Унікальна ідея нового покриття для металу дозволить виробникам металевих виробів давати на свою продукцію довічну гарантію, переконаний учень Малої академії наук України, киянин Назарій Медюх. Про свій винахід він розповів в інтерв’ю проекту Інтелект.UA (www.intellect-ua.info). За словами розробника, нова методика захисту металевих поверхонь полягає в об’єднанні одразу двох технологій нанесення на метал захисних матеріалів. «Це електролітичний та електрофоретичний методи. Досі їх застосовували окремо. Треба спочатку нанести одне покриття, а потім просочити його іншим. Це зробить захист міцнішим, не таким крихким, практично вічним», — пояснює Н.Медюх.
Спочатку залізо слід покривати спеціальним матеріалом, створеним на основі металу, а вже потім тими сполуками, які будуть надавати йому потрібні властивості. «Я розглядав різні методи нанесення захисних покриттів. Перший, найпростіший і найдешевший, полягає у звичайному електролітичному нанесенні металу на зразок. Але при цьому в сам розчин для покращення властивостей отриманих покриттів додаються частинки бору», — розповів винахідник. Він також додав, що електролітичне покриття не підходить сполукам, які мають високу температуру плавлення. Це титан, хром, молібден. Технологія електрофоретичного покриття окремо теж не зовсім ефективна. Зазвичай на метал наносять тугоплавкі матеріали, температура яких вища за температуру плавлення заліза. Це титан, цирконій, хром, вольфрам та інші. Як покриття ці матеріали проявили себе добре, але вони крихкі.
— Повністю позбутися корозії металів неможливо, бо це є закономірний процес. Та реально істотно зменшити швидкість окислення. Метал, оброблений за моєю технологією, підійде навіть для будівництва літаків. Однак захищати поверхні потрібно не лише в авіації. Іржа дошкуляє усім галузям. Щорічно через псування металу з ладу виходить близько 10% усіх споруд на планеті. Особливо тісно з корозією знайомі автовласники та комунальники, — відзначив Н.Медюх.
Експерт Інституту проблем матеріалознавства Андрій Котко підкреслив: «Автомобілі без антикорозійного захисту жили б кілька років. Кожен водій захищає свою машину від корозії. Інакше вона не протягне і трьох років. Антикорозійна броня сучасного автомобіля, окрім цинкування кузова, передбачає нанесення спеціальних ґрунтовок, емалі, лаку. Та навіть з таким захистом уберегти автівку від іржі неможливо. Особливо корозія чатує на машини у гаражах, які не провітрюються». Зі слів експертів, за великої вологості швидкість корозії металу в замкнутому приміщенні, боксі з бетонною підлогою становить 1 мм на рік.
Назарій Медюх запевнив, що його метод захисту металевих виробів не потребуватиме великих коштів. Крім того, під час досліджень манівець також знайшов спосіб, як відновлювати вже зношені металеві деталі — шляхом плазмового напилення. За словами винахідника, струмінь плазми найкраще переносить розплавлені частинки корозійностійкого матеріалу на поверхню металу.