Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Iнший образ

Турки «оживили» Роксолану
21 липня, 2004 - 00:00

«Чому вони зобразили Роксолану інтриганкою. Вона ж була справжнім героєм», — так відреагувала одна з українок-глядачок, яка мала нагоду подивитися нову постановку турецького танцювального шоу «Хурем Султан» у середземноморському курортному місті Анталія. Турки не вперше звертаються до теми кохання української невільниці Роксолани та могутнього султана Сулеймана. Однак танцювальне шоу — однозначна новація. Викликає інтерес у ньому не лише підхід у хореографії («мікшування» сучасного і народного східного танцю), але й турецька інтерпретація подій кількасотрічної давнини.

«Султан, що скорював увесь світ, скорився Роксолані», — такий лейтмотив танцювального шоу, в якому відображено історію української невільниці. 90- хвилинна вистава складається з двох частин. Перша починається з того, що султанові роблять подарунок, який змінить усе його життя — українську дівчину, доньку православного священика. Довго сумувати за батьківщиною Роксолані (перейменованій турками в Хурем) не довелося, оскільки вона одразу ж почала інтригами завойовувати собі місце під османським сонцем. Спершу вона організовує убивство візира Ібрагима-паші, який виступав проти її одруження з султаном. Не без її участі було підпалено приміщення, в якому загинув увесь султанів гарем. Друга частина розпочинається з весілля, яке тривало «сорок днів і ночей». Таким чином Роксолана стає законною дружиною Сулеймана, однак цього їй виявляється замало. Особливо — після народження дитини Кануні. Вона вирішує вбити старшого сина султана Мустафу, аби престолонаслідником став її нащадок. Завершується вистава словами: «Таким було кохання двох, тож не мені чинити осуд».

Зрозуміло, що не у всіх глядачів реакція на побачене була однаковою. Якщо українці звертали увагу на надмірний негатив, то окремі турки вважали, що Роксолану в шоу було зображено занадто позитивно. Мовляв, саме її син став причиною занепаду Османської імперії... Постановники вистави критику не сприймали з обох сторін. Арт- директор шоу Ертугруль Артеш наголосив, що в шоу немає жодних відхилень від історичних фактів. «Хурем зображена такою, якою була — вольовою і красивою жінкою. Інакше вона б не стала дружиною султана. Її головна мета — вижити в тому далеко не благородному світі», — розповів натхненник шоу. «Потрібно просто бути матір’ю, щоб зрозуміти вчинки Роксолани, яка ладна на все заради кращого життя свого сина», — ділиться своїми спостереженнями хореограф Їлдиз Джанкайя.

Головний персонаж вистави, утім, не закохана султанська пара, а... придворний кат Бостанджи баші. У Османській імперії«бостанджі» називали спеціально навчених катів, які «за сумісництвом» виконували роботу садівника. Для того, аби вони не розповідали про те, що відбувається при дворі, їм із дитинства відрізали язик. Головна авторська задумка шоу — саме німий розповідає історію української дівчини. І робить це мовою тіла, що й визначає формальну суть постановки — танцювальне шоу (щоправда, залаштунковий голос римованою турецькою мовою трактує рухи ката).

За словами хореографа пані Джанкайя, особливість вистави полягає в поєднанні традиційних і сучасних танців. Увазі глядачів пропонуються запальні акробатичні трюки і навіть танець живота у чоловічому виконанні. Як виявилося, чоловічий танець живота був надзвичайно популярним в Османській імперії, оскільки в окремих випадках мусульманським жінкам танцювати перед правителями заборонялося. Відмінність чоловічого танцю від жіночого полягає у різкішій й динамічнішій жестикуляції. На відміну від змісту вистави танцювальна програма шоу викликала у глядачів переважно схвальні відгуки, доказом чого стали неодноразові бурхливі овації. Роль Роксолани виконувала, до речі, слов’янка — дівчина із болгарського міста Пловдив Ірина Панова. Болгари, до слова, зазнали не менше бід від наскоків османів. Отож, акторка має достатньо підстав, аби перейнятися також патріотичними почуттями, які напевно переживала Роксолана. Трупа самого шоу вирізняється особливою «інтернаціональністю» — тут можна зустріти і українців, і росіян, і азербайджанців...

Підготовка вистави «Хурем Султан» тривала більше року. Вперше на суд глядачів вона була представлена у Стамбулі наприкінці минулого року. На сьогодні більше 80 тисяч глядачів стали свідками «реанімованої» історії кохання українки Насті Лісовської із Рогатина й османського володаря Сулеймана . Аби розширити коло таких спостерігачів, організатори вирушили з гастролями, дещо удосконаливши постановку. Першими відновлене шоу мали нагоду побачити численні туристи Анталії (серед яких — немало саме українців). Відповідаючи на запитання «Дня», чи немає планів показати шоу в Україні, арт-директор Ертугруль Атеш відповів: «Із задоволенням. Якщо буде запрошення, то обов’язково приїдемо...»

Сергій СОЛОДКИЙ, «День», Анталія — Київ. Фото автора
Газета: 
Рубрика: