сенсі слова, а в плані людяності. Виставка, котра складатиметься з сотень робіт провідних художників світу — з Китаю, Японії, Америки, Німеччини, Росії, Казахстану, України тощо, зібраних разом, на одній рівній платформі, надасть глядачам такі можливості сприйняття, яких до цього в них не було; це дуже спеціальна виставка, організована для цього місця й часу. Саме тому це можливість дійсно подумати про мистецтво, насолоджуватися ним, а ще думати, говорити про мистецтво й дати йому можливість увійти в наше життя.
— Чи охоче митці їдуть до України?
— Так, вони дуже раді. Думаю, що це також пов’язано з кураторством. Я з більшістю цих авторів вже до того працював, ми знаємо одне одного, їм подобається бієнале й підхід до виставки, й вони вражені простором «Мистецького Арсеналу», який дійсно прекрасний — фантастичне місце для сучасного мистецтва. Не можу згадати жодного іншого майданчика, де була б така довга й безперервна анфілада. Коли ви увійдете, ви просто побачите потік різних робіт, уздовж яких зможете ходити.
— Звісно, виникає питання про знамениті імена. Можете вже озвучити якісь?
— Зокрема, пройдуть презентації знаменитих митців українського походження — Іллі Кабакова й Бориса Михайлова. Я працював із ними, знаємо один одного дуже багато років. Із учасників лише один митець, котрого вже немає з нами, — Луїз Буржуа (знаменитий скульптор із Франції — Д.Д.). Ще одна художниця, з якою я працював, — Яой Кусама, їй вже за 80, в неї буде величезна ретроспектива в лондонській галереї «Тейт» цього тижня — зробила для Києва спеціальну інсталяцію й величезну живописну роботу. Так само в нас будуть Пол МакКарті, брати Чепмен (британські митці-провокатори, що досліджують трансформації людської плоті — Д.Д.). Але для мене не є визначальним — знаний чи ні. Важливіше — чи гарна робота. Думаю, якщо ти митець і, так само, якщо ти куратор, тебе можна оцінювати за останньою роботою, яку ти зробив, чи останньою виставкою, яку ти підготував. Я намагаюся зробити акцент саме на роботі. Особливо важливо саме на першій «Арсенале» показати низку поколінь. Мене дещо дратує те, скільки завжди буває складнощів саме навколо молодих митців.
У нас був доволі обмежений час на підготовку. Можу сказати, що я останнім часом майже не бував удома — подорожував, говорив із людьми, дивився на їхні роботи. Я користуюся порадами Олександра Соловйова, Катерини Дьоґґоть, котра дуже добре знає українську сцену, читаю каталоги, ходжу на виставки, відвідую майстерні, так що потроху, крок за кроком, у нас все складається в належну форму.
ДОВIДКА «Дня»
Перша Київська міжнародна бієнале сучасного мистецтва ARSENALE 2012 триватиме з 23 травня по 30 липня 2012 року в «Мистецькому Арсеналі». Головний проект ARSENALE 2012 — «Найкращі часи, найгірші часи. Відродження та Апокаліпсис у сучасному мистецтві» — складатиметься з чотирьох розділів: «Невтомний дух», «В ім’я порядку», «Плоть» та «Неспокійний Сон». Куратор — Девід Елліотт.