Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Стара традиція — нова шляхта?

В Україні вперше пройшов бал-маскарад
21 лютого, 2006 - 00:00
ВИСТУП АРТИСТІВ КИЇВСЬКОГО ТЕАТРУ БАЛЬНОГО ТАНЦЮ / СХОВАВШИСЬ ЗА МАСКОЮ, МОЖНА БУЛО ДОЗВОЛИТИ СОБІ ЛЕГКИЙ ФЛІРТ... У ВИХОРІ ВАЛЬСУ ПОСОЛ АВСТРІЇ В УКРАЇНІ МІХАЕЛЬ МІІСС БАЛ-МАСКАРАД ЗНАМЕНУВАВ ВІДКРИТТЯ БАЛЬНОГО СЕЗОНУ-2006 ТАНЦЮЮТЬ УСІ!

Балом-маскарадом у столичному Жовтневому палаці відкрився цьогорічний бальний сезон. Цю традицію започаткувало Посольство Австрії в Україні, провівши вже чотири таких світських раути. Останній — незабутній Віденський бал в Національній опері торік. За словами Посла Міхаеля Міiсса, він за своєю вишуканістю найбільш нагадував ті, що влаштовують у Відні. Взагалі, такі торжества входять у, так би мовити, обов’язкове «меню» проведення часу для австрійців. Представники різних професій і, відповідно, i різних суспільних прошарків організовують кожен свої свята. Щороку їх відбувається близько трьохсот! До речі, там також у січні або лютому (немає чітко встановленої дати) відбувається феєричний карнавал для політичної, бізнесової та мистецької еліт, що входить у п’ятірку найпрестижніших балів країни. У цей час проходить і знаменитий маскарад у Венеції, на який з’їжджаються гості з усього світу. Маски на нього місцеві галантерейники починають продавати ще наприкінці грудня.

У нас же з часів незалежності бал-маскарад проводиться вперше! Очевидно, що такі прийоми влаштовували у своїх родових маєтках українські аристократичні роди Розумовських, Скоропадських, Тарновських, Безбородьків... Свідченням того є, наприклад, документальні записи про те, що у помістя Качанівка, яке колись належало Тарновським, з’їжджалися українська шляхта і російська знать, відомі письменники, художники, композитори, зокрема, Микола Гоголь, Тарас Шевченко, Ілля Репін, Лев Жемчужников...

Цей бал-маскарад також пройшов під патронатом австрійських дипломатів, але його безпосереднім ініціатором стала вітчизняна компанія «Дипломат сервіс». «Під час Віденського балу в опері ми виступили технічним організатором акції, — говорить генеральний директор «Дипломат сервіс» Денис Кудін. — Та співпраця з Посольством Австрії виявилася успішною. Це вже другий спільний проект. Адже своє головне завдання бачимо у відродженні давніх бальних традицій у нашій країні. Іноді запитують, мовляв, а для кого всі ці свята, якщо нащадків аристократичних родин не так i багато... На мою думку, щоб завітати на ці торжества, треба передусім любити музику і танці та мати високу внутрішню культуру. Крім того, де ще можна потанцювати вальс, фокстрот, полонез, польку під популярну класичну музику?.. Всього у рамках цього сезону заплановано кілька світських раутів. Наступний — бал квітів — відбудеться наприкінці березня — напочатку квітня. У Європі його тому й називають — весняним». «А у червні проведемо «Сон в літню ніч», — продовжує Надзвичайний і Повноважний Посол Австрій в Україні Міхаель Міiсс. — Віденський оперний бал пройде, звісно, у жовтні, і буде приурочений до Національного свята Австрії».

На бал-маскарад майже усі дами прийшли у вечірніх туалетах, а чоловіки — у фраках або смокінгах. Такою була вимога щодо дрес-коду, зазначена у запрошенні. Щоправда, маску — основну «родзинку» цього свята — одягнули не всі, хоч її пропонували придбати у фойє Жовтневого палацу. А між тим, сховавшись за нею, можна було дозволити собі легкий флірт та певну невимушеність, і почуватися як у опереті Імре Кальмана «Містер Ікс», більш відомої під назвою «Принцеса цирку», або як у опері Джузеппе Верді «Бал- маскарад» чи опереті Йоганна Штрауса «Летюча миша», знамента фраза з якої «Маско, я вас знаю...» часто звучала поміж гостей. Серед них зовсім не було представників вітчизняного політикуму, а здебільшого бізнес-еліта. Дедалі ставало очевидно, що перший бал- маскарад буде значно скромнішим, ніж Віденський бал.

Урочиста церемонія відкриття бального сезону розпочалася з цікавої театралізованої вистави у глядацькій залі. Її програма складалася з «Чардаша» В. Монті, «Циганських наспівів» П.Сарасате, «Піццікато» Й. Штрауса, «Ave Maria» Ф. Шуберта у виконанні соліста Національної філармонії України Аркадія Аерова. Солістка Національної опери Сусанна Чахоян довершено заспівала «Куплети Олімпії» з опери «Казки Гофмана» Ж. Оффенбаха та «Заздравну» з опери Джузеппе Верді «Травіата». Очевидно, не могло обійтися без «Казок Віденського лісу» від багаторазових лауреатів міжнародних конкурсів Київського театру бального танцю. А потім у фойє палацу розпочалася танцювальна частина під музичний супровід Заслуженого академічного симфонічного оркестру Національноної радіокомпанії України (художній керівник та диригент — Володимир Шейко) та Національного оркестру народних інструментів України (художній керівник та диригент — Віктор Гуцал). «Я намагаюся відвідувати усі такі торжества, які відбуваються у Києві, — ділиться першими враженнями президент модельної агенції «Карін» Влада Литовченко. — Люблю цю легку, безтурботну, вишукану атмосферу, люблю класичну музику, яка тут звучить, адже закінчила консерваторію. Зізнаюся я не танцюю. Зараз саме розмірковую над тим, що, мабуть, доведеться брати приватні уроки». «Вперед, назад, вперед назад і напівповорот. А тепер під музику», — керував танцмейстер Григорій Чапкіс. Коли за кілька днів до Віденського балу в опері усіх бажаючих спеціально навчали танцювати, то цього разу можна було спробувати себе безпосередньо на святі. «Когось легше вчити, когось — складніше, — відкриває секрети танцмейстер. — Це залежить від здібностей людини: її музичного слуху, рухливості... А взагалі, у танці важливо все: погляд, мімiка, жести — повинна бути гармонія». Посол Міхаель Міiсс був поблажливішим: «У вальсі зазвичай кружляюють в праву сторону, але якщо у когось паморочиться голова, можна й в ліву...»

Солістку гурту «Таліта Кум» Юлю Мiщенко я застала за келихом шампанського в буфеті. Загалом тут було так, як на балі у Віденській опері, коли квитки дають право лише танцювати, а випивка і легка перекуска — за власний кошт у барі. «Я вперше на такому святі й мені тут дуже подобається, — говорить Юля. — Переконана, не знайдеться жінки, яка би не мріяла час від часу одягнути вечірнє вбрання і прийти в гарне товариство, де чоловіки у фраках і смокінгах... Може, ця атмосфера й трішки старосвітська, але у наш час фаст-фуду мені, наприклад, просто емоційно необхідно хоча б зрідка зануритися в неї. З нагоди такого прийому навіть відважилася одягнути доволі сміливий туалет (сукня з оголеною аж до лінії стегон спиною. — Ред.).

На очі часто потрапляли чоловіки у масках Зорро і жінки у масках дивоптахів iз пір’я. «А де ваша»? — цікавимося в Олега Пінчука, а потім запитуємо про враження, адже скульптор є постійним відвідувачем таких заходів. «У кишені, — відповідає він. — Я бував на помпезних балах в Австрiї й менш масштабних у Швейцарії і, звичайно, в Києві. Дуже приємно, що ця традиція у нас відроджується. Часом собі уявляю, як колись, наприклад, в київському інституті благородних дівиць відбувалися такі свята, де кавалери приділяли увагу дамам, танцювали полонез, вальс, краков’як і польку аж до світанку. І хай у нас це поки що відбувається скромніше, аніж деінде в Європі, гадаю, проведення таких світських вечорів кожного разу ставатиме все органічнішим, адже в Україні це було». Чомусь мені спали на думку слова російського мислителя XIX cтоліття Петра Чаадаєва про те, що шляхетне походження дається для того, щоб відповідати високим прикладам своїх пращурів.

Надія ТИСЯЧНА, фото Бориса КОРПУСЕНКА, «День»
Газета: 
Рубрика: