Кращим фільмом визнано «Король промовляє!» Кращий режисер — Том Хупер («Король промовляє!») Кращі виконавці головної чоловічої та головної жіночої ролей — Колін Ферт («Король промовляє!») і Наталі Портман («Чорний лебідь») відповідно. Лідери за кількістю статуеток — «Король промовляє!» та «Початок» (режисер — Крістофер Нолан) — по чотири, втім, у «Початку» нагороди за технологію виробництва — спецефекти, звук, монтаж звука, операторська робота. Несподіванкою виявилися скромні успіхи прогнозованого фаворита — «Соціальної мережі» Девіда Фінчера: призи лише за монтаж, сценарій за літературним твором і саундтрек. Без жодної статуетки залишився й вестерн «Справжня мужність» Джоела й Етана Коенів — а втім, брати вже мали свій тріумф із драмою «Старим тут не місце».
Цього року «Оскар» мав кілька цікавих особливостей.
По-перше, серед номінантів у категорії «найкращий фільм» було чотири роботи, зняті за реальними подіями, по суті, кінобіографії (байопіки), причому ці стрічки було визнано фаворитами: «Король промовляє!» (висунутий у 12 номінаціях), «Соціальна мережа», «Боєць», «127 годин».
Доволі несподівана інтрига виникла в номінації «кращий документальний фільм». Одним із п’яти претендентів став «Вихід через сувенірну крамницю», зафільмований знаменитим британським вуличним художником Бенксі. Як і всі стріт-артисти, він суворо дотримується анонімності: у «Крамниці» його обличчя закрите капюшоном, голос змінено. Організатори церемонії попередили художника, що він не зможе прийти в костюмі, який приховуватиме особу номінанта: «Уявіть собі, що його фільм переможе. На сцену вийдуть п’ятеро людей у мавпячих масках, і кожен стверджуватиме, що він і є Бенксі. То кому ж нам тоді вручати премію?» А втім, тверде переконання академіків, що неігрове кіно має займатися винятково публіцистикою, взяло гору — перемогла «Внутрішня справа» (режисер — Чарльз Фергюсон) про причини кризи 2008 року.
Повертаючись до номінації «кращий фільм», варто відзначити пістрявість сприску претендентів, породжену зміною політики Кіноакадемії: з минулого року замість традиційних п’яти беруть аж десятеро номінантів. Це призводить до того, що за одну нагороду змагаються такі абсолютно непорівнянні роботи, як «Історія іграшок» та, приміром, «Зимова кістка».
Для вітчизняного глядача цей «Оскар» цікавий ще й наявністю режисера українського походження: мешканка Лос-Анджелеса, онука мігрантів із нашої країни Ліза Холоденко вперше увійшла до омріяного списку з мелодрамою «Діти в порядку».
За винятком перенасиченого спецефектами і бойовими сценами «Початку» й вестерну Коенів, майже весь список займають камерні драми, до речі, цілком успішні в прокаті. Невідомо, яким чином (мабуть, таки спрацювало демократичне розширення списку) тут з’явилася картина Дебри Гранік «Зимова кістка»: справді авторське (що підтверджено призами фестивалів у Берліні та Санденсі), похмуре, часом навіть безнадійне за настроєм незалежне кіно, побудоване на сильних характерах, така собі малобюджетна родинна сага — до речі, назва «Справжня мужність» цілком підійшла б також цьому фільму. І якщо вже говорити про особисті кінокритичні уподобання, то з усієї десятки саме «Кістка» є справді цікавою, не прилагодженою під масові смаки оповіддю про простих людей, котрі, навіть борючись за виживання, зберігають власну гідність і здатність бодай когось любити.
У категорії «краща повнометражна анімація» протистояння авторського і комерційного мистецтва повторилося в тому, що сюди потрапила, з одного боку, «Історія іграшок», з іншого — вишуканий «Ілюзіоніст» одного з найкращих світових аніматорів, француза Сильвена Шоме. Він уже був серед номінантів із чудовим «Тріо з Бельвіля» (2003), але статуетку тоді віддали черговій диснеївській одноденці «У пошуках Немо». Дива не відбулося й цього разу: знову вирішили, що анімація створюється тільки для дітей.
Авторитет «Оскара» в тому, що ця нагорода дає певну подачу суспільству, ніби визначає його настрій. Тож, вочевидь, на часі — не фільми про нове інтернет-покоління, котре починає правити світом, а по-британськи стримане кіно про правителів минулого, про те, що і сам король — теж людина, рівним чином смішна і зворушлива, слабка людина, що потребує вчасної допомоги кмітливого джентльмена з народу; і, зрештою, оповідь про вразливого й талановитого егоцентрика програла історії міцної чоловічої дружби.
ПОВНИЙ СПИСОК ПЕРЕМОЖЦІВ «ОСКАРА-2011»
Кращий фільм: «Король промовляє!», режисер — Том Хупер.
Краща режисура: Том Хупер за «Король промовляє!»
Краща чоловіча роль: Колін Ферт («Король промовляє!»)
Краща жіноча роль: Наталі Портман («Чорний лебідь»).
Краща чоловіча роль другого плану: Крістіан Бейл («Боєць»).
Краща жіноча роль другого плану: Мелісса Лео («Боєць»).
Кращий іноземний фільм: «Помста» (Сюзанн Бір, Данія).
Кращий повнометражний мультфільм: «Історія іграшок-3» (Лі Анкріч).
Кращий монтаж: «Соціальна мережа».
Краща робота художника-постановника: «Аліса в країні чудес» (режисер — Тім Бертон).
Краща операторська робота: «Початок».
Кращі костюми: «Аліса в країні чудес».
Краща документальна повнометражна стрічка: «Внутрішня справа».
Кращий документальний короткометражний фільм: «Тут нема чужих».
Кращий грим: «Людина-вовк».
Краща музика: «Соціальная мережа».
Краща пісня: «We Belong Together» з «Історії іграшок-3».
Кращий короткометражній мультфільм: «Втрата».
Кращий короткометражний фільм: «Бог кохання».
Кращий монтаж звуку: «Початок».
Кращий звук: «Початок».
Кращі спецефекти: «Початок».
Кращий сценарій за літературним твором: «Соціальна мережа».
Кращий оригінальний сценарій: «Король промовляє!»