У Національній музичній академії України ім. П. Чайковського відбулася Міжнародна науково-практична конференція до 170-річчя від дня народження фундатора української класичної музики Миколи Лисенка «Сучасний музичний театр: проблеми інтерпретації оперної класики».
Нагадаємо, НМАУ долучилася до практичного рішення проблем сучасного оперного театру понад десять років тому, коли почала виховувати фахівців з оперної режисури. Активізації цього процесу сприяла організація 2009 року щорічної Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої сучасному музичному театру. Проект ініціював завідувач кафедри оперної підготовки та музичної режисури, ректор академії В. Рожок.
Нинішня конференція перетворилася на справжній міжнародний форум, який об’єднав турботою за майбутнє опери фахівців музично-театральних професій різних країн. Для обговорення проблем інтерпретації оперної класики до Києва приїхали дослідники, критики і практики музичного театру з Білорусі (Мінськ), Росії (Москва), України (Львів, Одеса, Харків, Севастополь, Суми, Полтава, Луцьк). Широту кола обговорюваних проблем забезпечила різноманітність фахової орієнтації учасників. Перетиналися точки зору сучасних композиторів і бачення знаних та молодих режисерів, практичний досвід співаків, акторів, завідувачів літературної частини оперних театрів і аналітичні узагальнення музичних критиків. Глибини осмисленню процесів світового оперного театру додала участь 17 докторів мистецтв, а також постійного співучасника проекту — кафедри історії зарубіжної музики академії на чолі з фундатором національної школи оперознавства М. Черкашиною-Губаренко. Із загальних питань інтерпретації опер класичного репертуару, які є незмінним предметом осмислення сучасних практиків і теоретиків театру, було виокремлено коло проблем, пов’язаних із музично-театральним спадком фундатора української класичної музики Миколи Лисенка. Ювілей композитора актуалізував розмову про болючі сторони національної оперної сцени, а саме про відсутність його творів на сценах більшості українських театрів. Аналізувалися історичні умови виникнення музично-театральних опусів Лисенка й історія їхнього сценічного життя, виявлялися й обговорювалися причини недостатнього інтересу в режисерів та оперних колективів до лисенківських партитур. У світлі інтеграції України до європейського культурного простору, де кожній країні притаманне сценічно-практичне зберігання добутку фундаторів національної музичної традиції, особливо гостро постало питання повернення українській нації її національної оперної спадщини й, перш за все, творів її фундатора — Миколи Лисенка. Ця тема прозвучала в доповіді автора проекту Володимира Рожка, якою відкривалася конференція, вона стала камертоном для обговорення долі лисенківської музично-театральної спадщини.
До речі, дні наукової роботи були прикрашені двома театральними подіями. Оперна конференція після урочистого відкриття розпочалася майстер-класом видатного українського диригента, професора академії В. Сіренка. Як диригент-постановник він продемонстрував високий зразок роботи з оперними виконавцями й оркестрантами на прикладі опери К. В. Глюка «Орфей і Евридика» (репертуарного твору Оперної студії академії, режисер — Л. Леванова). Вшанували і знакову особистість української музичної культури, видатного співака, професора академії Дмитра Гнатюка. Свій творчий шлях він розпочав солістом опери, а продовжує її режисером. Кульмінацією його вокально-практичного пізнання спадщини Лисенка є партія Енея. Як режисер Дмитро Михайлович реалізував на сцені Оперної студії академії знамениту лисенківську «Наталку Полтавку», що й стала предметом майстер-класу.
З нагоди 170-річчя від дня народження та 100-річчя від дня смерті видатного українського композитора — основоположника української класичної музики, піаніста, диригента, вченого-фольклориста, музично-громадського діяча Миколи Віталійовича Лисенка (22/ІІІ 1842 — 6/ХІ 1912) по всій Україні та за кордоном відбудеться ціла низка заходів. Зокрема, серед найближчих подій у кінці березня в Харкові пройде «Лисенко-фест». 22 березня у Національній філармонії — вечір під назвою «Життя Миколи Віталійовича Лисенка в музиці й листах». Це авторський проект відомої піаністки Людмили Марцевич. У програмі візьмуть участь: Анатолій Паламаренко (художнє слово), співаки Валерій Буймістер (баритон), Ольга Чубарева (сопрано), Анатолій Юрченко (баритон), Валентина Матюшенко (сопрано), Сергій Бортник (тенор), Роман Смоляр (бас) та інші. Протягом року також пройдуть серії концертів із творів Лисенка та присвячені композитору конференції, конкурси, що їх організують кафедри спеціального фортепіано, скрипки, струнно-смичкових інструментів, співу, народних інструментів, камерного ансамблю, концертмейстерства.