«Пінгвін-МС» — так називається унікальна конструкція-велоковчег, винайдена відомим донецьким мандрівником Леонідом Микулою, який нинішнього року має намір вирушити на підкорення Південного полюса Землі саме на своєму винаході.
На створення агрегату у 63-річного Л. Микули, який, до речі, колись прославився своїми подорожами на ходулях Європою та сходженням на Говерлу, пішло майже два роки. Зимовий же час для подорожі Антарктидою обрано невипадково — коли в Україні зима, на шостому континенті якраз настає коротке літо, завдяки чому завойовникам полюса вдасться уникнути багатьох додаткових складнощів. Утім, навіть якщо непередбачені труднощі й виникнуть у дорозі, захищати від них мандрівників буде саме «Пінгвін-МС», який спеціально сконструйований так, що поєднує в собі одночасно функції веломобіля, яхти, катера, механічних саней та буєра, а також може служити своєрідним холодильником для провізії і… житлом для екіпажу.
1500 КМ ПО СНІГУ І ВОДІ
До речі, присвячений винахід знаменитому мандрівнику — англійцю Роберту Скотту — сміливцю, який уперше в історії вирішив підкорити полюс силовим методом, тягнучи сани до самого серця Антарктиди і назад. І тоді Р. Скотту вдалося дійти до полюса, але назад він не повернувся. Сьогодні цей мандрівник є для донецького винахідника справжнім кумиром, про що й говорять останні дві букви у назві велоковчега — МС, що розшифровується як «Присвячується Скотту». Втім, присвячення це простежується не лише на словах, але й на ділі: сам Л. Микула також віддає перевагу саме силовому методу подолання перешкод, коли все залежить від витривалості людини та її психологічної стійкості. І у своїй пригоді він розраховує на успіх, хоч, звичайно, не виключає й поразки. Говорить, що навіть якщо побувати на Південному полюсі не вдасться, найголовніше — це зробити спробу.
Підкоряти шостий континент Л. Микула вирушить не один, а у тандемі з відомим грузинським мандрівником Джумбером Лежавою (який до цього вже двічі побував в Антарктиді), досягнення якого, до речі, занесено до Книги рекордів Гіннесса.
За попередніми даними, експедиція повинна зайняти близько місяця. Втім, у тому, щоб подолати весь шлях своєчасно і вкластися в коротке антарктичне літо, мандрівникам і покликаний допомогти велоковчег, який уміє розвивати швидкість до 18 км за годину, що дозволить учасникам експедиції за одну добу пройти понад 400 км. Загальна ж довжина маршруту приблизно становитиме понад 1500 кілометрів, причому варто відзначити, що маршрут українського веломобіліста буде на 400 км довшим, ніж маршрут, яким пройшов його кумир Р. Скотт. Стартуватиме ж експедиція від англійської полярної станції Халлі на північно-західному узбережжі Антарктиди (запасний варіант — з аргентинської станції «Генерал Бельграно-IV»). При цьому весь шлях буде подолано саме з використанням виключно мускульної сили мандрівників. Утім, у разі необхідності велоковчег може бути перетворений на яхту, для чого передбачені вітрила, а також, якщо мандрівникам пощастить не потрапити в шторм, — на катер, який працює як маленький катамаран. На воді, до речі, «Пінгвін-МС» розвиває швидкість до 10 кілометрів за годину, що, звичайно, трохи менше, ніж на суші, але теж дуже непогано.
Крім того, враховуючи умови Антарктиди, мандрівник також передбачив легке перетворення свого винаходу на справжні сани, які легко і швидко підуть по снігу. Форма днища «Пінгвіна» розроблена так, щоб плавно ковзати по льоду і не провалюватися в рихлий сніг. А як рушійна сила знову-таки виступає сила самих мандрівників. Утім, прискорити рух велоковчега зможе й попутний вітер.
ТЕПЛІ СНИ
Уночі ж агрегат може бути зручно перетворений на досить затишне, хоч і дещо тісне, житло: довжина агрегату — трохи більше двох метрів, ширина — 1,3 метра. Повністю розрахувавши всі нюанси своєї подорожі, вони збираються взяти в експедицію лише 30–40 кілограмів їжі, хоч, звичайно, для такої подорожі необхідний у середньому 50-кілограмовий запас.
Єдине, з чим можуть виникнути труднощі в учасників експедиції, — це погодні умови. Безумовно, в той час, який вони обрали для своєї подорожі, антарктичні морози не такі сильні, як узимку, — температура не опускається нижче —50 градусів за Цельсієм. Однак для людей, які звикли до нашого клімату, й така температура занадто низька, до того ж єдиним порятунком від холоду у мандрівників буде лише теплий одяг та… 15-міліметрова товщина стін ковчега. Проте Леонід Микула і Джумбер Лежава стверджують, що холодів не бояться. «Конструкція зроблена з двошарового склопластику, — пояснив Л. Микула під час презентації свого агрегату. — А між шарами пластику знаходиться спеціальний утеплювач — дуже міцний матеріал. Його буде достатньо, щоб захистити екіпаж від антарктичного холоду». Крім того, за словами винахідника, додаткове утеплення «Пінгвіна» здійснюватиметься ще й за рахунок спеціального покриття термозахисною фарбою, яку нанесено на каркас машини зсередини. Це ноу-хау, за словами Л. Микули, зовсім нещодавно було винайдене в Німеччині і являє собою спеціальний склад, яким покривають космічні кораблі та полярні всюдиходи для того, щоб частково втримати тепло всередині приміщення. «Така фарба утримує 8—45% тепла, залежно від того, наскільки вона щільно нанесена і наскільки герметичний об’єкт», — говорить мандрівник, додаючи, що за рахунок цього ноу-хау навіть у найхолодніші дні пiд час антарктичної експедиції всередині «Пінгвіна» підтримуватиметься плюсова температура.
АНТАРКТИЧНА ЗАРЯДКА
Перше, що планує зробити грузинський мандрівник, коли дістанеться Південного полюса, — віджатися. У цій справі він — багаторазовий чемпіон світу, і за хвилину може віджатися 135 разів, за 24 години — понад 44 тисячі.
І лише після цього своєрідного обряду обидва компаньйони закладуть у самому серці Антарктиди капсулу з емблемами України та Грузії. Це, до речі, не випадкове рішення: сама ідея з експедицією задумувалася передусім з однією- єдиною метою — «підтримати позитивний імідж України як держави, в якій живуть сміливі і талановиті люди».
Крім цього завдання, у мандрівників є ще одне — довести всім, що в житті кожної людини, незалежно від її віку, має бути місце для справжніх пригод, справді героїчних вчинків, міцності духу та «безлічі цікавих ідей для того, щоб людина пізнала себе і показала це людям».