Кореспонденти Reuters стали свідками визначного моменту: Німеччина нещодавно повернула три твори мистецтва нащадку французького-єврейського колекціонера, який володів ними до смерті 1941 року під час окупації нацистами Франції.
Два зображення походять із скарбниці творів Корнеліуса Гурліта, яку було відкрито 2012 року німецькими податковими інспекторами в Мюнхені. Його батько був торговцем мистецтвом і продавав те, що нацисти виключили як «вироджене» мистецтво.
На церемонії у Берліні міністр культури Моніка ГРЮТЕРС заявила, що повернення фотографій було невеликим, але важливим кроком.
«Ми, німці, знаємо про свої помилки і знаємо, що ніколи не можемо виправити бідність. Але принаймні повернення таких витворів мистецтва — це невеликі, проте важливі та необхідні кроки до справедливості», — сказала вона.
Старша племінниця власника зображень, юрист і паризький колекціонер мистецтв Арман Дорвіль, заявила, що її дуже зворушило повернення.
«Якби зображення могли говорити, якби вони могли розповісти нам про свою поїздку, вони розповіли б нам про неймовірну кількість грабежів та шахрайських продажів», — додала вона на церемонії, поросивши не ідентифікувати їх. Подякував німецькому урядові за його зусилля розкрити походження творів мистецтва та повернути їх там, де це можливо, особливо через 75 років після звільнення Освенціма (концентраційного табору і табору смерті Аушвіц).
«Ви виконуєте зобов’язання зберігати пам’ять в живих, і це відбувається сьогодні, на 75-ту річницю звільнення Освенціма — це... символ», — додала Дорвіль.
Два зображення в колекції Гурлітта — акварель під назвою «Дама у вечірньому вбранні» та картина маслом «Портрет дами» Жана-Луї Форена. Третя робота, «Амазонка про вирощування коня», — це малюнок Костянтина Боя, який був у приватній власності.
Уряд Німеччини заявив, що 13 витворів мистецтва були повернуті їхнім законним власникам після того, як вони були визначені як розграбоване мистецтво.