Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Картини з Нормандії побачать у Дніпропетровську, а скульптури українського бароко — в Парижі!

Посол Франції в Україні Ален Ремі дав прийом у Національному художньому музеї України
12 листопада, 2012 - 20:10
КАРТИНИ ІЗ ФРАНЦУЗЬКОГО РЕГІОНУ НОРМАНДІЯ - ЦЕ КОЛЕКЦІЯ РОБІТ, СТВОРЕНИХ ЗА ІНІЦІАТИВОЮ РЕГІОНАЛЬНИХ ВЛАД ЩЕ НА ПОЧАТКУ 1990-х. ВОНА МІСТИТЬ ЯК ПОЛОТНА ПЕРЕСІЧНИХ МИТЦІВ, ТАК І КАРТИНИ ФРАНЦУЗЬКИХ КЛАСИКІВ - ЖАНА-БАТІСТА-КАМІЛЯ КОРО ТА ГЮСТАВА КУРБЕ, А ТАКОЖ ЩЕ ВІДОМІШИХ МАЙСТРІВ, ХУДОЖНИКІВ ПЕРШОГО РЯДУ: КЛОДА МОНЕ І П’ЄРА-ОГЮСТА РЕНУАРА... НА ФОТО: «ПІД ТЕНТОМ НА ПЛЯЖІ В БЛОНВІЛІ», ЖАК ВІЙОН, ПРИБЛИЗНО 1906 р.
ПОСОЛ ФРАНЦІЇ АЛЕН РЕМІ ТА ГІСТЬ ПРИЙОМУ ПАВЛО ГУДІМОВ - КОЛЕКЦІОНЕР, МУЗИКАНТ, ЗАСНОВНИК КУЛЬТУРНОГО ХОЛДИНГУ «ГУДІМОВ АРТ-ПРОЕКТ»
ФАХІВЦІ ВІДЗНАЧАЛИ, ЩО ДОБІРКА ПЕЙЗАЖІВ, НАТЮРМОРТІВ, КАРТИН ІЗ ЖИТТЯ НОРМАНДІЇ, ВИСТАВЛЕНА В НАЦІОНАЛЬНОМУ ХУДОЖНЬОМУ МУЗЕЇ УКРАЇНИ, МОГЛА БУТИ ХОРОШИМ ПОСІБНИКОМ ДЛЯ НЕСКЛАДНОГО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ХУДОЖНІХ СТИЛІВ У ФРАНЦУЗЬКОМУ ЖИВОПИСІ. НА ФОТО: «ХАТИНКА У ФОНТЕН-ЛЯ-МАЛЛЕ», ЕМІЛЬ-ОТОН ФРІЄЗ, 1901 р.

Захід було присвячено закриттю виставки «Нормандія у живописі» у нашій столиці. Виставка у Києві завершилася, а вже 15 листопада цю експозицію можна буде побачити у Дніпропетровському художньому музеї (вона триватиме до 13 січня 2013 року). Нагадаємо, водночас 21 листопада у Парижі стартує перша українська мистецька акція в Луврі (експозиція робіт українського скульптора бароко ХVIII ст. Іоанна Георга Пінзеля, яка триватиме до 25 лютого). Ці мистецькі події патронує месьє посол Ален Ремі спільно з колегами-дипломатами Франції та України.

- Цю виставку можна назвати мандрівницею, - сказав Посол Франції в Україні Ален РЕМІ. - Спочатку її побачили у Львові, потім понад два місяці картини роздивлялись в столиці, а незабаром експозицію буде презентовано у Дніпропетровську. Нам дуже приємно, що цей спільний проект посольства Франції, Міністерства культури України, Французького інституту в Україні підтримав Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького, Національний художній музей України та Дніпропетровський художній музей. Хочу подякувати також спонсорам, без яких ця виставка не відбулася б. Мені приємно повідомити, що дуже скоро вперше парижани побачать у Луврі 27 робіт славетного українського скульптора Пінзеля. (Це експонати з Музею Пінзеля Львівської національної галереї мистецтв, Тернопільського обласного краєзнавчого та художнього музеїв і Музею мистецтв Прикарпаття з Івано-Франківська.) Скульптури Пінзеля - з костьолу в с. Годовиця (Львівська обл.), де працював майстер, а також з костьолу Кларисок. До речі, внутрішній вигляд костьолу в Годовиці буде відтворено на експозиції в Луврі. Я переконаний, що такі спільні акції зміцнюють відносини між нашими державами. Упродовж вересня-жовтня і на початку листопада у залах НХМУ кияни побачили твори французьких художників ХІХ - початку ХХ століть з колекції під загальною назвою «Нормандія у живописі» (про цю резонансну мистецьку подію «День» уже писав). Треба зазначити, що всі дні, коли працювала експозиція, кияни та гості нашої столиці стояли у довжелезних чергах (по півтори-дві години!), щоб побачити твори Клода Моне, Теодора Жеріко, Каміля Коро, Огюста Ренуара тощо (вперше, з кінця 1970-х, у головному музеї нашої країни демонстрували картини цих майстрів). У колекції було представлено 57 робіт, написаних митцями різних художніх напрямків ХІХ століття: реалізму, романтизму, імпресіонізму та постімпресіонізму.

Як розказали «Дню» організатори, колекція «Нормандія в живописі» була започаткована 1992 року з ініціативи Регіональної ради Нижньої Нормандії. Згодом до колекції увійшло близько ста двадцяти полотен, що датуються від 1750 до 1950 року. Кожна картина (тим чи іншим способом) пов’язана з Нормандією; на деяких з них можна було побачити епізоди з життя художників або місця, де створювались картини.

- ЗМІ повідомили, що у Львові демонстрували 120 картин, а у Києві та Дніпропетровську показують лише 57, - зауважив «День» генеральному куратору колекції Алену ТАП’Є, головному доглядачеві Палацу образотворчих мистецтв міста Лілль (Франція).

- Річ у тому, що наша колекція справді складається зі 120 робіт, але в Україну ми привезли 57, які демонстрували у Львові, Києві й покажемо у Дніпропетровську, - пояснює Ален Тап’є. - Всі наші картини не подорожують, частина колекції (час від часу) повинна «відпочити». Ми поступово оновлюємо експозицію. Сама назва «Нормандія у живописі» говорить про те, що збірка представляє собою своєрідну подорож закутками неповторної країни, якою була Нормандія у ХІХ та на початку ХХ стст. Наша колекція розміщена у престижному місці - колишньому жіночому монастирі Абатства Дам (Abbaye aux Dames), в якому розташована Регіональна рада Нижньої Нормандії і який щорічно відвідують понад 10 тис. осіб. У Львові збірку подивилися 30 тисяч осіб, а у Києві - 50! Хоча встановлювати рекорди по кількості глядачів не є нашою метою. Для мене важлива освітня місія, щоб якомога більше людей ознайомились із живописом. 

- Перед поїздкою до Дніпропетровська ви провели у Києві дві лекції. У Шоколадному будинку виступали перед професійною аудиторією - музейними співробітникам та студентам. А у Книгарні «Є» друга зустріч відбулася вже у формі діалогу з масовою аудиторією. Йшлося про створення колекції «Нормандія в живописі».

- Я багато років працюю у музейній справі і темою лекції обрав розповідь про те, що потрібно робити хранителю, як знаходити і зберігати колекцію. А друга частина доповіді - це ширше розказати про імпресіонізм як жанр, у чому художники черпали натхнення, та імпресіонізм у живописі - у контексті французької культури, зокрема Нормандії.

Я втретє у Києві. Місто урбанізоване, і нові квартали мені нагадують Вавилонську вежу. Я не є прихильником прямокутного урбанізму. Київ має зберегти своє «обличчя». Особливо свою барочну красу та ідентичність. Мені здається, що нове потрібно обережно будувати, щоб не зруйнувати старовинного колориту вашої столиці... Не треба повторювати помилки інших країн, які все старе викидають і руйнують...

Я обов’язково піду в Лувр і подивлюся виставку Пінзеля. Роботи цього видатного українського скульптора дуже цікаві, у майстра особлива манера, яка відрізняє митця від інших. Мені хочеться, щоб ми разом з українськими колегами подумали про спільні творчі акції на майбутнє і щоб це було щось грандіозне.

- Виставка не просто хороша і достойна, а й дуже своєчасна, - вважає в.о. генерального директора НХМУ Тетяна МІРОНОВА. - Сім місяців тому я прийшла працювати у цей музей. Тоді не всі кияни знали музейну адресу, а коли тривала виставка «Нормандія у живописі», то і адресу дізналися, і у чергах стояли, щоб побачити картини. І це мене дуже тішить. Ми не тільки виконали, а й перевиконали план відвідуваності (це теж важливо, бо три останні роки люди рідко ходили до музею). Треба зазначити, що після виставки чимало людей говорили, що відкрили для себе «перлини», які побачили з фондів нашого музею. І це прекрасно, що кияни та гості нашої столиці виявляють зацікавленість до експозиції саме Національного художнього музею України!
 

 

Тетяна ПОЛІЩУК, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Рубрика: