Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Севастополь як приклад патріотизму

Відбулася прем’єра документального фільму режисера Івана Канівця «Тризуб Нептуна»
30 вересня, 2010 - 00:00

Іван Канівець — цьогорічний випускник Київського університету театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого, учень режисера Василя Вітра. Свій фільм «Тризуб Нептуна» він створював як дипломну роботу, проте стрічка вже отримала спеціальну відзнаку п’ятого Львівського міжнародного кінофестивалю незалежного кіно «КіноЛев 2010».

«Тризуб Нептуна» — це документальна хроніка не надто відомих широкому загалу подій. Фільм розповідає про те, як у 1918 році, у вирі революції, без централізованої підтримки з боку лідерів УНР морякам-українцям вдалося підняти національні прапори на всіх кораблях Чорноморського флоту. У результаті без революцій та кровопролиття був сформований національний Чорноморський флот.

— Під час створення фільму я прагнув показати на прикладі, що для того, аби творити вільну незалежну Україну, не потрібно чекати команди згори — розбудовувати флот, берегти мову чи реформувати економіку. Українці Севастополя дали нам у цьому дуже гарний приклад. З тих документів, які я вивчав під час роботи над фільмом, зрозуміло, що організації, яка б цілеспрямовано працювала над створенням флоту, не було. Була лише ініціатива моряків, яка доносилася до офіцерів, а далі втілювалася в життя, — говорить про авторський задум фільму Іван Канівець.

Інший наскрізний мотив стрічки — це підйом українського життя у Севастополі на тлі національного самовизначення, про що сьогодні теж мало хто знає. А насправді напередодні більшовицького перевороту навіть дружина адмірала Олександра Колчака ходила Севастополем у полтавському національному вбранні.

Кінострічка створена на основі хронік з французького та німецького архівів. Окрім режисера Івана Канівця, над фільмом працювали народний артист України Богдан Бенюк, звукорежисер Андрій Пархоменко, військові історики Андрій Лубенець та Ігор Гриценко. «Тризуб Нептуна» — це фактично другий фільм за період незалежності, який звертається до теми національного флоту. 15 років тому з’явилася стрічка «Загибель ескадри», але вона так і не дійшла до масового глядача.

— Перевага цього фільму у тому, що авторам, розкриваючи складні історичні події, які, по суті, завершилися поразкою, вдалося створити позитивний емоційний фон. І це має оцінити глядач, — вважає кінорежисер, викладач Київського університету театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого Василь Вітер. — Водночас ми не очікували, що фільм так швидко набуде розголосу. Адже такі теми у нас не завжди вітають.

Поки що Івана Канівця запросили показати стрічку «Тризуб Нептуна» слухачам Національного університету оборони України. Але чи отримає вона доступ до широкого глядача, зважаючи на ситуацію в українському інформаційному просторі, — під запитанням.

Вікторія СКУБА, «День»
Газета: 
Рубрика: