Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Фрески, що з’єднали віки й континенти

Художник з України розписав церкву в Чикаго
25 січня, 2007 - 00:00
ЦЕРКВА СВЯТОЇ ТРІЙЦІ (ЧИКАГО) / ФОТО З АРХІВУ

Для відновлення перлини американської сакральної архітектури — церкви Святої Трійці, був запрошений відомий художник Юрій Скорупський, нагороджений в Україні званням «Майстер золоті руки».

Православна церква Святої Трійці, розташована в місті Чикаго (штат Іллінойс), вважається пам’яткою архітектури ХIХ сторіччя. Льюіс Саллівен, архітектор, якому було доручено працювати над проектом церкви для російських емігрантів, був одним із найвідоміших і запитаних в Америці фахівців. Над інтер’єром церкви працювали майстри початку ХХ століття. Вони виконали розпис стін — фрески, вітражі, а також образи в стилі давньоруської школи іконопису. Однак, за ціле сторіччя свого існування, екстер’єр та інтер’єр потребували реставраційних робіт.

У 2003 році церква Святої Трійці готувалася відмічати своє 100-річча. Шукаючи майстра, здатного взяти на себе таке завдання, настоятель, преподобний отець Сергій Гарклавс, керувався високою професійною художньою підготовкою виконавця й мірою його обізнаності в області сакрального мистецтва — знання давньоруських традицій, встановлених церквою канонів і старовинної техніки іконопису, традицій орнаменту й різьблення по дереву. Вирішальне значення також мали й релігійність художника, знання історії Старого й Нового заповіту, діянь Христа й апостолів.

Всім цим вимогам повною мірою відповідав український художник Юрій Скорупський, який закінчив у себе на батьківщині три художніх ВНЗ. Він є почесним членом Національної спілки художників, директором Равва-Російського музею й організатором численних художніх виставок. Доля розпорядилася, щоб після створення в Україні Товариства художників Юрій реалізовував свої творчі здібності в Америці, куди він переїхав на початку 90-х років. Про його здібності писали респектабельні часописи «Southwest Art» і «American Art Review». Синтез талантів в прикладній і станковій творчості допомогли йому швидко знайти і замовників, і прихильників. Як писав американський критик мистецтва Семен Грін, дар цього художника в його рідкісному поетичному вмінні «оспівати красу так, щоб душа плакала…»

У арт-середовищі США офіційно визнали майстерність Юрія Скорупського: його ім’я внесене в американський енциклопедичний довідник видатних професіоналів, а також у національний довідник «Who is Who». Крім того, його обрано до престижної Художньої коаліції міста Чикаго, і він є почесним членом американської Спілки художників-живописців. Україна, яка дала йому сили для творчості, як і раніше залишається тією землею, яка генетично живить його талант. Важливо і те, що діловий зв’язок з вітчизною підтверджується роками активної співпраці: плануються виставки й видання книги про його творчість, картини Юрія зберігаються в колекції Равва-Російського музею, Львівського художнього музею й численних приватних зібраннях. Характерно, що за всі ці роки майстер зібрав свою власну колекцію картин, яка нараховує зараз близько п’ятисот примірників: серед них є й сучасні митці, і класики українського мистецтва кінця XIX століття.

Після замовлення від церковної влади церкви Святої Трійці для художника почалася напружена робота з оновлення розписів (фресок в кіотах) і відтворення деяких предметів церковного оздоблення, в тому числі ікон і дерев’яних різьблених предметів, необхідних при проведенні служб. Працюючи над іконами, Юрій Скорупський не тільки уважно вивчив твори своїх попередників, що прикрашають інтер’єр церкви вже сотню років, але також детально занурився в історію російської школи іконопису. На замовлення церкви він виконав дві ікони за відомими біблійними сюжетами («Христос в Гефсиманському саду» і «Воскресіння дочок Іоіра») в техніці змішаного масляного і акрилового живопису на дошках із липового дерева. Сьогодні ці дві ікони, виконані й освячені святою водою, знаходяться в тій частині церкви, яка відкрита тільки для священнослужителів.

Крім іконопису, майстер працював і над фресками кіотів із зображенням святих і рослинним орнаментом в традиційних блакитних, зелених і червоних кольорах в міжарочному отворі. Головним центром композиції, що зв’язує воєдино простір між кіотами із зображеннями святих, патріархів і мучеників, стали зображення християнських символів — Чаші зі святою водою, Скрижалей із заповідями Божими і Святого духу в іпостасі білого голуба.

Фахівець у техніці різьблення по дереву, який отримав за свої професійні навички золоту медаль і звання «Майстер золоті руки», Юрій Скорупський також виготовив для церковного інтер’єра великого різьбленого дерев’яного жертовника. Він зроблений із суцільних дощок липового дерева, а потім покритий позолотою й лаком. У основі орнаменту різьблення — християнські символи: хрести й ромби, окантовані декоративним рослинним орнаментом. Ромб — обернений квадрат з чотирма кутами, з давніх давен є сакральною моделлю світу, він символізує єдність стихій вогню, води, землі й повітря, а також чотири сторони світу. Хрест, взятий в цей ромб є символом мук Христових і перемоги духовного начала в матеріальному світі. По кутах різьбленої композиції жертовника зображені елементи рослинного орнаменту, аналогічні знаку універсального світоустрою — Світовому Дереву, що виникло ще в дохристиянську епоху.

Завдяки копіткій праці Юрія Скорупського, який блискуче виконав своє завдання оновлення розписів, ікон і внутрішнього храмового оздоблення, церква Святої Трійці зустріла свій ювілей у всій пишності.

Олена ШАПІРО, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: