Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Музична мандрівка до Франції

13 лютого, 2007 - 00:00
СВІТЛАНА ШАБАЛТІНА

У Києво-Могилянській академії відбувся концерт клавесинної музики.

У виконанні професора Національної музичної академії України ім. П. Чайковського Світлани Шабалтіної прозвучали твори для клавесина українських і французьких композиторів.

Незвичність цієї програми виявилася в чергуванні вітчизняної та французької музики, яке зробило концерт одночасно суцільним і різноманітним. Приміщення дуже добре пасувало для камерної і аристократичної програми: шафи з книгами до самої стелі, атмосфера найстарішого українського ВНЗ, розташованого в одному з наймальовничіших районів Києва, доповнювали чарівливий аромат старовини.

Незважаючи на фантастичну популярність старовинної музики в Європі і в усьому світі і на відродження традиції автентичного виконання (тобто максимально наближеного до історично достовірного), у Києві такі концерти досі рідкість. Двомануальний (тобто з двома клавіатурами) клавесин, на якому грає Світлана Шабалтіна, виготовлено київським майстром Дмитром Титенком із матеріалів французького ательє Ducornet, яке займається виробництвом копій старовинних інструментів.

Треба сказати, що довгий час загальноприйнятою в офіційному музикознавстві була думка про клавесин як про недосконалого попередника сучасного фортепіано. Однак бурхливий розквіт у останні декілька десятиріч традиції виконання старовинної музики довів, що клавесин — самостійний інструмент із необмеженими виразними та віртуозними можливостями, неповторний тембр якого ще декілька сторіч тому викликав до життя колосальний масив музики найвищого художнього рівня (гадаю, що навіть недосвідченому слухачеві щось говорять імена, наприклад, Йоганна Себастьяна Баха чи Георга Фрідріха Генделя — вони створили безліч творів для клавесина).

Публіка могла не лише натішитися повним чарівності звучанням справжнього клавесина і своєрідністю музичного стилю Жана-Філіпа Рамо і Дмитра Бортнянського, Антуана Форкере і інших чудових авторів. Завдяки ємнісним коментарям конферансьє Ганни Гадецької глядачі зробили ще й приємну екскурсію в часі, познайомившись із найбільш цікавими фактами з творчої біографії композиторів-клавесиністів. Оригінальним і ефектним завершенням вечора стало виконання декількох танців з Львівської табулатури: на цей раз клавесин звучав у супроводі бубна (цю партію виконала конферансьє концерту — музикознавець і журналіст Ганна Гадецька). Публіка не залишила Світлані Шабалтіній вибору: овації просто змусили її грати на «біс»…

Олена ЖУКОВА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: