Після хвилі протесту з боку артистів і продюсерів, проведення громадських слухань і круглих столів (див. «День» №214, 24 листопада 2011 «Передоплата за... аншлаг» і №237, 27 грудня 2011 «Руки геть від творчості») проти законодавчих новацій, які могли поставити українських музикантів, промоутерів, незалежний бізнес і артистів у ситуацію жорсткого адміністративного контролю та фінансової повинності, а вартість квитків зросла б на 50%, Верховна Рада зняла з розгляду законопроект про внесення змін до Закону «Про гастрольні заходи в Україні» (№8757)! Постанову про зняття законопроекту з розгляду підтримали 278 депутатів.
Нагадаємо, після прийняття в першому читанні законопроект № 8757 викликав хвилю протесту у творчому середовищі. Українські артисти й продюсери звернулися до влади з проханням скасувати законопроект, оскільки він ставить під загрозу існування гастрольної діяльності в Україні та ігнорує інтереси споживача. У разі прийняття законопроекту фахівці прогнозували підвищення вартості квитків на 25—50%. За оформлення і видачу свідоцтва про проведення гастрольного заходу планувалося стягувати плату в розмірі: для гастрольних заходів з участю художніх колективів та окремих виконавців у жанрах театрального, академічного музичного, народного музичного мистецтва, фольклору — 1% від аншлагової вартості гастрольного заходу; для гастрольних заходів з участю естрадних, циркових колективів та окремих виконавців — 3% від аншлагової вартості гастрольного заходу; для шоу-програм усіх видів, а також у розважальних закладах з участю художніх колективів та окремих виконавців — 5% від аншлагової вартості гастрольного заходу.
Передбачалося, що плату за оформлення і надання свідоцтва про проведення гастрольного заходу (крім благодійного) на території України вносить його організатор.
«Рішення парламенту — спільна перемога всіх тих, хто вступив у відкриту боротьбу з планами уряду провести «культурну контрреволюцію», запровадити новий корупційний податок на артистів та організаторів гастрольних заходів...», — зазначила депутат ВР Наталія КОРОЛЕВСЬКА.
На її думку, окрім вагомої корупційної складової, проект закону давав можливість владі впливати на виборчу кампанію. «Запропонований законопроект давав можливість тиснути на діячів культури, щоб вони посіли «правильну» позицію. Для цього передбачалося створити механізми блокування гастролей тих артистів, які підтримують опозицію. Або покарання артиста після участі в передвиборчому мітингу», — цитує слова народного депутата прес-служба Королевської.
Дмитро ПРИКОРДОННИЙ, голова Коаліції артистів та продюсерів України:
— Це був антинародний законопроект! Добре, що депутати дослухались до нас і взагалі зняли його з розгляду. Погодьтеся, безглуздо кожного разу брати дозвільне свідоцтво на проведення концертів на виступи артистів (чиновники з Мінкульту могли дозволяти чи забороняти будь-яку програму, концерт чи шоу); так само щодо фіскальних функцій — там планувалося брати штрафи (20% від аншлагової вартості квитків, тобто всіх квитків, продані вони чи ні). Це абсолютний абсурд! Не можна платити податок за непроданий товар... На мою думку, треба сплачувати 3% від проданих квитків, якщо артист не резидент України. Іноземець приїхав до нашої країни, провів концерт — заплатив 3% податку, і ці кошти йдуть на підтримку вітчизняної культури. Це зрозумілий податок, ми всі його підтримуємо. Потрібно розробити механізм організації гастрольної діяльності. Я вважаю, що поправки до законопроекту має робити комплексна група, до якої увійдуть не тільки працівники Міністерства культури, а й продюсери, організатори гастролей, артисти, також треба створити фонд, у який увійдуть представники громадськості, а зібрані кошти підуть на підтримку театрів, національних колективів, молодих артистів і музикантів. Це зробити просто — внести декілька змін у податковий кодекс та організувати спецфонд, кошти якого розподілятимуть Міністерство культури разом із працівниками громадськості. У нас є Асоціація промоутерів, Асоціація коаліції артистів та продюсерів України і всіх треба залучати до співпраці до створення нового «Закону про гастрольну діяльність».
Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА, директор PR-компанії «Дель Арте»:
— Коли Закон про гастрольну діяльність був ухвалений парламентом у першому читанні, то завирували неабиякі пристрасті, й завдяки тому, що промоутери, котрі раніше не знали один одного, вважали себе конкурентами, вперше об’єдналися — саме це, на мій погляд, стало першим кроком до успіху. Те, що промоутери з усієї України виступили єдиним фронтом (їх небагато — два-три на місто), почали бити на сполох, звернулися до преси та ТБ, активно брали участь у круглих столах, ініційованих Міністерством культури, засіданнях комітету ВР, і їх підтримали продюсери, артисти, організатори гастролей, а також громадськість — стало запорукою того, що законопроект удалося не просто зняти з другого читання, а взагалі з розгляду! Слід сказати, що однією з перших газета «День» порушила цю проблему на своїх шпальтах. У результаті вдалося відхилити нецивілізований закон. Тому що ті пункти, які в ньому були закладені, — непрофесійні та безграмотні й суперечили Конституції України, а також суперечили всім нормам ведення організації гастрольного бізнесу. Цей законопроект вивів на поверхню проблеми, що є сьогодні в нашому шоу-бізнесі. Наприклад, у багатьох країнах, зокрема європейських, і на тлі фінансової кризи, всі промоутери, продюсери й артисти об’єднуються в профспілки й асоціації. Вони між собою не лише тісно спілкуються, а й домовляються про спільні дії та передусім думають про глядачів. Оскільки сьогодні людям важко знайти гроші, щоб раз на місяць піти сім’єю на футбол, бокс, концерт або виставу, дорогі гастролі або спортивні заходи організатори акцій не проводять день у день. Це елементарний приклад, як організовувати шоу-ринок. Усім добре: глядачі ходять на ті чи інші заходи, знаючи заздалегідь, на що відкласти гроші, щоб побачити того чи іншого артиста, співака, музиканта, спортсмена, а промоутери гарантовано заробляють, не в програші й артисти, отримуючи гонорари. Я сподіваюся, що незабаром українські промоутери об’єднаються, створять асоціацію й спільно розв’язуватимуть проблеми, як це роблять їхні зарубіжні колеги в Німеччині та Великій Британії, проводячи гастролі зірок не лише у великих, а й у маленьких містах. Хочу підкреслити, що сама ідея, коли іноземні гастролери сплачують внески до фонду підтримки національних колективів, — добра, й ніхто від цього не відмовляється. Сподіваюся, що, готуючи новий законопроект, чиновники Мінкульту залучать до роботи професіоналів, які на практиці займаються шоу-бізнесом і гастролями артистів, і буде створено правильний і цивілізований закон. Давно назріла необхідність ухвалення Закону про меценатство, й від цього виграють, як глядачі, так і артисти й промоутери.